22 Απρ 2025
Με την κρινόμενη αίτηση, ζητήθηκε η ακύρωση: 1. Των από 13.06.2024 οριστικών αξιολογικών πινάκων κατάταξης των υποψηφίων κλάδων/ειδικοτήτων του επίμαχου διαγωνισμού, κατά το μέρος που οι αιτούντες κατατάχθηκαν στον αξιολογικό πίνακα χωρίς να μοριοδοτηθούν για το σύνολο της δηλωθείσας εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας τους, 2. των 198/14.3.2024 [Γ ‘Τμήματος] και 253/3.4.2024 [Β’ Τμήματος] αποφάσεων το ΑΣΕΠ, όσον αφορά τους αιτούντες του κλάδου ΠΕ 70 ΔΑΣΚΑΛΩΝ και 256/3.4.2024 και 370/13.5.2024 [Γ’ Τμήματος] αποφάσεων του ΑΣΕΠ, όσον αφορά τους αιτούντες του κλάδου ΠΕ 60 ΝΗΠΙΑΓΩΓΩΝ, με τις οποίες απορρίφθηκαν ως αβάσιμες οι ενστάσεις τους κατά του οικείου από 25.7.2023 προσωρινού αξιολογικού πίνακα των υποψηφίων της εν λόγω προκήρυξης και 3. κάθε άλλης συναφούς πράξης ή παράλειψης της Διοίκησης. Μόνη παραδεκτώς προσβαλλόμενη πράξη κρίθηκε ο από 13.06.2024 οριστικός αξιολογικός πίνακας, που ολοκλήρωσε τη σχετική σύνθετη διοικητική ενέργεια. Με τις 1251 και 1252/2024 αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας κρίθηκε ότι εφόσον η εκπαιδευτική προϋπηρεσία γενικώς αποτελεί κριτήριο επιλογής που συνάδει με τις αρχές της ισότητας και αξιοκρατίας, λαμβανομένων υπόψη της κατά το Σύνταγμα και το Ν. 682/1977 συνάφειας της δημόσιας και ιδιωτικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και της ταυτότητας των προσόντων των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σ’ αυτές, καθώς και της αναγνώρισης της ιδιωτικής προϋπηρεσίας, σε ειδικές περιπτώσεις, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι αυτή, κατ’ αρχήν, ποιοτικά δεν διαφοροποιείται από την παρασχεθείσα σε δημόσια εκπαιδευτήρια, η καθ’ ολοκληρίαν μη μοριοδότηση, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 4589/2019, κατά τη διαδικασία σύνταξης των πινάκων κατάταξης, της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, με μόνη εξαίρεση τις περιπτώσεις της απόλυσης λόγω κατάργησης της σχολικής μονάδας ή τμήματος ή λόγω καταγγελίας της σύμβασης εργασίας, κατά την περ.ζ΄ της § 4 του άρθρου 61 του Ν. 4589/2019, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας, οι οποίες διέπουν την απασχόληση στη δημόσια υπηρεσία και υπερακοντίζει τον σκοπό του νόμου, που έγκειται στον διορισμό στη δημόσια εκπαίδευση των πλέον άξιων και έμπειρων από τους υποψήφιους, ώστε να εκπληρωθεί με τον λυσιτελέστερο τρόπο η εκ του άρθρου 16 § 2 του Συντάγματος κρατική υποχρέωση προς παροχή παιδείας υψηλού επιπέδου. Ακόμη, κρίθηκε ότι μόνη η διαφοροποίηση στον τρόπο πρόσληψης των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δεν αποτελεί επαρκές αιτιολογικό έρεισμα της μη αναγνώρισης της προϋπηρεσίας αυτών, δοθέντος ότι πρόκειται για κριτήριο το οποίο δεν συνάπτεται με την ικανότητα των υποψηφίων να ασκήσουν εκπαιδευτικό έργο. Εξάλλου, σε προηγουμένως ισχύσαντα πάγια συστήματα διορισμού, βασιζόμενα