4 Απρ 2024
Η αιτούσα ένωση οικονομικών φορέων στρέφεται κατά του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και κατά των παρεμβαινουσών α) ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία … και β) ένωσης εταιρειών με την επωνυμία … και επιδιώκει την ακύρωση της απόφασης του προαναφερθέντος Υπουργού, κατά το μέρος που κρίθηκε απορριπτέα η αίτηση συμμετοχής της αιτούσας και, αντίστοιχα, έγιναν αποδεκτές οι προσφορές δύο οικονομικών φορέων, σε συνέχεια της προκήρυξης κλειστού διεθνούς διαγωνισμού με δημοσίευση προκήρυξης. Η κρινόμενη αίτηση υπάγεται, σύμφωνα με το άρθρο 89 § 3 του Ν. 3978/2011, στην αρμοδιότητα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Συγκεκριμένα, η αιτούσα ένωση υπέβαλε την από 30.10.2020 αίτηση συμμετοχής στον διαγωνισμό, ωστόσο, κατά την αξιολόγηση δε του φακέλου της, η Επιτροπή Διενέργειας του διαγωνισμού διαπίστωσε ότι καμία από τις εταιρείες που μετέχουν σε αυτόν δεν πληρούσε αυτοτελώς το κριτήριο της οικονομικής και χρηματοπιστωτικής επάρκειας του όρου 16 παρ. 4 β΄ της διακήρυξης του διαγωνισμού. Ακολούθως, η Επιτροπή γνωμοδότησε ομόφωνα υπέρ της απόρριψης της προσφοράς της αιτούσας, δεδομένου ότι ο όρος 16.4 της διακήρυξης ορίζει ρητά, εν περιπτώσει ένωσης οικονομικών φορέων, την ύπαρξη ενός τουλάχιστον μέλους -από τα μέλη της ένωσης- που θα πληροί αυτοτελώς το κριτήριο του ελαχίστου κύκλου εργασιών. Κατά την έννοια των διατάξεων του Ν. 3978/2011, οι αναθέτουσες αρχές διαθέτουν ευρεία διακριτική ευχέρεια τόσο κατά τον γενικό σχεδιασμό των διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων, όσο και κατά τον καθορισμό των ειδικότερων κριτηρίων και απαιτούμενων επιπέδων οικονομικής-χρηματοοικονομικής επάρκειας και τεχνικής-επαγγελματικής ικανότητας, με σκοπό να διασφαλίζεται η άρτια εκτέλεση της σύμβασης, εξυπηρετώντας το δημόσιο συμφέρον και τηρώντας ταυτόχρονα τις αρχές της ισότητας, της αναλογικότητας και της διαφάνειας. Στην κρινόμενη υπόθεση, η αναθέτουσα αρχή διευκρίνισε, σε απάντηση του ερωτήματος που της τέθηκε, ότι οι οικονομικοί φορείς δύνανται, ως προς τα κριτήρια οικονομικής και χρηματοπιστωτικής επάρκειας, να στηρίζονται στις ικανότητες άλλων φορέων, ασχέτως της νομικής φύσης των δεσμών τους με αυτούς, υπό την προϋπόθεση υποβολής των απαραίτητων εγγράφων/δικαιολογητικών. Υπό τους ίδιους όρους, ενώσεις οικονομικών φορέων μπορούν να στηρίζονται στις ικανότητες των συμμετεχόντων στην ένωση ή άλλων φορέων, υπό την προϋπόθεση όμως, στην περίπτωση ένωσης, να πληρούνται τα ελάχιστα κριτήρια (ελάχιστος κύκλος εργασιών) από το ένα μέλος αυτής (αυτοτελώς), όρος πρόσφορος δεδομένου ότι η εκτέλεση της σύμβασης που θα συναφθεί απαιτεί ένα ελάχιστο επίπεδο φερεγγυότητας και χρηματοπιστωτικής επάρκειας που δεν είναι δυνατό να προκύπτει από το άθροισμα της χρηματοπιστωτικής επάρκειας περισσοτέρων. Περαιτέρω, στην επιλεγείσα εν προκειμένω κλειστή διαδικασία προβλέπεται στάδιο προεπιλογής των φορέων που θα υποβάλλουν αίτηση συμμετοχής στον διαγωνισμό, κατά το οποίο, οι υποψήφιοι οικονομικοί φορείς υποβάλλουν απλώς πρόταση συμμετοχής, την οποία η αναθέτουσα αρχή αξιολογεί βάσει των κριτηρίων προεπιλογής που τίθενται με τη διακήρυξη, ενόψει των απαιτήσεων του αντικειμένου της σύμβασης. Μάλιστα, η προσδοκία του αποκλεισθέντος υποψηφίου να ματαιωθεί η διαγωνιστική διαδικασία δεν αποτελεί επαρκή βάση για τη θεμελίωση εννόμου συμφέροντός του για την άσκηση προσφυγής κατά της αποδοχής των αιτήσεων συμμετοχής των λοιπών υποψηφίων. Το Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση και έκανε δεκτές τις παρεμβάσεις.