Αρχική σελίδα Αναζήτηση Sakkoulas-Online.gr
Αναζήτηση  |  Online Συνδρομές  |  Επικαιρότητα  |  Με μια ματιά  |  Σχετικά  |  Βοήθεια  |  Συχνές ερωτήσεις  |  Επικοινωνία  |  Sakkoulas.gr

Πρόσφατη νομολογία


 

26 Σεπ 2022

ΣτΕ 1548/2022 Τμ.Γ: Ακύρωση προκήρυξης ΑΣΕΠ κατά το μέρος που μοριοδοτείται η ειδική εμπειρία για ορισμένο ποσοστό θέσεων

Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση της 4Κ/2020/13.5.2020 προκήρυξης του Α.Σ.Ε.Π. για την πλήρωση με σειρά προτεραιότητας 2.909 θέσεων τακτικού προσωπικού Πανεπιστημιακής, Τεχνολογικής, Δευτεροβάθμιας και Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης σε Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, κατά το μέρος που με αυτήν προβλέπεται, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 91 παρ. 3 του ν. 4583/2018, ότι για τις προκηρυσσόμενες θέσεις για την πλήρωση των οποίων η εμπειρία δεν λαμβάνεται υπόψη ως κριτήριο κατάταξης, λαμβάνεται, κατ’ εξαίρεση, υπόψη η «ειδική εμπειρία» που έχει αποκτηθεί από προσωπικό που έχει εργαστεί στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου στους οικείους Ο.Τ.Α. και μοριοδοτείται με 17 μονάδες ανά μήνα με ανώτατο όριο τους 84 μήνες. Με τις διατάξεις του άρθρου 91 παρ. 3 του ν. 4583/2018, με τις οποίες ορίζεται ότι η αποκτηθείσα εμπειρία στο αντικείμενο των θέσεων τακτικού προσωπικού στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, οι οποίες συνιστώνται δυνάμει της παρ. 1 και προκηρύσσονται κατά την παρ. 3 του εν λόγω άρθρου, εφόσον έχει διανυθεί από υποψηφίους σε αντίστοιχες θέσεις παροχής υπηρεσιών κατ’ οίκον φροντίδας ή κατ’ οίκον νοσηλείας ευάλωτων προσώπων στα πλαίσια του προγράμματος «Βοήθεια στο Σπίτι» στους οικείους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού, σε νομικά τους πρόσωπα και σε συμβληθέντα με την Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε. νομικά πρόσωπα, λαμβάνεται υπόψη και μοριοδοτείται αυξημένα για το σύνολο των προσλήψεων τακτικού προσωπικού που πραγματοποιούνται με την ειδική διαδικασία του ανωτέρω νόμου, παραβιάζεται η συνταγματική αρχή της ισότητας. Και τούτο διότι, εφόσον με τις διατάξεις του νόμου αυτού δεν καταργήθηκε, ειδικά για τη κάλυψη των θέσεων τακτικού προσωπικού στους Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού που συνιστώνται κατά τα προαναφερθέντα, η διάταξη του άρθρου 18 παρ. 2 περ. Β΄ του ν. 2190/1994, πλην θεσπίσθηκε παρέκκλιση από αυτή μόνο ως προς το ύψος της μοριοδοτούμενης κατά την παρ. 3 του άρθρου 91 του ν. 4583/2018 εμπειρίας, με τη δε προσβαλλόμενη προκήρυξη, κατ’ εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 18 παρ. 2 του ν. 2190/1994, προβλέφθηκε η πλήρωση δύο κατηγοριών θέσεων, για υποψηφίους με ή χωρίς εμπειρία, κατ’ εφαρμογή της αρχής της ισότητας ευκαιριών δεν πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για το ποσοστό των θέσεων, για τις οποίες η εμπειρία δεν αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο, κανενός είδους εργασιακή εμπειρία· διαφορετικά, η Διοίκηση προβαίνει σε ανεπίτρεπτη ένταξη στην ανωτέρω κατηγορία θέσεων, για τις οποίες η εμπειρία δεν αποτελεί μοριοδοτούμενο κριτήριο, ανόμοιων κατηγοριών υποψηφίων, προσδίδοντας, κατά παράβαση της αρχής της ισότητας, εξ αρχής αθέμιτο πλεονέκτημα σε υποψηφίους οι οποίοι μοριοδοτούνται για κριτήριο κατάταξης