8 Μαρ 2023
Με την κρινόμενη προσφυγή, η οποία κατατέθηκε ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου Λιβαδειάς ζητήθηκε η ακύρωση: α) της …/29.10.2021 απόφασης της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (Δ.Ε.Δ.), με την οποία απορρίφθηκε ενδικοφανής προσφυγή της προσφεύγουσας κατά: ι) της .../15.12.2020 πράξης διοικητικού προσδιορισμού φόρου εισοδήματος φορολογικού έτους 2014, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Λιβαδειάς με την οποία επιβλήθηκε στην προσφεύγουσα φόρος εισοδήματος, ύψους 7.936,70 ευρώ και ιι) της …/2020 πράξης του ως άνω Προϊσταμένου, με την οποία επιβλήθηκε σε βάρος της πρόστιμο του άρθρου 54 του ν. 4174/2013, ύψους 100 ευρώ και β) των προαναφερθεισών δύο καταλογιστικών πράξεων του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. Λιβαδειάς. Η κρινόμενη προσφυγή εισήχθη ενώπιον της επταμελούς συνθέσεως του ΣτΕ, λόγω σπουδαιότητας. Εν προκειμένω, παραδεκτώς προβάλλονται το πρώτον με την προσφυγή ενώπιον διοικητικού δικαστηρίου λόγοι περί εσφαλμένης ερμηνείας και πλημμελούς εφαρμογής κανόνων δικαίου, οι οποίοι προϋποθέτουν μεν έρευνα περί της συνδρομής ή έλλειψης συνδρομής κρίσιμων πραγματικών περιστατικών, εφόσον, όμως, αυτά εμπίπτουν αποκλειστικά στη σφαίρα γνώσης της φορολογικής διοίκησης, και όχι του φορολογουμένου, χωρίς να απαιτείται εκ μέρους του δικάζοντος διοικητικού δικαστηρίου ή της φορολογικής διοίκησης εκτεταμένη έρευνα ή διασταυρωτικός έλεγχος της συνδρομής ή έλλειψης συνδρομής τους. Περαιτέρω, με το άρθρο 5 του ΚΦΔιαδ, σε συνδυασμό με την κατ΄ εξουσιοδότηση της παρ. 6 του εν λόγω άρθρου εκδοθείσα ΠΟΛ.1125/2014, ρυθμίζεται κατά τρόπο εξαντλητικό η διαδικασία της ηλεκτρονικής κοινοποίησης των πράξεων της φορολογικής διοίκησης, η οποία καθιερώνεται προς το δημοσίου συμφέροντος σκοπό της επίσπευσης των σχετικών διαδικασιών βεβαίωσης και είσπραξης των φορολογικών εσόδων. Ειδικότερα, η ηλεκτρονική κοινοποίηση της πράξεως στο λογαριασμό του προσώπου που αφορά αυτή ή του νομίμου αντιπροσώπου του ή του φορολογικού του εκπροσώπου στο πληροφοριακό σύστημα της φορολογικής διοίκησης, στο οποίο ο φορολογούμενος οφείλει προηγουμένως να έχει αποκτήσει κωδικό πρόσβασης και να έχει δηλώσει στοιχεία ηλεκτρονικής επικοινωνίας, συντελείται: ι) με την ανάρτηση της καταλογιστικής πράξεως κ.λπ, και των συγκοινοποιούμενων με αυτήν εγγράφων στο Λογαριασμό του φορολογούμενου στο σύστημα TAXISnet και ιι) την εν συνεχεία αποστολή ηλεκτρονικής ειδοποίησης στη δηλωθείσα από το φορολογούμενο διεύθυνση του ηλεκτρονικού του ταχυδρομείου. Με τη διαδικασία αυτή διασφαλίζεται η ταυτοποίηση και επιβεβαίωση της ταυτότητας (αυθεντικοποίηση) του φορολογουμένου, αλλά και η εξακρίβωση του ακριβούς χρόνου κατά τον οποίο έλαβε χώρα η αποστολή, παραλαβή και πρόσβαση του φορολογούμενου στο περιεχόμενο της πράξης, η οποία συνεπάγεται την έναρξη εννόμων συνεπειών (λ.χ. διακοπή της παραγραφής του σχετικού δικαιώματος του Δημοσίου) ή προθεσμιών (λ.χ. αυτές που αφορούν την άσκηση διοικητικών προσφυγών ή ενδίκων βοηθημάτων). Εν προκειμένω, δεν μπορεί να συναχθεί τεκμήριο και δη αμάχητο περί του ότι η προσφεύγουσα έλαβε γνώση και της ένδικης πράξεως διοικητικού προσδιορισμού του φόρου εισοδήματος, προεχόντως για το λόγο ότι η τήρηση των προϋποθέσεων της προσήκουσας διαδικασίας ηλεκτρονικής κοινοποίησης πράξεων της φορολογικής αρχής με τις οποίες καταλογίζονται φόροι, πρόστιμα κλπ είναι αυτοτελής για κάθε πράξη. Περαιτέρω, λόγω της παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου σε σχέση τον κύριο φόρο, χάνει το νόμιμο έρεισμά της και η έχουσα παρακολουθηματικό χαρακτήρα πράξη επιβολής προστίμου του άρθρου 54 του ΚΦΕ. Κατόπιν τούτων, το ΣτΕ επέλυσε το τεθέν ζήτημα και έκανε δεκτή την προσφυγή.