27 Ιουν 2023
Με την κρινόμενη έφεση ζητήθηκε η εξαφάνιση της 792/2019 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών. Με την απόφαση αυτή έγινε δεκτή αίτηση ακυρώσεως του εφεσίβλητου και ακυρώθηκαν (α) το .../16.2.2016 πρακτικό της Επιτροπής Πρόσληψης Επιλαχόντων Πυροσβεστών Πενταετούς Υποχρέωσης στο Πυροσβεστικό Σώμα, κατά το μέρος που ο εφεσίβλητος μεταφέρθηκε από τον πίνακα της κατηγορίας Γ.Ε.Λ. στον πίνακα της κατηγορίας Τ.Ε.Λ. και (β) η 11634 οικ.Φ. 300.2/23.2.2016 απόφαση του Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος κατά το μέρος που κυρώθηκε ο πίνακας πρόσληψης 140 επιλαχόντων ιδιωτών ως Πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης κατά παράλειψη του εφεσίβλητου, η δε υπόθεση αναπέμφθηκε στη Διοίκηση προκειμένου να προβεί σε νέα κατάταξη του εφεσίβλητου με βάση τα κριθέντα με την εκκαλούμενη απόφαση. Το κύρος κανονιστικής διοικητικής πράξης δύναται να εξετασθεί παρεμπιπτόντως, και δη χωρίς χρονικό περιορισμό, κατά τον έλεγχο παραδεκτώς προσβληθείσας ατομικής διοικητικής πράξης, της οποίας η νομιμότητα συναρτάται με τη νομιμότητα της εν λόγω κανονιστικής πράξης. Ο παρεμπίπτων έλεγχος δύναται να είναι και αυτεπάγγελτος, ως έλεγχος που αφορά το κύρος του εφαρμοστέου κανόνα δικαίου. Ο νομοθέτης με τη διάταξη του άρθρου 15 παρ. 2 του ν. 3938/2011, όρισε ως τυπικό προσόν για τον διορισμό υποψήφιου ως Πυροσβέστη πενταετούς υποχρέωσης, μεταξύ άλλων, και την κατοχή απολυτήριου τίτλου Λυκείου, περαιτέρω δε, με τη διάταξη της περίπτωσης ι΄ της παρ. 5 του ίδιου άρθρου, εξουσιοδότησε την κανονιστικώς δρώσα διοίκηση να καθορίσει, μεταξύ άλλων, και «… το είδος του απολυτηρίου Λυκείου που απαιτείται για τους υποψηφίους της παραγράφου 2 …». Από το περιεχόμενο της ανωτέρω διάταξης συνάγεται ότι δεν χορηγήθηκε εξουσιοδότηση στη Διοίκηση να προβεί σε διαφοροποίηση των υποψηφίων και να ορίσει ποσοστώσεις μεταξύ τους ανάλογα με την κατηγορία των τίτλων που ορίσθηκε με βάση την εν λόγω εξουσιοδότηση ότι πρέπει να κατέχουν οι υποψήφιοι αυτοί. Συνεπώς, η ρύθμιση του πρώτου εδαφίου του άρθρου 1 της 12077/2011 απόφασης του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη, με την οποία ορίσθηκαν οι τίτλοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που πρέπει να κατέχουν ως τυπικό προσόν οι υποψήφιοι Πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης είναι εντός της νομοθετικής εξουσιοδότησης του άρθρου 15 παρ. 5 περ. ι΄ του ν. 3938/2011. Αντιθέτως, η ρύθμιση του δεύτερου εδαφίου του παραπάνω άρθρου, με την οποία ορίσθηκε ότι ποσοστό 70% καλύπτεται από υποψήφιους αποφοίτους Ενιαίου Λυκείου και 30% από υποψήφιους αποφοίτους των εκεί αναφερομένων Τεχνικών Επαγγελματικών Λυκείων (μεταξύ των οποίων και οι απόφοιτοι Τ.Ε.Ε. Β΄ κύκλου) έχει θεσπισθεί καθ’ υπέρβαση της ανωτέρω εξουσιοδοτικής διάταξης και ως εκ τούτου είναι ανίσχυρη. Με βάση τα ανωτέρω δεδομένα, μη νομίμως η Διοίκηση με τις προσβαλλόμενες με την ένδικη αίτηση ακυρώσεως διοικητικές πράξεις, εφαρμόζοντας το β΄ εδάφιο του άρθρου 1 της 12077/2011 υπουργικής απόφασης, συνέταξε δύο πίνακες, κατατάσσοντας χωριστά τους αποφοίτους Γενικού Λυκείου (κατηγορία ΓΕ.Λ) από τους αποφοίτους Τεχνικού Επαγγελματικού Λυκείου (κατηγορία Τ.Ε.Λ), για να προσλάβει στη συνέχεια από τον πρώτο πίνακα ποσοστό 70% ενώ από τον δεύτερο πίνακα ποσοστό 30%, με συνέπεια τον μη διορισμό του εφεσίβλητου λόγω της κατάταξής του κατά τα προαναφερθέντα. Τούτο διότι, η διάταξη του δεύτερου εδαφίου του άρθρου 1 της 12077/2011 υπουργικής απόφασης, το κύρος της οποίας επιτρεπτώς ελέγχεται παρεμπιπτόντως, εφόσον σε αυτή την -κανονιστικού χαρακτήρα- διάταξη ερείδεται η έκδοση των προσβαλλόμενων με την αίτηση ακυρώσεως διοικητικών πράξεων, έχει εκδοθεί καθ’ υπέρβαση της εξουσιοδότησης που χορηγήθηκε με την παρ. 5 του άρθρου 15 του ν. 3938/2011, ζήτημα το οποίο ερευνάται αυτεπαγγέλτως ως αναγόμενο στο κύρος του εφαρμοστέου στην προκειμένη υπόθεση κανόνα δικαίου, κατά τα αναφερόμενα στη σκέψη 6. Με αυτά τα δεδομένα, όμως, νομίμως το δικάσαν δικαστήριο με την εκκαλούμενη απόφαση προέβη στην ακύρωση των προσβαλλόμενων με την αίτηση ακυρώσεως διοικητικών πράξεων, αν και με διαφορετική αιτιολογία και, περαιτέρω, νομίμως ανέπεμψε την υπόθεση στη Διοίκηση προκειμένου να προβεί σε νέα κατάταξη του εφεσίβλητου με βάση τον απολυτήριο τίτλο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που κατείχε. Συνεπώς, κρίθηκε ότι η έφεση έπρεπε να απορριφθεί.