το οποίο δεν λαμβάνεται υπόψη για τη συγκεκριμένη κατηγορία θέσεων, που αντιστοιχεί περίπου στο 50% του συνόλου, με αποτέλεσμα οι θέσεις αυτές μόνον κατ’ όνομα να προορίζονται για υποψηφίους χωρίς εμπειρία, εφόσον καταργείται το δικαίωμα των εχόντων τα τυπικά προσόντα αλλά μη εχόντων εμπειρία, όπως οι αιτούντες, σε ίσες ευκαιρίες πρόσληψης, χωρίς τούτο να υπαγορεύεται από λόγους δημόσιου συμφέροντος, αλλά με μόνο σκοπό την επαγγελματική αποκατάσταση της ανωτέρω προνομιακής κατηγορίας υποψηφίων. Επομένως, η διάταξη του άρθρου 91 παρ. 3 του ν. 4583/2018, καθώς και οι αντίστοιχες διατάξεις του κεφαλαίου Γ΄ της προσβαλλόμενης προκήρυξης, σύμφωνα με τις οποίες η «ειδική εμπειρία» όσων έχουν απασχοληθεί, μέχρι την έναρξη ισχύος του ανωτέρω νόμου, στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» λαμβάνεται υπόψη και για τις θέσεις για τις οποίες η εμπειρία δεν λαμβάνεται υπόψη, αντίκειται στη συνταγματική αρχή της ισότητας, και, ως εκ τούτου, η προσβαλλόμενη προκήρυξη είναι, κατά το μέρος αυτό, ακυρωτέα, ως εκδοθείσα κατ’ εξουσιοδότηση της ως άνω αντισυνταγματικής διάταξης. Περαιτέρω, με την απόφαση 193/2022 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε ότι αντίκειται στη συνταγματική αρχή της ισότητας διάταξη νόμου με την οποία προβλέπεται, στο πλαίσιο προκήρυξης για την πλήρωση θέσεων τακτικού προσωπικού σε φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας, ότι συγκεκριμένη «ειδική εμπειρία» υποψηφίων λαμβάνεται υπόψη και μοριοδοτείται αυξημένα, ως κριτήριο κατάταξης, για την πλήρωση θέσεων για τις οποίες, βάσει της γενικής διάταξης του άρθρου 18 του ν. 2190/1994, επίσης εφαρμοστέας, δεν λαμβάνεται υπόψη και δεν μοριοδοτείται η εργασιακή εμπειρία των υποψηφίων. Η κριθείσα ως αντισυνταγματική διάταξη της παρ. 3 του άρθρου 91 του ν. 4583/2018, προβλέπει, εξάλλου, όπως και η διάταξη που κρίθηκε αντισυνταγματική με την 193/2022 απόφαση της Ολομέλειας, τη λήψη υπόψη και μοριοδότηση της «ειδικής εμπειρίας» όσων υποψηφίων έχουν απασχοληθεί στο πρόγραμμα «Βοήθεια στο Σπίτι» για το σύνολο των θέσεων που θα καλυφθούν βάσει της ειδικής διαδικασίας του ανωτέρω άρθρου, ήτοι για το σύνολο των προκηρυσσόμενων θέσεων, χωρίς η διάταξη αυτή να αποκλείει τη εφαρμογή του κανόνα της υποχρεωτικής πλήρωσης ποσοστού των προκηρυσσόμενων θέσεων από υποψηφίους χωρίς εργασιακή εμπειρία κατά τα οριζόμενα στη διάταξη του άρθρου 18 παρ. 2 του ν. 2190/1994, θεσπίζοντας παρέκκλιση μόνον ως προς το ύψος της μοριοδότησης της εμπειρίας αυτής. Επομένως, η διάταξη του άρθρου 16 παρ. 1 του ν. 4551/2018, που κρίθηκε αντισυνταγματική από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, είναι ταυτόσημη κατά περιεχόμενο, ως προς τα στοιχεία της που ασκούν επιρροή στην ταυτότητα του συνταγματικού ζητήματος που τίθεται, με την εφαρμοσθείσα εν προκειμένω διάταξη του άρθρου 91 παρ. 3 του ν. 4583/2018, με την οποία τίθεται το ίδιο κατ’ ουσίαν νομικό ζήτημα της, κατά παράβαση της συνταγματικής αρχής της ισότητας, πρόβλεψης μοριοδότησης της «ειδικής εμπειρίας» ορισμένων υποψηφίων σε θέσεις για τις οποίες η εμπειρία δεν αποτελεί κριτήριο κατάταξης, η διάταξη δε αυτή κρίνεται αντισυνταγματική, με την παρούσα απόφαση, για τον ίδιο λόγο που αναφέρεται στην ανωτέρω απόφαση της Ολομέλειας.

 

 

Σύνδεσμος

 
ΣτΕ 1548/2022 Τμ.Γ - Πλήρες κείμενο