Πρόσφατη νομολογία


31 Μαΐ 2022

ΣτΕ 829/2022 Τμ.Ε: Νομιμότητα ΑΕΠΟ για μονάδα πετρελαιοειδών & επεξεργασίας πετρελαιοειδών αποβλήτων

Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση της ΥΠΕΝ/ ΥΠΡΓ/103131/9877/26.10.2020 απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα «Εξέταση της από 26 Αυγούστου 2020 προσφυγής του Δήμου Κερατσινίου - Δραπετσώνας κατά της υπ’ αριθμόν πρωτοκόλλου 59425/3158/Φ12/ 28.7.2020 απόφασης της Γενικής Διευθύντριας Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής ‘Τροποποίηση της υπ’ αριθμ. πρωτ. Φ5270/5647/ΠΕΡΙΒ.9/12/15.1.2013 Απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, όπως αυτή έχει τροποποιηθεί με τις υπ' αριθμ. πρωτ. 61119/3662/ φ12/23.7.2018 και Φ5270/3756/ΠΕΡΙΒ.9/5.8.2013 Αποφάσεις για τη δραστηριότητα παραλαβής, αποθήκευσης και διακίνησης πετρελαίου, ανάμιξης και διακίνησης λιπαντικών και επεξεργασίας υγρών πετρελαιοειδών αποβλήτων, με αλλαγή και ως προς την επωνυμία, της εταιρείας ... Α.Β.Ε.Ε., επί της οδού ... στη Δραπετσώνα του Δήμου Κερατσινίου - Δραπετσώνας Αττικής’». Τόσο στην ΑΕΠΟ όσο και στις συνοδεύουσες αυτήν μελέτες του φακέλου τροποποίησης καθορίζονται με σαφήνεια οι έκτακτες περιπτώσεις, στις οποίες επιτρέπεται εξαιρετικώς, ως έσχατο μέτρο και μέχρι την αποκατάσταση των κανονικών συνθηκών λειτουργίας της μονάδας, η διάθεση των επεξεργασμένων υγρών αποβλήτων στη θαλάσσια περιοχή πλησίον της εγκατάστασης της μονάδας. Συγκεκριμένα, η εξαιρετική αυτή εναλλακτική δυνατότητα προβλέπεται, αποκλειστικά, είτε σε περίπτωση αδυναμίας εξυπηρέτησης της μονάδας από την ΕΥΔΑΠ, λόγω βλάβης στο δίκτυό της, είτε σε περίπτωση ατυχήματος στη θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού, εξαιτίας του οποίου απαιτείται η εντατικότερη της συνήθους λειτουργία της μονάδας, την οποία δεν δύνανται να υποστηρίξουν οι δυνατότητες του δικτύου της ΕΥΔΑΠ. Και πράγματι, οι ποσότητες των υγρών αποβλήτων, που δύναται να διατεθούν στις έκτακτες αυτές περιπτώσεις στον θαλάσσιο αποδέκτη, δεν προσδιορίζονται κατ’ ανώτατο αριθμητικό όριο. Τούτο, όμως, εξηγείται επαρκώς από το δεδομένο ότι οι ποσότητες αυτές συνάπτονται με το έκτακτο, απρόβλεπτο και το επείγον των περιπτώσεων, κατά τη διάρκεια των οποίων επιτρέπεται, εξαιρετικώς, η εναλλακτική διάθεση των επεξεργασμένων αποβλήτων στον θαλάσσιο αποδέκτη. Ταυτοχρόνως, η αδυναμία του προϋπολογισμού των κατά τα ανωτέρω διατιθέμενων στη θάλασσα ποσοτήτων των υγρών αποβλήτων ευρίσκει το αντιστάθμισμά της στις εξής ρυθμίσεις: α) Καθορίζονται συγκεκριμένες τιμές στις ποιοτικές παραμέτρους των εκροών, αυστηρότερες των ανωτάτων ορίων, που προβλέπονται από την κείμενη νομοθεσία για τις εκροές στον Σαρωνικό, β) περιορίζεται η μέγιστη παροχή εκροών προς διάθεση στον θαλάσσιο αποδέκτη σε 30 κυβικά μέτρα ανά ώρα και γ) επιβάλλεται η αραίωση των εκροών για την επίτευξη αποτελέσματος ισοδύναμου της αραίωσης που επιτυγχάνει το ΚΕΛ Ψυττάλειας, μέσω του οποίου, άλλωστε, και χωρίς περαιτέρω επεξεργασία από το ΚΕΛ διατίθενται στη θαλάσσια περιοχή εσωτερικά του Σαρωνικού Κόλπου υπό κανονικές συνθήκες τα επεξεργασμένα υγρά απόβλητα της εγκατάστασης. Περαιτέρω, η ενεργοποίηση της εξαιρετικής αυτής δυνατότητας υπόκειται στον προληπτικό και εκ των υστέρων έλεγχο των αρμόδιων για την παρακολούθηση του θαλάσσιου περιβάλλοντος της περιοχής αρχών. Τέλος, η τροποποίηση αυτή ουδεμία άλλη μεταβολή επιφέρει στον εξοπλισμό και στην παραγωγική διαδικασία της μονάδας πλην του αγωγού διάθεσης. Υπό τα ανωτέρω δεδομένα, η ακύρωση της τροποποιητικής απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκησης από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με την ανωτέρω αιτιολογία, δεν παρίσταται νόμιμη.


Σύνδεσμος

ΣτΕ 829/2022 Τμ.Ε - Πλήρες κείμενο »