9 Οκτ 2025
Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση της …/23.11.2023 απόφασης του Γενικού Διευθυντή Χωροταξικής, Περιβαλλοντικής και Αγροτικής Πολιτικής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου, με την οποία εγκρίθηκαν περιβαλλοντικοί όροι για «Μονάδα Παραγωγής Ετοίμου Σκυροδέματος, Μονάδα Παραγωγής Ασφαλτομίγματος, Μονάδα Επεξεργασίας ΑΕΚΚ & Αποθήκευσης Λοιπών Στερεών Μη Επικίνδυνων Αποβλήτων (ογκωδών), Μονάδα Αποθήκευσης & Εμπορίας Σακευμένου Τσιμέντου» ιδιοκτησίας της επιχείρησης «…», σε ιδιόκτητη έκταση εμβαδού 8.669,36 τ.μ., στη θέση «…» Δήμου Μυκόνου της ομώνυμης Περιφερειακής Ενότητας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Σύμφωνα με τη νομολογία, για τη δόμηση σε εκτός σχεδίου περιοχές τα γήπεδα πρέπει να έχουν πρόσωπο, δηλαδή όριο, σε κοινόχρηστο χώρο (δρόμο) νομίμως υφιστάμενο, και όχι προκύψαντα από ιδιωτική βούληση. Ως δρόμοι δε, κατά τις σχετικές διατάξεις, νοούνται διεθνείς, εθνικές, επαρχιακές, δημοτικές και κοινοτικές οδοί, αναγνωρισμένες με πολιτειακή πράξη στο πλαίσιο καθορισμού του οδικού δικτύου, σε επίπεδο τουλάχιστον ΟΤΑ, όχι όμως, κατ’ αρχήν, αγροτικές οδοί, οι οποίες αποτελούν ιδιαίτερη κατηγορία οδών που προορίζονται για την εξυπηρέτηση αγροτικών αναγκών στις εκτός σχεδίου περιοχές και δεν καθιστούν οικοδομήσιμα τα γήπεδα που έχουν πρόσωπο σε αυτές, εξαιρουμένων ορισμένων κτισμάτων και κατασκευών που μπορούν να οικοδομηθούν σε γήπεδα με πρόσωπο σε αγροτική οδό. Επίσης, κατά τα παγίως κριθέντα, μεταξύ των ουσιωδών στοιχείων του φυσικού περιβάλλοντος, των οποίων το άρθρο 24 του Συντάγματος επιβάλλει στο Κράτος την προστασία, συμπεριλαμβάνονται τα ρέματα, δηλαδή οι πτυχώσεις της επιφάνειας της γης, μέσω των οποίων συντελείται κυρίως η προς τη θάλασσα απορροή των πλεοναζόντων υδάτων της ξηράς, και τα οποία αποτελούν φυσικούς αεραγωγούς και οικοσυστήματα. Εξάλλου, το Κράτος υποχρεούται να μεριμνά για τη διατήρηση των πάσης φύσεως υδατορεμάτων στη φυσική τους κατάσταση προς διασφάλιση της ελεύθερης ροής των υδάτων, αποκλείεται δε, καταρχήν, η αλλοίωση της φυσικής τους κατάστασης, και η επίχωση ή κάλυψη της κοίτης τους. Συνεπώς, η εκτέλεση τεχνικών έργων πλησίον του ρέματος επιτρέπεται μόνον εφόσον διασφαλίζεται η ανεμπόδιστη επιτέλεση της εν λόγω φυσικής του λειτουργίας. Περαιτέρω, πρόσφορος τρόπος για την επίτευξη του σκοπού αυτού είναι ο καθορισμός της οριογραμμής τους σύμφωνα με τη διαγραφόμενη από τη νομοθεσία διαδικασία, πριν την εκτέλεση των τεχνικών έργων πλησίον ρέματος, ώστε η μελετώμενη επέμβαση να γίνεται ενόψει της υπάρξής του. Έχει δε κριθεί, ότι επί κατασκευής έργων πλησίον ρέματος, εάν δεν έχει λάβει χώρα η οριοθέτηση του ρέματος, είναι, τουλάχιστον, υποχρεωτική η μελέτη και η κατασκευή του έργου κατά τρόπο που να μην επηρεάζει τη φυσική λειτουργία του ρέματος. Εφόσον πληρούται αυτή η προϋπόθεση, γίνεται δεκτό ότι η παράλειψη οριοθέτησης του ρέματος πριν από την έγκριση περιβαλλοντικών όρων του έργου, για το οποίο πρόκειται, δεν συνιστά πλημμέλεια της έγκρισης. Εν προκειμένω, η Διεύθυνση Υδάτων Νοτίου Αιγαίου, κατόπιν αυτοψίας και συνεκτίμησης των υδρολογικών, υδραυλικών και περιβαλλοντικών χαρακτηριστικών της περιοχής κατέληξε τεκμηριωμένα στην τεχνική κρίση -μη δυνάμενη να αμφισβητηθεί περαιτέρω ακυρωτικά- ότι το τμήμα του υδρογραφικού δικτύου στην επίδικη θέση δεν συνιστά ρέμα αλλά «μισγάγκεια». Με τα δεδομένα αυτά, δεν συνέτρεχε, σύμφωνα με την § 2 του άρθρου 1 και την § 2 του άρθρου 4 Ν. 4258/2014, περίπτωση αναγκαίας οριοθέτησης της διαπιστωθείσης επιφανειακής πτύχωσης απορροής πριν από την έκδοση της προσβαλλόμενης ΑΕΠΟ. Ενόψει της σπουδαιότητας των κριθέντων ζητημάτων, το Τμήμα έκρινε ότι η υπόθεση έπρεπε να παραπεμφθεί στην επταμελή σύνθεση του Δικαστηρίου.