9 Απρ 2024
Οι αναιρεσείοντες επιδιώκουν την αναίρεση της υπ’ αριθ. 7/2024 απόφασης του Διοικητικού Πρωτοδικείου Βέροιας, δυνάμει της οποίας ακυρώθηκε απόφαση του Πολυμελούς Πρωτοδικείου Βέροιας, κατά το μέρος που με αυτήν επικυρώθηκαν τα αποτελέσματα των δημοτικών εκλογών της 8ης Οκτωβρίου 2023 στον Δήμο Αλεξάνδρειας Ημαθίας και ανακηρύχθηκαν: α) ως επιτυχών ο ήδη αναιρεσείων συνδυασμός «...» και β) ως επιλαχών ο συνδυασμός «...». Επιπρόσθετα, με την αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση ακυρώθηκαν οι εκλογές της 8ης Οκτωβρίου 2023 που διεξήχθησαν στον παραπάνω Δήμο για την ανάδειξη Δημάρχου, δημοτικών συμβούλων, συμβούλων δημοτικών κοινοτήτων και συμβούλων και προέδρων τοπικών κοινοτήτων και διατάχθηκε η επανάληψη των εκλογών με τη συμμετοχή των ως άνω συνδυασμών, καθώς και του αναιρεσιβλήτου συνδυασμού «...», ο οποίος ανακηρύχθηκε με την αναιρεσιβαλλομένη απόφαση. Εν προκειμένω, κρίθηκε ότι δεν υφίσταται νομολογία επί του κρίσιμου νομικού ζητήματος, δηλαδή εάν η ανάκληση υποψηφιότητας δημοτικών συμβούλων (εν προκειμένω ανδρών), μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής υποψηφιοτήτων, νομίμως λαμβάνεται υπ’ όψιν εκ μέρους του αρμόδιου πολιτικού δικαστηρίου κατά τον χρόνο ελέγχου της νομιμότητας της δήλωσης του συνδυασμού. Και τούτο, προκειμένου να ιαθεί η, αποτελούσα νόμιμο λόγο μη ανακήρυξης του συνδυασμού, πλημμέλεια της δήλωσης αυτής, η οποία υφίστατο κατά τη λήξη της ως άνω προθεσμίας και συνίστατο στο ότι ο συνδυασμός αυτός δεν πληρούσε την υποχρεωτική κατά τον νόμο ποσόστωση ανά φύλο επί του συνόλου των υποψηφίων. Σημειώνεται ότι δήλωση συνδυασμού που δεν περιλαμβάνει αριθμό υποψηφίων δημοτικών συμβούλων από κάθε φύλο σε ποσοστό 40% τουλάχιστον του συνολικού αριθμού των υποψηφίων του κατά τη λήξη της προθεσμίας του πρώτου εδ. της παρ. 4 του άρθρου 15 του Ν. 4804/2021 είναι απαράδεκτη στο σύνολό της, χωρίς το απαράδεκτο αυτό να δύναται να θεραπευθεί εκ των υστέρων λόγω παραίτησης (ή θανάτου) υποψηφίου, διότι τούτο θα συνιστούσε ανεπίτρεπτη μεταβολή της δήλωσης υποψηφιότητας. Περαιτέρω, θεσπίζεται για όλους τους ενδιαφερομένους απώτατο χρονικό σημείο μέχρι το οποίο οι υποψήφιοι συνδυασμοί που οικειοθελώς μετέχουν στη διαδικασία αυτή, έχουν τη δυνατότητα να συμμορφωθούν με τη ρητώς και σαφώς οριζόμενη στις διατάξεις του άρθρου 15 Ν. 4804/2021 υποχρέωση της ποσόστωσης των φύλων. Παράλληλα, διασφαλίζεται το δικαίωμα κάθε πολίτη να υποβάλει υποψηφιότητα αλλά και να παραιτηθεί από αυτήν, ακόμα και μετά τη λήξη της προθεσμίας κατάθεσης της δήλωσης του συνδυασμού (άρθρο 16 § 3 και § 4 του Ν. 4804/2021) κατ’ ενάσκηση των συνταγματικώς κατοχυρωμένων δικαιωμάτων του εκλέγεσθαι και της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας. Η διάταξη του τελευταίου εδαφίου της παραγράφου 4 του άρθρου 15 του Ν. 4804/2021, η οποία προβλέπει την αδυναμία μεταβολής της δήλωσης μετά την καταληκτική ημερομηνία υποβολής, χωρίς να συγχωρείται η εκ των υστέρων διόρθωση, με συνέπεια το απαράδεκτο της δήλωσης όλου του συνδυασμού, ο οποίος δεν συγκεντρώνει, κατά τον χρόνο λήξης της προθεσμίας υποβολής, τον ελάχιστο αριθμό υποψηφίων, δεν παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας. Τούτο δε διότι η συμμόρφωση με την εν λόγω υποχρέωση, η οποία αποτελεί ευθύνη των επικεφαλής των συνδυασμών, δεν παρίσταται ιδιαιτέρως δυσχερής, αντιθέτως διευκολύνεται, λαμβανομένων υπ’ όψιν των δυνατοτήτων που παρέχει το σύστημα ηλεκτρονικής υποβολής υποψηφιοτήτων. Ακόμη, η υποβολή δήλωσης χωρίς να συντρέχει η προϋπόθεση του ελάχιστου απαιτούμενου ποσοστού υποψηφίων από κάθε φύλο συνιστά ουσιώδη πλημμέλεια, η οποία δεν δύναται να θεωρηθεί ότι είναι ήσσονος σημασίας ή ότι οφείλεται σε παραδρομή, ώστε να είναι ενδεχομένως δυνατόν, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, να συγχωρηθεί. Επίσης δεν τίθεται ζήτημα παραβίασης της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης διότι η μη ανακήρυξη του συνδυασμού οφείλεται στην υποβολή δήλωσης κατά παράβαση των οριζομένων στη σχετική διάταξη του Ν. 4804/2021. Το ΣτΕ έκρινε ότι έσφαλε η αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση με την οποία κρίθηκε ότι είναι δυνατό με την παραίτηση υποψηφίων συμβούλων, η οποία κοινοποιείται στον Πρόεδρο του αρμόδιου για την ανακήρυξη του συνδυασμού Πολυμελούς Πρωτοδικείου μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των δηλώσεων (ήτοι μετά τις 23:59 της 31ης Αυγούστου), να καταστεί νόμιμος ο συνδυασμός, ο οποίος κατά τη λήξη της ως άνω προθεσμίας δεν περιελάμβανε το απαιτούμενο κατά τον νόμο ελάχιστο ποσοστό υποψηφίων γυναικών.