Πρόσφατη νομολογία


1 Ιουλ 2024

ΣτΕ 741/2024 Τμ.: Μη νομίμως αιτιολογημένες οι ΥΑ περί διορισμού διοικητών νοσοκομείων ΕΣΥ λόγω απουσίας συγκριτικής αξιολόγησης προσόντων των υποψηφίων

Με την υπό κρίση αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση (α) της .../7.1.2020 απόφασης του Υπουργού Υγείας, με την οποία διορίστηκε ως Διοικητής του Γενικού Νοσοκομείου ... «…», αρμοδιότητας της 6ης Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.) Πελοποννήσου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Δυτικής Ελλάδας, με τριετή θητεία, ο …, κατά παράλειψη του αιτούντος, που είχε επίσης υποβάλει υποψηφιότητα για την εν λόγω θέση, (β) της .../11.2.2020 απόφασης του Υπουργού Υγείας, με την οποία ο ανωτέρω διορισθείς στη θέση του Διοικητή, ορίστηκε ως Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Γ.Ν. ..., (γ) των υπ’ αριθ. .../18.10.2019, .../7.11.2019, .../08.11.2019 και .../19.11.2019 πρακτικών της Επιτροπής Αξιολόγησης Διοικητών και Αναπληρωτών Διοικητών Νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ.Κ.Α., κατά το μέρος που αφορούν στην αξιολόγηση των υποψηφίων για την επίδικη θέση Διοικητή, και (δ) του συνημμένου στο ανωτέρω .../19.11.2019 πρακτικό «Πίνακα Αξιολογικής Κατάταξης Υποψηφίων» για την εν λόγω θέση. Ως Διοικητής νοσοκομείου μπορεί να ορισθεί από τον Υπουργό Υγείας πρόσωπο που διαθέτει τα προβλεπόμενα στον νόμο ουσιαστικά και τυπικά προσόντα. Με την πρόβλεψη των ως άνω αυξημένων προσόντων για τους Διοικητές νοσοκομείων ο νομοθέτης θέλησε όπως η διοίκηση αυτών, ως νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, τα οποία έχουν βασική ευθύνη για την άσκηση της υγειονομικής πολιτικής της χώρας, ανατίθεται σε πρόσωπα που διαθέτουν τις απαιτούμενες εγγυήσεις για την ορθολογικότερη και αποτελεσματικότερη διαχείριση των υποθέσεών τους, προς προαγωγή της δημόσιας υγείας, που αποτελεί υποχρέωση και βασική αποστολή της Πολιτείας, κατά τα οριζόμενα στο άρθρο 21 παρ. 3 του Συντάγματος . Περαιτέρω, λόγω της φύσης των καθηκόντων που επιτελούν οι Διοικητές νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ., καθώς και του διορισμού τους σε θέσεις της κατηγορίας Ειδικών Θέσεων (ΕΘ), με βαθμό πρώτο, οι οποίες προτάσσονται, κατά τον νόμο, των θέσεων όλων των κατηγοριών (ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ, ΥΕ), ο Υπουργός Υγείας έχει ευρεία διακριτική ευχέρεια να διορίσει τον κατά την κρίση του καταλληλότερο υποψήφιο για την άσκηση των επιτελικής φύσεως καθηκόντων του Διοικητή νοσοκομείου του Ε.Σ.Υ.· απαιτείται, όμως, σε κάθε περίπτωση, η συνοδευόμενη από πίνακα αξιολογικής κατάταξης των υποψηφίων εισήγηση της Επιτροπής Αξιολόγησης προς τον Υπουργό Υγείας, με την οποία εκφέρεται -έστω και εμμέσως- κρίση σχετικά με την υπεροχή ενός υποψηφίου έναντι άλλου ή άλλων, να περιέχει ή να αναφέρεται σε όλα τα αναγκαία για τη διαμόρφωση της κρίσης αυτής στοιχεία περί των προσόντων των υποψηφίων, σε σχέση με τα καθοριζόμενα στον νόμο και την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος κριτήρια επιλογής, ώστε να τεκμαίρεται ότι η διενεργηθείσα επιλογή είναι αποτέλεσμα συγκριτικής ουσιαστικής αξιολόγησης, από την εν λόγω Επιτροπή, των πραγματικών δεδομένων όλων των υποψηφιοτήτων. Επίσης, δεν απαιτείται κατ’ αρχήν ειδικότερη αιτιολογία για την πρόκριση ενός υποψηφίου έναντι των λοιπών εχόντων τα τυπικά προσόντα. Στην περίπτωση, όμως, κατά την οποία ο παραλειφθείς υπερέχει καταδήλως ως προς τα ουσιαστικά προσόντα έναντι του προκριθέντος, απαιτείται ειδική αιτιολογία της πρόκρισης αυτής, ώστε να καθίσταται δυνατός ο έλεγχος του ακυρωτικού δικαστή προς διαπίστωση της εντός των νομίμων ορίων άσκησης, εν προκειμένω, της διακριτικής ευχέρειας της Διοίκησης. Εν προκειμένω, η Επιτροπή Αξιολόγησης αυτοδεσμεύθηκε εκ των προτέρων, όσον αφορά την ακολουθητέα μέθοδο αξιολόγησης των προσόντων των υποψηφίων, ότι θα αξιολογήσει κάθε υποψήφιο με βάση την κλίμακα αξιολόγησης τύπου Likert, με διαβάθμιση από το «Καθόλου» έως το «Πολύ Καλά». Ωστόσο, στα Πρακτικά της Επιτροπής, δεν προκύπτει ότι έλαβε χώρα συγκριτική ουσιαστική αξιολόγηση, από την Επιτροπή, των προσόντων των υποψηφίων, με βάση τα συνοδεύοντα τις αιτήσεις συμμετοχής τους δικαιολογητικά, σε συνάρτηση με τα τιθέμενα στον νόμο και την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος κριτήρια επιλογής. Με τα δεδομένα αυτά, το .../19.11.2019 Πρακτικό της Επιτροπής και ο συνημμένος σε αυτό Πίνακας Αξιολογικής Κατάταξης υποψηφίων, κατά το μέρος που αφορούν την επίδικη θέση του Διοικητή στο Γενικό Νοσοκομείο ..., αρμοδιότητας της 6ης Υ.ΠΕ., δεν συνετάγησαν νομίμως, η δε προσβαλλόμενη απόφαση του Υπουργού Υγείας, η οποία στηρίχθηκε στον ανωτέρω Πίνακα, στερείται νόμιμης αιτιολογίας. Για τον λόγο αυτόν, το Δικαστήριο δέχτηκε την αίτηση και ακύρωσε ως μη νόμιμη την πρώτη προσβαλλόμενη …/7.1.2020 απόφαση του Υπουργού Υγείας, με την οποία διορίστηκε, κατά παράλειψη του αιτούντος, ο … ως Διοικητής του Γενικού Νοσοκομείου ..., ανέπεμψε δε την υπόθεση στη Διοίκηση για νέα νόμιμη κρίση.


Σύνδεσμος

ΣτΕ 741/2024 Τμ.Γ - Πλήρες κείμενο »