Πρόσφατη νομολογία


13 Οκτ 2022

ΣτΕ 1380/2022 Τμ.Ε: Νομιμότητα ΥΑ για τοποθέτηση πλωτής εξέδρας σε θαλάσσια περιοχή της Μυκόνου

Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση της 3122.2-06/9294/4.2.2021 απόφασης του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την οποία επετράπη η τοποθέτηση πλωτής εξέδρας στη θαλάσσια περιοχή “Καλό Λιβάδι” ν. Μυκόνου, Π.Ε. Μυκόνου, Π. Νοτίου Αιγαίου για λογαριασμό της εταιρείας με την επωνυμία “... ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΗ ΙΚΕ”. Στο πλαίσιο της διαδικασίας χορηγήσεως άδειας για την τοποθέτηση πλωτής εξέδρας, το αρμόδιο όργανο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ή ο ίδιος ο Υπουργός, εάν παρέλθει άπρακτη προθεσμία 50 ημερών, εξετάζει τη σχετική αίτηση του ενδιαφερομένου, στην οποία αναγράφει, μεταξύ άλλων, τη συγκεκριμένη θέση, στην οποία προτίθεται να τοποθετήσει την πλωτή εξέδρα. Το αίτημα του για την έκδοση της άδειας εγκρίνεται ή απορρίπτεται με εκτίμηση πρόσφορων προς τούτο κριτηρίων, μεταξύ των οποίων και τα ενδεικτικώς αναφερόμενα στην προαναφερθείσα υπουργική απόφαση, όπως η ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, η προστασία των λουομένων, η δυνατότητα λειτουργίας της πλωτής εξέδρας με την κατά προορισμό χρήση του ευρύτερου θαλάσσιου χώρου και λοιπούς λόγους, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες και ιδιομορφίες κάθε περιοχής. Η απόφαση δε του αρμοδίου οργάνου που δέχεται η απορρίπτει το υποβληθέν αίτημα πρέπει να είναι πλήρως αιτιολογημένη, όπως η αιτιολογία αυτή προκύπτει από το περιεχόμενο της πράξης και συμπληρώνεται από τα στοιχεία του διοικητικού φακέλου, και δεν αρκεί η απλή παράθεση των κριτηρίων, τα οποία θεσπίζει ο νόμος για τη χορήγηση της σχετικής άδειας, ιδίως όταν κατά τη διαδικασία που προηγήθηκε της έκδοσής της τέθηκαν ζητήματα ως προς τη συνδρομή των σχετικών προϋποθέσεων στη συγκεκριμένη περίπτωση. Εξάλλου, εκτός από τα προαναφερθέντα κριτήρια, πρέπει να αξιολογούνται και οι σωρευτικές επιπτώσεις από τυχόν ύπαρξη και άλλων πλωτών εξεδρών στην περιοχή, προκειμένου να αποφευχθεί η παρεμπόδιση ή αναίρεση της κοινής χρήσης του θαλάσσιου χώρου και του αιγιαλού. Εν προκειμένω, η προσβαλλόμενη πράξη είναι πλημμελώς αιτιολογημένη, διότι ενώ ο Δήμος Μυκόνου, κατά τη διατύπωση της απλής γνώμης που προηγήθηκε της έκδοσης της υπουργικής απόφασης, έθεσε το ζήτημα των σωρευτικών επιπτώσεων στο περιβάλλον της περιοχής από την ύπαρξη στην λόγω παραλία δύο αδειοδοτημένων πλωτών εξεδρών, που, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, έχουν ήδη τοποθετηθεί στα άκρα αυτής, καθώς και ζήτημα ασφάλειας των λουομένων με αναφορά σε θανατηφόρο δυστύχημα που είχε συμβεί στην ίδια παραλία στο παρελθόν, ο αρμόδιος Υπουργός έκανε δεκτό το αίτημα του ενδιαφερόμενου για την τοποθέτηση της επίδικης πλωτής εξέδρας καθώς και διαδρόμου πρόσβασης σ’ αυτήν χωρίς να προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου ότι αξιολόγησε τα εν λόγω ζητήματα στη συγκεκριμένη περίπτωση, λαμβάνοντας υπόψη το μέγεθος και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της παραλίας “Καλό Λιβάδι” σε σχέση και με τη φέρουσα ικανότητά της για εγκατάσταση μίας επιπλέον πλωτής εξέδρας. Αντιθέτως, για την έκδοση της προσβαλλόμενης απόφασης ο Υπουργός αρκέστηκε στην αιτιολογία που περιλαμβάνεται στην εισήγηση του Λιμεναρχείου Μυκόνου, όπου γίνεται απλή παράθεση των κριτηρίων που τίθενται στον νόμο, όπως αυτά επαναλαμβάνονται χωρίς περαιτέρω εξήγηση, επιπλέον δε δεν αιτιολογείται ειδικώς η απόκλισή του από την τεκμηριωμένη αντίθετη γνώμη του Δήμου. Εξάλλου, ούτε από την κατατεθείσα Τεχνική έκθεση εκ μέρους του ενδιαφερομένου ή άλλα στοιχεία του φακέλου προκύπτει ότι αντιμετωπίσθηκαν ειδικώς τα εν λόγω ζητήματα.


Σύνδεσμος

ΣτΕ 1380/2022 Τμ.Ε - Πλήρες κείμενο »