σε διαγωνιστική διαδικασία, η προϋπηρεσία στον ιδιωτικό τομέα της εκπαίδευσης λαμβανόταν υπόψη και εμοριοδοτείτο, στοιχείο που επίσης ενισχύει την αντίληψη ότι, κατ’ αρχήν, η προϋπηρεσία στη δημόσια εκπαίδευση δεν είναι ποιοτικά διάφορη από αυτήν στον ιδιωτικό τομέα της εκπαίδευσης. Με τις ίδιες αποφάσεις κρίθηκε ότι είναι μεν θεμιτό ο νομοθέτης να επιδιώκει να ενισχύσει όσους έχουν υπηρετήσει ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι στη δημόσια εκπαίδευση και ως εκ τούτου διαθέτουν σημαντική εμπειρία ειδικώς σ’ αυτήν, έχοντας προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες στο δημόσιο σχολείο, ιδίως κατά την προηγηθείσα μακρά περίοδο, κατά την οποία, λόγω σοβαρότατων δημοσιονομικών περιορισμών, ήταν εξαιρετικά δυσχερής έως αδύνατη η εφαρμογή παγίου συστήματος διορισμών, και ενδεχομένως να προβλέψει ευνοϊκότερο τρόπο υπολογισμού της έναντι της παρασχεθείσας στον ιδιωτικό τομέα, πλην τούτο, για τους προεκτεθέντες λόγους, δεν μπορεί να οδηγήσει σε κατ’ ουσίαν παντελή παραγνώριση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση, δοθέντος μάλιστα ότι το σύστημα προσλήψεων του Ν. 4589/2019 αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην εκπαιδευτική εμπειρία. Κατόπιν τούτου, με τις ως άνω αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας ακυρώθηκαν, ως στηριζόμενες στις εν λόγω αντισυνταγματικές διατάξεις του νόμου, οι διατάξεις των 1ΓΕ/2019 και 2ΓΕ/2019 προκηρύξεων του Α.Σ.Ε.Π., κατά το μέρος που προβλέπουν τη μη προσμέτρηση της προϋπηρεσίας των υποψηφίων στην ιδιωτική πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παρά μόνο στις εξαιρετικές περιπτώσεις που περιγράφονται στο άρθρο 61 § 4 ζ του Ν. 4589/2019. Εν προκειμένω, εφόσον ο προσβαλλόμενος οριστικός αξιολογικός πίνακας υποψηφίων στηρίχθηκε στις προβλέψεις της 1ΓΕ/2023 προκήρυξης του Α.Σ.Ε.Π., που εκδόθηκε κατ’ εφαρμογή των ίδιων διατάξεων του Ν. 4589/2019 και είναι ταυτόσημες με αυτές των προκηρύξεων που ακυρώθηκαν με τις προπαρατεθείσες αποφάσεις της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, εξέλιπε το νόμιμο έρεισμα της παράλειψης μοριοδότησης της δηλωθείσας ιδιωτικής εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας των αιτούντων, κατά σειρά αρίθμησης στο δικόγραφο, 1η έως και 8ης, υπό την προϋπόθεση ότι αυτή ελεγχθεί και αξιολογηθεί ως νομίμως αποδειχθείσα. Για το λόγο αυτό, κατ’ αποδοχή της κρινόμενης αίτησης, κρίθηκε ακυρωτέος ως προς τις ανωτέρω, οκτώ πρώτες αιτούσες, ο οριστικός αξιολογικός πίνακα. Επίσης κρίθηκε ότι έπρεπε να αναπεμφθεί η υπόθεση στο Α.Σ.Ε.Π., προκειμένου να ελεγχθούν τα δικαιολογητικά που αυτές κατέθεσαν προς απόδειξη της δηλωθείσας εκπαιδευτικής προϋπηρεσίας τους, χωρίς τους όρους της 1ΓΕ/2023 προκήρυξης, που είναι ταυτόσημοι προς τους ακυρωθέντες από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας πιο πάνω όρους των 1ΓΕ/2019 και 2ΓΕ/2019 προκηρύξεων.