8 Δεκ 2025
Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση της …/ 2.6.2022 απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (τ. Υ.Ο.Δ.Δ. .../2.6.2022), με την οποία διορίσθηκε, κατά παράλειψη του αιτούντος, ο … στη θέση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας για πενταετή θητεία. Η συνέντευξη των υποψηφίων για τη θέση του Διοικητή της Επιθεώρησης Εργασίας συνιστά, κατ’ αρχήν, θεμιτό κριτήριο επιλογής. Ειδικώς, όμως, ως προς τη νομιμότητα της συνέντευξης των υποψηφίων ενώπιον του Συμβουλίου Διοίκησης και αξιολόγησής τους βάσει αυτής, δεδομένου ότι η εν λόγω συνέντευξη ακολουθεί εκείνη που προβλέπεται κατά τη διαδικασία ενώπιον της Επιτροπής Επιλογής, η νομιμότητα θέσπισής της προϋποθέτει, κατά την έννοια της εξουσιοδοτικής διάταξης του άρθρου 115 § 1 Ν. 4808/2021, ερμηνευόμενης σε συνδυασμό με τις συνταγματικές αρχές της ορθολογικής οργάνωσης και της αποτελεσματικής λειτουργίας της Διοίκησης, καθώς και της αξιοκρατίας, αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας, την πρόβλεψη άλλων ή ειδικότερων κριτηρίων σε σχέση με εκείνα που ορίζονται για την αξιολόγηση της συνέντευξης ενώπιον της Επιτροπής Επιλογής, τα οποία πρέπει να είναι πρόσφορα, ως εκ της φύσεως του οργάνου που τη διεξάγει, για τη διακρίβωση των προσόντων και ικανοτήτων των υποψηφίων, σε σχέση με τις απαιτήσεις και τα καθήκοντα της υπό πλήρωση θέσεως. Το άρθρο 8 § 2 της 1826/2022 απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, με το οποίο προβλέπεται η δυνατότητα συνέντευξης των υποψηφίων ενώπιον του Συμβουλίου Διοίκησης, χωρίς, όμως, να προβλέπονται άλλα ή ειδικότερα πρόσφορα κριτήρια αξιολόγησης σε σχέση με εκείνα που ορίζονται στο άρθρο 7 § 3 της ως άνω υπουργικής απόφασης για τη συνέντευξη ενώπιον της Επιτροπής Επιλογής και τη σχετική αξιολόγηση από αυτήν, κείται εκτός νομοθετικής εξουσιοδότησης. Ως εκ τούτου, η διενεργηθείσα εν προκειμένω αξιολόγηση από το Συμβούλιο Διοίκησης κατόπιν της συνέντευξης ενώπιόν του - η οποία, πάντως, έπρεπε να διεξαχθεί ενώπιον όλων των μελών του Συμβουλίου Διοίκησης, προκειμένου να διαμορφώσουν ιδία άποψη για την καταλληλότητα των υποψηφίων, με τη σύνταξη πρακτικού, στο οποίο πρέπει να αναφέρεται, έστω και συνοπτικά, το περιεχόμενο της συνέντευξης, με μνεία των ερωτήσεων που τέθηκαν στους υποψηφίους και των απαντήσεων αυτών, καθώς και η εξατομικευμένη για κάθε υποψήφιο κρίση - είναι μη νόμιμη, ως έχουσα έρεισμα την εκτός νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως διάταξη της § 2 του άρθρου 8 της 1826/2022 απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Κατά συνέπεια, καθίσταται παράνομη η προσβαλλόμενη απόφαση διορισμού του παρεμβαίνοντος στην επίδικη θέση, κατά παράλειψη του αιτούντος, δεδομένου ότι έλαβε υπ’ όψιν την προαναφερθείσα παράνομη αξιολόγηση. Για τον λόγο, επομένως, αυτόν, η κρινόμενη αίτηση έγινε δεκτή, καθ’ ο μέρος επελέγη για την επίδικη θέση ο παρεμβαίνων, κατά παράλειψη του αιτούντος.