Πρόσφατη νομολογία


18 Απρ 2022

ΤρΔΕφΑθ 461/2022: Πρόστιμο ανεγέρσεως και διατηρήσεως αυθαίρετης κατασκευής

Με την κρινόμενη έφεση η εκκαλούσα ζήτησε την εξαφάνιση της 18639/2019 οριστικής απόφασης του Μονομελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Αθηνών, με την οποία απορρίφθηκε τύποις η ανακοπή της εκκαλούσας κατά της …/13.5.2013 πράξης ταμειακής βεβαίωσης του Προϊσταμένου της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας (Δ.Ο.Υ.) Αχαρνών, με την οποία βεβαιώθηκε σε βάρος της το ποσό των 267.845,04 ευρώ για πρόστιμο ανέγερσης και διατήρησης αυθαίρετης κατασκευής. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιβολή προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής, οι οποίες συνιστούν κύρωση λόγω μη εμπρόθεσμης εξοφλήσεως βεβαιωμένου χρέους προς το Δημόσιο, είναι να έχει καταστεί το χρέος ληξιπρόθεσμο κατά την έννοια του άρθρου 5 του ΚΕΔΕ, δηλαδή όχι μόνο να είναι ληξιπρόθεσμο και απαιτητό κατά το ουσιαστικό δίκαιο, αλλά να έχει περιέλθει στο αρμόδιο δημόσιο ταμείο, να έχει βεβαιωθεί σ’ αυτό ταμειακώς και να έχει παρέλθει η προβλεπόμενη στο εν λόγω άρθρο 5 προθεσμία, μετά τη συμπλήρωση της οποίας η απαίτηση αυτή μπορεί να εισπραχθεί με διοικητική εκτέλεση. Η ταμειακή βεβαίωση του χρέους που αποτελεί κατά νόμο, την πρώτη πράξη της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτελέσεως κατά του ιδιώτη για χρέη προς το Δημόσιο, έχει, κατά βάση, ως έννομη συνέπεια ότι το οικείο χρέος καθίσταται ληξιπρόθεσμο και αρχίζει η επιβολή προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής. Σε περίπτωση όμως που ο υπό ευρεία έννοια νόμιμος τίτλος έχει ανασταλεί, δεν είναι επιτρεπτή η λήψη αναγκαστικών μέτρων (αναγκαστικής εκτελέσεως) εις βάρος του ιδιώτη εκ μέρους του Δημοσίου για την είσπραξη του χρέους αυτού. Ενόψει αυτών, για αυθαίρετες κατασκευές ή χρήσεις, για τις οποίες υποβλήθηκαν τα δικαιολογητικά που προβλέπονται από τις διατάξεις του ν. 4178/2013, ενεργοποιείται χωρίς ρητή διοικητική πράξη, αυτομάτως και χωρίς έλεγχο, η αναστολή της είσπραξης των ήδη βεβαιωμένων προστίμων ανέγερσης και διατήρησης από τις Δ.Ο.Υ. και δεν είναι επιτρεπτή η λήψη αναγκαστικών μέτρων (αναγκαστικής εκτελέσεως) εις βάρος του ιδιώτη εκ μέρους του Δημοσίου για την είσπραξη των προστίμων αυτών. Σε περίπτωση όπως που ανακληθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 4178/2013, η δήλωση υπαγωγής στις διατάξεις του ν.4178/2013, το Δημόσιο δεν θα ζημιωθεί κατά το ποσό των προσαυξήσεων, τις οποίες θα είχε αποφύγει ο οφειλέτης εάν δεν είχε προηγηθεί η ταμειακή βεβαίωση του χρέους. Εν προκειμένω, οι αυθαίρετες κατασκευές επί του ακινήτου της εκκαλούσας για τις οποίες επιβλήθηκαν τα ένδικα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης, υπήχθησαν στις διατάξεις του ν. 4178/2013 με αίτησή της και συνεπώς ενεργοποιήθηκε χωρίς ρητή διοικητική πράξη, αυτομάτως και χωρίς έλεγχο, η αναστολή της είσπραξης των ένδικων βεβαιωμένων προστίμων από τη Δ.Ο.Υ. Αχαρνών και δεν είναι επιτρεπτή η λήψη αναγκαστικών μέτρων (αναγκαστικής εκτελέσεως) εις βάρος της εκκαλούσας εκ μέρους του Δημοσίου για την είσπραξη των προστίμων αυτών. Κατόπιν αυτών λαμβάνοντας υπόψη ότι μέχρι τη συζήτηση της υπόθεσης ενώπιον του πρωτοβάθμιου Δικαστηρίου (10.10.2018) δεν είχε ανακληθεί η εν λόγω πράξη υπαγωγής, η εκκαλούσα δεν θεμελιώνει ενεστώς έννομο συμφέρον κατά τη συζήτηση της υπόθεσης ενώπιον του πρωτοβάθμιου Δικαστηρίου (10.10.2018) για την ακύρωση της …/13.5.2013 πράξης ταμειακής βεβαίωσης του Προϊσταμένου της Δημόσιας Οικονομικής Υπηρεσίας (Δ.Ο.Υ.) Αχαρνών αφού λόγω της κατά νόμο αναστολής εκτέλεσής της δεν έχει έννομες συνέπειες σε βάρος της εκκαλούσας. Επομένως, η ανακοπή απορρίφθηκε ελλείψει εννόμου συμφέροντος της ανακόπτουσας (ήδη εκκαλούσας), ως απαράδεκτη, όπως ορθώς έκρινε και η εκκαλούμενη απόφαση.


Σύνδεσμος

ΤρΔΕφΑθ 461/2022 - Πλήρες κείμενο »