Πρόσφατη νομολογία


10 Απρ 2025

ΤρΔΠρΑθ 2941/2025: Ανυπαρξία κινδύνου σύγχυσης ή συσχέτισης σημάτων από το καταναλωτικό κοινό

Με την κρινόμενη προσφυγή ζητήθηκε η ακύρωση της με αριθμό 33/2024 απόφασης της Διοικητικής Επιτροπής Σημάτων (Δ.Ε.Σ.), με την οποία έγινε δεκτή η με αριθμό κατάθεσης …/12.07.2022 ανακοπή της εταιρείας με την επωνυμία «…», κατά της υπ’ αριθ. ΕΞ2185/14.04.2022 απόφασης της Εξετάστριας της Υπηρεσίας Σημάτων του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με την οποία είχε γίνει δεκτή η υπ’ αριθ. N272214/18.01.2022 δήλωση της προσφεύγουσας περί καταχώρισης του εθνικού σύνθετου σήματος «… rent a car», απεικονιστικού με λέξεις, προς διάκριση των προϊόντων, μεταξύ άλλων, των κλάσεων 12, 36, 37 και 39. Κατά τον Ν. 4679/2020, δεν γίνεται δεκτή η καταχώριση σήματος όταν, λόγω της ταυτότητάς του ή της ομοιότητάς του με προγενέστερο σήμα και λόγω της ταυτότητας ή της ομοιότητας των προϊόντων ή υπηρεσιών, που προσδιορίζονται από τα δύο σήματα, υφίσταται κίνδυνος σύγχυσης του κοινού, ο οποίος πρέπει να εκτιμάται σφαιρικά. Ειδικότερα, η εκτίμηση του κινδύνου σύγχυσης εξαρτάται, μεταξύ άλλων παραγόντων, και από τον βαθμό ομοιότητας μεταξύ των σημάτων και μεταξύ των δηλουμένων προϊόντων ή υπηρεσιών, καθώς και από το εύρος της φήμης και την ένταση του, εγγενούς ή αποκτηθέντος με τη χρήση, διακριτικού χαρακτήρα του προγενέστερου σήματος. Ομοιότητα μεταξύ προϊόντων και υπηρεσιών υπάρχει όταν τα προϊόντα αυτά ή οι υπηρεσίες προορίζονται για σκοπούς ή χρήσεις παρεμφερείς και απευθύνονται στον ίδιο κύκλο καταναλωτών. Για την εκτίμηση δε της ομοιότητας των επίμαχων προϊόντων ή υπηρεσιών πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όλοι οι ασκούντες επιρροή παράγοντες, που χαρακτηρίζουν τη σχέση μεταξύ των προϊόντων (ή υπηρεσιών) αυτών, όπως η φύση, ο προορισμός, η χρήση, καθώς και ο ανταγωνιστικός ή συμπληρωματικός χαρακτήρας τους. Περαιτέρω, η σύγκριση μεταξύ των σημάτων πρέπει να γίνεται με εξέταση των επίμαχων σημάτων, κατά την οποία έκαστο σήμα θεωρείται ως σύνολο. Εντούτοις, το κυρίαρχο στοιχείο μπορεί να αποτελέσει το μοναδικό κριτήριο για την εκτίμηση της ομοιότητας μεταξύ δύο σημάτων μόνο στην περίπτωση, κατά την οποία όλα τα άλλα συστατικά στοιχεία του σήματος είναι αμελητέα. Περαιτέρω, ο κίνδυνος σύγχυσης είναι τόσο μεγαλύτερος όσο αποδεικνύεται σημαντικός ο διακριτικός χαρακτήρας του προγενέστερου σήματος. Συνεπώς, μπορεί να υπάρξει κίνδυνος σύγχυσης, παρά τον μικρό βαθμό ομοιότητας μεταξύ των σημάτων, στην περίπτωση που η ομοιότητα των προσδιοριζόμενων προϊόντων ή υπηρεσιών είναι μεγάλη, ο δε διακριτικός χαρακτήρας του προγενέστερου σήματος είναι ισχυρός. Τέλος, στην ειδικότερη περίπτωση της ύπαρξης περισσότερων προγενέστερων σημάτων, τα οποία έχουν παρουσία στην αγορά και, λόγω των κοινών χαρακτηριστικών τους, μπορούν να θεωρηθούν ως ανήκοντα στην ίδια «οικογένεια» ή «σειρά» σημάτων, ο κίνδυνος σύγχυσης προκύπτει από το ενδεχόμενο ο καταναλωτής να παραπλανηθεί σχετικά με την προέλευση των