27 Φεβ 2019
Στην δικαιοδοσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανήκουν, μεταξύ άλλων, οι διαφορές που γεννώνται από καταλογιστικές πράξεις, οι οποίες εκδίδονται εις βάρος δημοσίων υπολόγων (συμπεριλαμβανομένων των υπολόγων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης), από όργανα της Διοικήσεως. Περαιτέρω, η είσπραξη των εσόδων των Δήμων και Κοινοτήτων ενεργείται από τα εντεταλμένα προς τούτο από το νόμο όργανα, τα οποία ευθύνονται ως υπόλογοι για την νομότυπη και εντός των εκάστοτε οριζομένων προθεσμιών κατάθεση του προϊόντος των εισπράξεών τους στην αρμόδια ταμειακή υπηρεσία του οικείου οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης. Συνεπώς, εισπρακτικό όργανο που δεν αποδίδει στον δικαιούχο οργανισμό τοπικής αυτοδιοίκησης τα εισπραχθέντα από αυτό έσοδα, τα οποία κατέβαλαν σ' αυτό οι δημότες, ως φόρους ή τέλη υπέρ του οικείου οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης, λόγω της ιδιότητάς του ως εντεταλμένου οργάνου αυτού, προκαλεί έλλειμμα στη διαχείριση του τελευταίου, το οποίο τυγχάνει καταλογιστέο εις βάρος του. Θεμελιώνεται το παραδεκτό λόγου αναίρεσης που αφορά στην αρμοδιότητα του διοικητικού οργάνου που εξέδωσε την επίδικη καταλογιστική πράξη. Περαιτέρω, το ΣτΕ προβαίνει στην εξέταση του ζητήματος της φύσεως της ένδικης διαφοράς και της δικαιοδοσίας του Διοικητικού Εφετείου προς εκδίκασή του, ζήτημα το οποίο εξετάζεται αυτεπαγγέλτως, ως αναγόμενο στην δικαιοδοσία του δικάσαντος δικαστηρίου. Εφ’ όσον η αναιρεσείουσα εταιρία είχε την ιδιότητα του δημοσίου υπολόγου και το καταλογισθέν ποσό συνιστά έλλειμμα κατά την έννοια του ν.δ/τος 1264/1942, ο έλεγχος της νομιμότητας της επίδικης πράξεως καταλογισμού υπάγεται στην δικαιοδοσία του Ελεγκτικού Συνεδρίου και όχι σ’ αυτή των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων. Για τον λόγο αυτό πρέπει να γίνει δεκτή η υπό κρίση αίτηση αναιρέσεως και να αναιρεθεί η προσβαλλομένη απόφαση. Περαιτέρω, το Δικαστήριο διακρατεί το ένδικο βοήθημα («προσφυγή») της αναιρεσείουσας, το οποίο και παραπέμπει, κατ' άρθρο 12 παρ. 2 του ΚΔΔ, στο Ελεγκτικό Συνέδριο.