4 Ιουλ 2025
Με την κρινόμενη έφεση ζητήθηκε η εξαφάνιση της 94/2021 απόφασης του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, με την οποία, γενομένης δεκτής αιτήσεως του εφεσίβλητου ακυρώθηκαν οι …/…/…/13.10.2019, …/…/…/18.10.2019, …/…/…/22.10.2019 και …/…/…/7.11.2019 πράξεις του Προϊσταμένου του Κλάδου Διοικητικής Υποστήριξης και Ανθρώπινου Δυναμικού του Αρχηγείου της Ελληνικής Αστυνομίας, καθ’ ο μέρος προσλήφθηκαν με αυτές οι επιτυχόντες υποψήφιοι Ειδικοί Φρουροί στο διαγωνισμό έτους 2019 κατά παράλειψη του εφεσίβλητου. Εν προκειμένω, ο όρος της προκήρυξης, σύμφωνα με τον οποίο κατά τη σύνταξη αξιολογικών πινάκων κατάταξης υποψηφίων για διορισμό λαμβάνεται υπ’ όψιν και μοριοδοτείται μόνο ο κάτοχος τίτλου σπουδών από δημόσιο Ι.Ε.Κ. της ειδικότητας “Στέλεχος Ασφάλειας Προσώπων και Υποδομών”, ενώ δεν λαμβάνεται υπόψη ο απονεμηθείς από ιδιωτικό Ι.Ε.Κ. τίτλος σπουδών της προαναφερθείσας ειδικότητας, ο οποίος επαναλαμβάνει τις ρυθμίσεις της σχετικής νομοθεσίας, δεν είναι σύμφωνος με τις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας, οι οποίες διέπουν τη στελέχωση της δημόσιας υπηρεσίας. Ειδικότερα, η επαγγελματική κατάρτιση την οποία παρέχει ο τίτλος σπουδών από Ι.Ε.Κ. της ανωτέρω ειδικότητας αποτελεί αντικειμενικό κριτήριο επιλογής, συναπτόμενο με την ικανότητα των υποψηφίων να ασκήσουν με επιτυχία τα ειδικά υπηρεσιακά καθήκοντά τους ως Ειδικοί Φρουροί και συνάδει με τις αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας, από τις οποίες ο νομοθέτης μπορεί αιτιολογημένα να αποκλίνει, εφ’ όσον συντρέχουν εξαιρετικοί λόγοι δημοσίου συμφέροντος. Στην προκειμένη, όμως, περίπτωση, παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 2734/1999, ουδόλως, λαμβάνεται υπόψιν κατά τη διαδικασία σύνταξης των πινάκων κατάταξης το πτυχίο ιδιωτικού Ι.Ε.Κ. ειδικότητας “Στέλεχος Ασφαλείας Προσώπων και Υποδομών”, από κανένα στοιχείο δεν προκύπτουν οι λόγοι που δικαιολογούν τη μη λήψη υπόψη του πτυχίου που απέκτησε ο υποψήφιος μετά από φοίτηση σε ιδιωτικό Ι.Ε.Κ. για τη συγκεκριμένη ειδικότητα, παρά το γεγονός ότι τα δημόσια και τα ιδιωτικά Ι.Ε.Κ. ακολουθούν κοινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, στο οποίο διδάσκονται τα ίδια μαθήματα, ακολουθούν κοινά προγράμματα σπουδών, το διδακτικό προσωπικό των ιδιωτικών Ι.Ε.Κ. έχει τα ίδια προσόντα που απαιτούνται για το διδακτικό προσωπικό των δημοσίων Ι.Ε.Κ., το δε συγκεκριμένο πτυχίο απονέμεται, μετά τη διεξαγωγή κοινών εξετάσεων για τους αποφοίτους δημόσιων και ιδιωτικών Ι.Ε.Κ., από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. Για τους ανωτέρω λόγους, μόνο το γεγονός ότι οι φορείς που χορηγούν πτυχία των δημοσίων Ι.Ε.Κ. συνιστούν αποκεντρωμένες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δια Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με δωρεάν φοίτηση σε αυτά, σε αντίθεση με τα πτυχία των ιδιωτικών Ι.Ε.Κ., δεν αποτελεί επαρκές αιτιολογικό έρεισμα για τη μη μοριοδότηση του απονεμηθέντος από ιδιωτικό Ι.Ε.Κ. τίτλου της ειδικότητας “Στέλεχος Ασφαλείας Προσώπων και Υποδομών”, δοθέντος ότι δεν συνάπτεται με την ικανότητα των υποψηφίων να ασκήσουν τα σχετικά καθήκοντα φύλαξης, ούτε συντρέχει λόγος δημοσίου συμφέροντος με τον οποίο να δικαιολογείται η διαφοροποίηση μεταξύ των αποφοίτων του Δημοσίου και του Ιδιωτικού Ι.Ε.Κ. Συνεπώς, η μοριοδότηση στο συγκεκριμένο ποσόν πρέπει να ισχύσει και για τον κατέχοντα τίτλο ιδιωτικού Ι.Ε.Κ. της ως άνω ειδικότητας. Ενόψει αυτών, η ανωτέρω κρίση του δικάσαντος εφετείου, με την οποία, λόγω της αντισυνταγματικότητας της επίμαχης ρύθμισης, αίρεται η απαγόρευση και εφαρμόζεται ο κανόνας της μοριοδότησης του συγκεκριμένου προσόντος και για τον κάτοχο τίτλου από ιδιωτικό Ι.Ε.Κ. της συγκεκριμένης ειδικότητας, ερείδεται σε ορθή ερμηνεία και εφαρμογή των σχετικών διατάξεων. Με βάση τα ανωτέρω, το Τμήμα άγεται σε κρίση περί της αντισυνταγματικότητας της διάταξης του άρθρου 9 § 6 Ν. 2734/1999. Σύμφωνα, όμως, με τα οριζόμενα στην §5 του άρθρου 100 του Συντάγματος, το ζήτημα της αντίθεσης ή μη προς το Σύνταγμα της εν λόγω διάταξης τυπικού νόμου, πρέπει να παραπεμφθεί προς επίλυση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.