προϊόντων ή των υπηρεσιών που προσδιορίζονται από το σήμα του οποίου ζητείται η καταχώριση και να πιστέψει, εσφαλμένως, ότι το σήμα αυτό αποτελεί μέρος της εν λόγω οικογένειας ή σειράς σημάτων. Το Δικαστήριο έλαβε, κατ’ αρχάς, υπόψιν του ότι για τη διαμόρφωση δικανικής πεποίθησης περί της ομοιότητας των συγκρινόμενων σημάτων και, συνεκδοχικά της συνδρομής ή μη κινδύνου σύγχυσης, αποφασιστική σημασία έχει η συνολική, σφαιρική σύγκριση των επίμαχων σημάτων, όπως αυτά γίνονται αντιληπτά από το ημεδαπό καταναλωτικό κοινό, ως «όλον», και χωρίς να εξετάζονται αποσπασματικά και κατακερματισμένα οι διάφορες (όμοιες ή ανόμοιες) λεπτομέρειές τους. Στην προκείμενη περίπτωση δε, από την επισκόπηση και αντιπαραβολή των συγκρινόμενων σημάτων, παρατηρείται ότι δεσπόζουσα θέση σε αυτά καταλαμβάνουν, για μεν την προσφεύγουσα η λεκτική ένδειξη «COSMORAC», για δε την ανακόπτουσα η λεκτική ένδειξη «kosmocar». Κυρίαρχο στοιχείο και στις δύο περιπτώσεις είναι η κοινή λεκτική ένδειξη «COSMOS» ή «KOSMOS», η οποία, αφενός, μεν παραπέμπει συνειρμικά στην κοινόχρηστη και άνευ πρωτοτυπίας ελληνική λέξη «κόσμος», αφετέρου, δε, χρησιμοποιείται ευρέως, διεθνώς, και ως εμπορικό σήμα, με αποτέλεσμα να στερείται διακριτικής αξίας στο καταναλωτικό κοινό. Ωστόσο, στην περίπτωση του σήματος της προσφεύγουσας, η ως άνω λεκτική ένδειξη αποτυπώνεται με αρχικό το γράμμα «C», ενώ στης ανακόπτουσας με το γράμμα «Κ». Λαμβανομένου υπόψη δε, ότι, η λέξη «cosmos» ή «kosmos» υπολείπεται σε διακριτική ταυτότητα, οι διαφορετικές καταλήξεις στα συγκρινόμενα σήματα, προσδίδουν σε αυτά επιπλέον διακριτική δύναμη. Περαιτέρω, οι έγχρωμες απεικονίσεις των συγκρινόμενων σημάτων παρουσιάζουν ικανή σχεδιαστική πρωτοτυπία και ιδιαιτερότητα, που αποτρέπει τη μεταξύ τους ταύτιση. Τούτων έπεται, πράγματι, ότι ναι μεν τα υπό σύγκριση σήματα περιλαμβάνουν, κατά ένα μέρος, σχεδόν ίδιο λεκτικό στοιχείο («cosmos»/«kosmos»), πλην, όμως, τούτο παρατίθεται σε έκαστο εξ’ αυτών με διαφορετικό τρόπο, συνιστάμενο είτε στα διαφορετικά αρχικά γράμματα, την ιδιαίτερη γραμματοσειρά και την έγχρωμη σύνθεση είτε στο ότι συνοδεύεται από ιδιαίτερη απεικονιστική παράσταση ή από επιπλέον επεξηγηματική φράση. Ως προς δε την ηχητική πρόσληψη των σημάτων, διαπιστώθηκε ότι συνολική ηχητική εκφορά τους παραλλάσσει λόγω της προσθήκης διαφορετικής κατάληξης, λαμβανομένου υπόψη και του γεγονότος ότι το σήμα της προσφεύγουσας συνοδεύεται και από τις λέξεις «rent a car», ακριβώς κάτω από την κατάληξη «RAC». Περαιτέρω, κατά την εξέταση των κοινών υπηρεσιών, δεν προέκυψε ταύτιση στις υποκλάσεις της Κλάσης 39, συνεκτιμωμένου, επιπλέον, και του γεγονότος ότι οι δύο αυτές εταιρείες δραστηριοποιούνται σε διαφορετικές περιοχές. Τούτων δοθέντων, το Δικαστήριο έκρινε ότι δεν αναφύεται κίνδυνος σύγχυσης ή συσχέτισης των επίδικων σημάτων από το καταναλωτικό κοινό, ως προερχομένων από την ίδια ή οικονομικώς συνδεδεμένες επιχειρήσεις ή ως ανήκοντα στην ίδια «οικογένεια» ή «σειρά» σημάτων.


Σύνδεσμος

ΤρΔΠρΑθ 2941/2025 - Πλήρες κείμενο »