15 Οκτ 2018
Από τον συνδυασμό των άρθρων 4 παρ. 1, 5 παρ. 1 και 16 του Συντάγματος συνάγεται ότι ο κοινός νομοθέτης οφείλει να εξασφαλίζει την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προσώπων κεκτημένων τα αναγκαία εφόδια για την ενεργό παρακολούθηση της θεωρητικής και πρακτικής διδασκαλίας μέσω συστήματος εισαγωγής, το οποίο στηρίζεται σε γενικά, αντικειμενικά και πρόσφορα κριτήρια και είναι σύμφωνο με τις αρχές της ισότητας, της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας και της σταδιοδρομίας εκάστου ανάλογα με την προσωπική αξία και ικανότητά του, δεδομένου, άλλωστε, και ότι μόνο υπό αυτούς τους όρους είναι δυνατή η επίτευξη της αποστολής των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και η εύρυθμη λειτουργία τους. Η θέσπιση από τον κοινό νομοθέτη ενός συστήματος εισαγωγής, σύμφωνα με το οποίο οι υποψήφιοι παράλληλα με την ολοκλήρωση του κύκλου των σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης αξιολογούνται, υποβαλλόμενοι σε δοκιμασία εξετάσεων και βαθμολόγηση, για την πρόσβασή τους στις σχολές και στα τμήματα των ανωτάτων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, είναι συμβατό προς τις παραπάνω συνταγματικές διατάξεις, εφ’ όσον διασφαλίζει: α) αξιολόγηση των υποψηφίων βάσει κριτηρίων αμιγώς ακαδημαϊκών, χωρίς να λαμβάνονται υπ’ όψιν και άλλης φύσεως κριτήρια και β) αριθμό εισαγομένων αντίστοιχο με τις εκπαιδευτικές δυνατότητες των σχολών και των τμημάτων, χωρίς υπερβάσεις που διαταράσσουν την εύρυθμη λειτουργία τους. Σε εντελώς εξαιρετικές περιπτώσεις, ωστόσο, αιφνίδιων γεγονότων, όπως είναι τα περιστατικά φυσικών καταστροφών, όταν αυτά λαμβάνουν χώρα στο πλαίσιο εξέλιξης της εξεταστικής διαδικασίας για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ή σε στενή χρονική συνάφεια με το πλαίσιο αυτό, με αποτέλεσμα η εκπαιδευτική διαδικασία και οι συνθήκες απόδοσης των υποψηφίων να διαταράσσονται σοβαρά, δεν αντίκειται στις παραπάνω συνταγματικές διατάξεις η κατ’ εξαίρεση θέσπιση αποκλίσεων υπέρ των υποψηφίων των πληττόμενων περιοχών, με την προσθήκη μικρού αριθμού θέσεων εισακτέων μόνον για τις πληττόμενες κατηγορίες, χωρίς να θίγονται τα δικαιώματα των υπόλοιπων υποψηφίων και υπό την προϋπόθεση ότι για την κάλυψη των πρόσθετων θέσεων εισακτέων ισχύουν τα κριτήρια αξιολόγησης που αφορούν όλους τους υποψήφιους. Οι κανονιστικές πράξεις, καταρχήν, δεν απαιτείται να φέρουν αιτιολογία· ως εκ τούτου, ελέγχονται μόνον από την άποψη της συνδρομής των όρων της εξουσιοδότησης με βάση την οποία εκδίδονται, καθώς και της τυχόν υπέρβασης των ορίων της.