Πρόσφατη νομολογία


3 Νοε 2021

ΣτΕ 1347/2021 Τμ.Ε: Αρμοδιότητα Δασικής Αρχής προς βεβαίωση & επιβολή προστίμων αυθαίρετων κατασκευών εντός δασικών αναδασωτέων εκτάσεων

Με την υπό κρίση έφεση ζητείται η εξαφάνιση της 1992/2017 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, η οποία απέρριψε αίτηση ακυρώσεως του εκκαλούντος κατά των …/13.3.2014 και …/13.3.2014 χρηματικών καταλόγων του Προϊσταμένου της Υπηρεσίας Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας Αττικής. Με τους εν λόγω χρηματικούς καταλόγους βεβαιώθηκαν εν ευρεία εννοία σε βάρος του πρόστιμα διατήρησης αυθαίρετων κατασκευών στη θέση «…» στην περιοχή Κορωπίου Αττικής, ύψους 181.018,08 και 114.656,35 ευρώ για το χρονικό διάστημα από 21.9.2011 έως 13.3.2014 και από 31.8.1983 έως 21.9.2011 αντίστοιχα. Ο χαρακτηρισμός πάσης φύσεως κτισμάτων και εν γένει κατασκευασμάτων που έχουν αυθαιρέτως ανεγερθεί σε δάσος, δασική και αναδασωτέα έκταση, διέπεται από τις ειδικές σε σχέση με τις γενικές διατάξεις περί αυθαιρέτων κατασκευών, διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, οι οποίες αποσκοπούν στην άμεση και αποτελεσματική προστασία των δασικών οικοσυστημάτων και στην αποκατάσταση της μορφής που είχαν πριν αλλοιωθούν με την χωρίς άδεια ανέγερση κατασκευασμάτων εντός αυτών. Κατά συνέπεια, σε περίπτωση που έκταση έχει υπαχθεί στις προστατευτικές διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, αρμόδιο όργανο για την έκδοση πράξης με την οποία διατάσσεται η κατεδάφιση αυθαίρετων κατασκευών σε δάσος, δασική ή αναδασωτέα έκταση και συνακόλουθα για την έκδοση πράξης με την οποία επιβάλλεται η προβλεπόμενη από το νόμο κύρωση είναι μόνον η αρμόδια δασική αρχή. Επομένως, από το χρόνο που έκταση κηρυχθεί αναδασωτέα, αρμόδιο όργανο να επιβάλει κυρώσεις για την ανέγερση αυθαιρέτων κατασκευών εντός αυτής είναι η αρμόδια δασική αρχή και όχι ο Προϊστάμενος της Υ.ΔΟΜ. Αντίθετη ερμηνεία θα οδηγούσε στην επιβολή δύο διοικητικών κυρώσεων για την ίδια πράξη, δηλαδή την ανέγερση αυθαίρετης κατασκευής, και σε παραβίαση της προβλεπόμενης και στο άρθρο 4 του Έβδομου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου (7ου ΠΠ) της ΕΣΔΑ αρχής ne bis in idem. Ούτε μπορεί να θεωρηθεί ότι καθιδρύει συντρέχουσα αρμοδιότητα του Προϊσταμένου της ΥΔΟΜ να επιβάλει πρόστιμο διατήρησης αυθαιρέτου σε έκταση που έχει κηρυχθεί αναδασωτέα η, μη εφαρμοζόμενη, άλλωστε, εν προκειμένω λόγω της μεταβατικής διάταξης του άρθρου 5 παρ. 2 αυτής, διάταξη του άρθρου 1 περ. γ΄ της 9732/2004 απόφασης των Υφυπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων. Τούτο διότι, κατά την αληθή της έννοια, ως αυθαίρετο «μεγάλης περιβαλλοντικής επιβάρυνσης» δεν εννοείται, πάντως, αυθαίρετο σε έκταση που έχει υπαχθεί στο ιδιαίτερο προστατευτικό καθεστώς της δασικής νομοθεσίας. Με βάση τα ανωτέρω, έσφαλε το δικάσαν διοικητικό εφετείο απορρίπτοντας ως αβάσιμο τον λόγο ακυρώσεως περί αναρμοδιότητας του Προϊσταμένου της Υ.ΔΟΜ. του Δήμου Μαρκοπούλου να επιβάλει πρόστιμο διατήρησης αυθαιρέτου κατά το χρόνο που η έκταση εντός της οποίας είχαν ανεγερθεί οι αυθαίρετες κατασκευές είχε κηρυχθεί αναδασωτέα. Όσα, όμως, αναφέρονται στο υπόμνημα του εκκαλούντος μετά τη συζήτηση της υπόθεσης ότι η επίμαχη έκταση είχε δασικό χαρακτήρα πριν την 1/8.3.2006 έκθεση αυτοψίας είναι, εν πάση περιπτώσει, απορριπτέα ως απαράδεκτα διότι συνιστούν πραγματικούς ισχυρισμούς που δεν είχαν προβληθεί με την αίτηση ακυρώσεως ενώπιον του διοικητικού εφετείου αλλά ούτε και με την ενδικοφανή προσφυγή επί της οποίας εξεδόθη η απόφαση της Επιτροπής του άρθρου 4 του π.δ. 267/1998. Με τα δεδομένα αυτά, η έφεση πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή και να εξαφανισθεί η εκκαλουμένη απόφαση κατά το μέρος αυτό. Μετά την εν μέρει εξαφάνιση της εκκαλούμενης απόφασης εξετάζεται η από 28.3.2014 αίτηση ακυρώσεως του εκκαλούντος-αιτούντος κατά του εφεσίβλητου - καθ’ού η αίτηση ακυρώσεως Δήμου. Ο εξεταζόμενος λόγος ακυρώσεως πρέπει να γίνει δεκτός, η δε αίτηση ακυρώσεως, πρέπει να γίνει εν μέρει δεκτή και να ακυρωθεί ο 2264/13.3.2014 χρηματικός κατάλογος του Προϊσταμένου της Υπηρεσίας Δόμησης (Υ.ΔΟΜ.) του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας, ύψους 181.018,08, με τον οποίο βεβαιώθηκαν εν ευρεία εννοία σε βάρος του πρόστιμα διατήρησης αυθαίρετων κατασκευών στη θέση «…» στην περιοχή Κορωπίου Αττικής, για το χρονικό διάστημα από 21.9.2011 έως 13.3.2014 και ο 2265/13.3.2014 χρηματικός κατάλογος ύψους 114.656,35 ευρώ με τον οποίο βεβαιώθηκαν εν ευρεία εννοία σε βάρος του πρόστιμα διατήρησης αυθαίρετων κατασκευών στη θέση «…» στην περιοχή Κορωπίου Αττικής, για το χρονικό διάστημα από 31.8.1983 έως 21.9.2011 αντίστοιχα, μόνον όμως κατά το μέρος που ο τελευταίος χρηματικός κατάλογος αφορά σε χρονικό διάστημα κατά το οποίο η έκταση εντός της οποίας είχαν κατασκευασθεί οι αυθαίρετες κατασκευές είχε κηρυχθεί αναδασωτέα με την 760/7.5.2007 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Περιφέρειας Αττικής.


Σύνδεσμος

ΣτΕ 1347/2021 Τμ.Ε - Πλήρες κείμενο »