1 Σεπ 2023
Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση των ακόλουθων πράξεων: α) της .../15.2.2017 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ανατολικής Μάνης, με την οποία εγκρίθηκε η 61/2016 μελέτη με τίτλο «Επέκταση πεζοδρομίου από το ύψος της πλατείας Μαυρομιχάλη (καφενείο Δασκαλάκη) κατά μήκος της παραλιακής οδού Τζανή Τζαννετάκη (ταβέρνα Γρηγόρης)», β) της .../18.6.2020 απόφασης του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου περί έγκρισης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων της ως άνω .../2017 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ανατολικής Μάνης και γ) της σιωπηρής απόρριψης της από 10.8.2020 ειδικής διοικητικής προσφυγής που άσκησαν οι αιτούντες κατά της δεύτερης προσβαλλομένης πράξης, σιωπηρής απόρριψης η οποία εκδηλώθηκε με την πάροδο άπρακτης της τριακονθήμερης προθεσμίας αποφάνσεως της Β΄ Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του ν. 3463/2006 και γνωστοποιήθηκε στους αιτούντες με το υπ’ αριθμ. 54/22.9.2020 έγγραφο της εν λόγω επιτροπής. Από τις διατάξεις του άρθρου 52 παρ. 1 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ) συνάγεται ότι η διαδικασία θεσπίσεως των κυκλοφοριακών και συναφών ρυθμίσεων από τους Δήμους για τις οδούς της αρμοδιότητάς τους δεν ολοκληρώνεται, προτού εγκριθούν ρητώς οι σχετικές αποφάσεις των οργάνων τους από τον Γενικό Γραμματέα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης, και ήδη, μετά την έναρξη ισχύος του άρθρου 28 του ν. 4325/2015 από τον Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ύστερα από άσκηση πλήρους, εκ μέρους του, ουσιαστικού ελέγχου. Η ως άνω πρόβλεψη περί της εγκρίσεως των σχετικών αποφάσεων από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης δεν αναφέρεται στον, κατά τις γενικές διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, ασκούμενο κατασταλτικό έλεγχο νομιμότητας επί των πράξεων των οργάνων των Ο.Τ.Α., αλλά αντιθέτως καθιερώνει ειδική διαδικασία θεσπίσεως των σχετικών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, κατά την οποία η τελική αποφασιστική αρμοδιότητα ανήκει σε κρατικό όργανο, δηλαδή τον Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης, ενόψει του ότι οι θεσπιζόμενες κυκλοφορικές ρυθμίσεις δεν αποτελούν αμιγώς τοπική υπόθεση. Συνεπώς, πριν από την έκδοση της εγκριτικής ως άνω πράξεως, οι ρυθμίσεις αυτές των οργάνων των Ο.Τ.Α. είναι ανυπόστατες ως μη τελειωθείσες. Περαιτέρω, οι κατά το άρθρο 52 παρ. 1 του Κ.Ο.Κ. εγκριτικές αποφάσεις του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοικήσεως ως εκδιδόμενες κατά τον εν λόγω Κώδικα και έχουσες, οι ίδιες, κανονιστικό χαρακτήρα, τελειούνται δια της δημοσιεύσεώς τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, σύμφωνα με την ρητή πρόβλεψη του άρθρου 109 του νομοθετήματος αυτού∙ δεν αίρεται δε η υποχρέωση αυτή από το γεγονός ότι ο νόμος προβλέπει την έναρξη ισχύος των μέτρων από την τοποθέτηση της σχετικής σήμανσης. Συνεπώς, απαραδέκτως προσβλήθηκε αυτοτελώς η πρώτη προσβαλλομένη .../2017 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ανατολικής Μάνης, η οποία μετά την έγκρισή της από την δεύτερη προσβαλλόμενη .../18.6.2020 απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου ενσωματώθηκε στην απόφαση αυτή. Περαιτέρω, με τις διατάξεις των άρθρων 227, 230 και 238 του ν. 3852/2010, όπως ισχύουν, θεσπίζεται ειδική διοικητική διαδικασία για τον, εκ μέρους του Γενικού Γραμματέα και ήδη Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης αρχικώς και της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων εν συνεχεία, έλεγχο των αποφάσεων των οργάνων των Δήμων από άποψη νομιμότητας και μόνον, κατόπιν άσκησης αντίστοιχων προσφυγών. Εν προκειμένω, όμως, η δεύτερη προσβαλλομένη .../18.6.2020 εγκριτική απόφαση του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου εκδόθηκε στο πλαίσιο της ειδικής διαδικασίας θεσπίσεως κυκλοφοριακών ρυθμίσεων του άρθρου 52 του ν. 2696/1999, ύστερα από άσκηση εκ μέρους του πλήρους ουσιαστικού ελέγχου, και δεν σχετίζεται με τον κατά τις προαναφερθείσες διατάξεις του ν. 3852/2010 ασκούμενο κατασταλτικό έλεγχο νομιμότητας επί των πράξεων των οργάνων των Ο.Τ.Α.. Συνεπώς, εφόσον, η ένδικη απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου δεν υπέκειτο στην άσκηση ειδικής διοικητικής προσφυγής ενώπιον της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, η ασκηθείσα κατά της απόφασης αυτής διοικητική προσφυγή νομίμως απορρίφθηκε σιωπηρώς με την πάροδο άπρακτης της τριακονθήμερης προθεσμίας αποφάνσεως του οργάνου αυτού, όπως αναφέρεται στο 54/22.9.2020 πληροφοριακού χαρακτήρα έγγραφο της Β΄ Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 του ν. 3463/2006 (Νομών Λακωνίας, Μεσσηνίας) προς τους αιτούντες. Τέλος, οι επίμαχες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, κατά τα οριζόμενα από το άρθρο 52 του ν. 2696/1999, έπρεπε να προβλεφθούν με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Συμβουλίου και όχι με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου. Δεν ασκούν δε νομική επιρροή κατά τούτο οι ρυθμίσεις αποφάσεων της Γενικής Γραμματέως της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, οι οποίες αναφέρονται αποκλειστικώς στην άσκηση αρμοδιοτήτων συντήρησης και τεχνικής αστυνόμευσης τμημάτων εθνικών και επαρχιακών οδών που κείνται εντός των εδαφικών ορίων εκάστου Δήμου, ενώ η 258219/1787/οικ/9.10.2017 απόφαση του Περιφερειάρχη Πελοποννήσου, με την οποία ανατίθεται όλως ειδικώς η αρμοδιότητα εκπόνησης και έγκρισης κυκλοφοριακών μελετών και των μελετών του άρθρου 52 του ν. 2696/1999, όπως αυτό τροποποιήθηκε και ισχύει, στα όρια του εγκεκριμένου σχεδίου πόλης Γυθείου, στο Δήμο Ανατολικής Μάνης δεν προκύπτει ότι δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, προκειμένου να αποκτήσει νόμιμη υπόσταση και ως εκ τούτου, δεν λαμβάνεται υπόψη. Συνεπώς, αφού με την προσβαλλομένη απόφαση .../18.6.2020 του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου εγκρίθηκε απόφαση δημοτικού συμβουλίου σχετικά με κυκλοφοριακές ρυθμίσεις επί επαρχιακής οδού κατά παράβαση του άρθρου 52 του ν. 2696/1999, η απόφαση αυτή κρίθηκε ακυρωτέα.