29 Οκτ 2025
Ο αιτών, ουκρανικής ιθαγένειας, επιδιώκει την ακύρωση της υπ’ αριθμ. … οικ. …/26.3.2025 απόφασης του Υφυπουργού Δικαιοσύνης, δυνάμει της οποίας διατάσσεται η έκδοση εκείνου στις δικαστικές αρχές της Ουκρανίας. Αναλυτικά, δυνάμει ειδικού αιτήματος της Γενικής Εισαγγελίας της Ουκρανίας, συνοδευόμενο από τα σχετικά συνημμένα, ζητήθηκε η έκδοση του αιτούντος, ο οποίος διώκεται δυνάμει απόφασης του Περιφερειακού Δικαστηρίου Pecherskyi (Πετσέρσκι) του Κιέβου σε εκτέλεση εντολής της Γενικής Ανακριτικής Διεύθυνσης της Εθνικής Αστυνομίας της Ουκρανίας, προκειμένου να δικασθεί για πράξεις αξιόποινες τόσο κατά την ουκρανική νομοθεσία, όσο και κατά την ελληνική. Σε συνέχεια της γνωμοδότησης υπέρ της έκδοσης του αιτούντος που εξέδωσε το Συμβούλιο Εφετών Αθηνών, η οποία κατέστη αμετάκλητη με την υπ’ αριθμ. 1177/2024 (2.10.2024) απόφαση του Αρείου Πάγου (σε συμβούλιο), ο αιτών κατέθεσε αίτημα χορήγησης διεθνούς προστασίας, το οποίο απερρίφθη με σχετική απόφαση του Αυτοτελούς Κλιμακίου Ασύλου Εξέτασης Αιτήσεων Διεθνούς Προστασίας Ποινικών Κρατουμένων, κατά της οποίας ο αιτών κατέθεσε προσφυγή, επί της οποίας αναμένεται η έκδοση απόφασης. Ο αιτών, κατά την υποβολή αιτήματος διεθνούς προστασίας, δήλωσε ενώπιον της Υπηρεσίας Ασύλου ότι αντιμετωπίζει στη χώρα του φόβο δίωξης για λόγους πολιτικούς, ένεκα της αποδιδόμενης σε αυτόν ιδιότητας-κατηγορίας του «φιλορώσου» και συνεργάτη της «FSB» (ρωσικών μυστικών υπηρεσιών). Στο πρώτο στάδιο της διαδικασίας έκδοσης αλλοδαπών, ανατίθεται σε όργανα της δικαστικής εξουσίας η διαπίστωση της συνδρομής των προϋποθέσεων (θετικών και αρνητικών) υπό τις οποίες επιτρέπεται η έκδοση, αποσκοπώντας στην εξασφάλιση μειζόνων εγγυήσεων. Στην αρμοδιότητα των οργάνων της δικαστικής εξουσίας ανήκει η έρευνα της συνδρομής των θετικών προϋποθέσεων και των κωλυμάτων έκδοσης κατά τις εφαρμοστέες διατάξεις της οικείας διεθνούς σύμβασης, εφ' όσον υπάρχει, και τις διατάξεις του Κ.Π.Δ., καθώς και κατά τις διατάξεις της Σύμβασης της Ρώμης για την Προάσπιση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και των Θεμελιωδών Ελευθεριών, ενώ ο Υπουργός Δικαιοσύνης αποφαίνεται κατ’ αρχήν επί τη βάσει αντικειμενικών κριτηρίων και ασκεί ευρύτατη διακριτική ευχέρεια προκειμένου είτε να διατάξει την έκδοση, είτε να απορρίψει το αίτημα των αλλοδαπών αρχών. Στη συγκεκριμένη διαδικασία δεν απαιτείται, κατ' αρχήν, προηγούμενη κλήση σε ακρόαση του εκζητουμένου από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, ούτε ειδικότερη αιτιολογία της απόφασής του. Το δικαίωμα της παραμονής, ιδίως στην περίπτωση που εκκρεμεί ή κινείται διαδικασία έκδοσης του αιτούντος στο κράτος έναντι του οποίου ζητείται η διεθνής προστασία, προστατεύεται ιδιαιτέρως με τη θέσπιση, από τον εθνικό νομοθέτη, του κανόνα «κανένας δεν εκδίδεται πριν εκδοθεί τελεσίδικη απόφαση επί της αίτησής του [διεθνούς προστασίας], εφόσον επικαλείται φόβο δίωξης στο εκζητούν κράτος». Περαιτέρω, η αρμοδιότητα του Υπουργού Δικαιοσύνης να διατάσσει την έκδοση αλλοδαπού μετά από την έκδοση αμετάκλητης θετικής γνωμοδότησης από το αρμόδιο δικαστικό συμβούλιο ερείδεται σε κριτήρια αντικειμενικά, ιδιαίτερα εφ’ όσον ο εκζητούμενος παρέστη ενώπιον των δικαστικών συμβουλίων έχοντας την δυνατότητα να αναπτύξει πλήρως τους ισχυρισμούς του ως προς τα ζητήματα που εξετάζονται από τα συμβούλια αυτά. Η αξιολόγηση των λόγων ακύρωσης που αναφέρονται σε κωλύματα έκδοσης, τα οποία προβλέπονται από τις διατάξεις της Ε.Σ.Ε. (άρθρο 3ον § 2) και του Κ.Π.Δ. (άρθρο 438 περ. στ΄), ανήκει στην αρμοδιότητα των δικαστικών συμβουλίων του οικείου Εφετείου και, επί εφέσεως, του Αρείου Πάγου. Το Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση.