Πρόσφατη νομολογία


6 Ιουν 2022

ΣτΕ 1023/2022 Τμ.Δ: Μεταφορά των διαχειριστικών εκκρεμοτήτων από την ΕΥΕΔ σε Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης

H προσβαλλόμενη Κοινή Υπουργική Απόφαση, με την οποία μεταφέρεται με κυριαρχική πράξη της Διοίκησης σε νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου η δραστηριότητα της ΕΥΕΔ, ήτοι η έκτακτη διαχείριση των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας των δημιουργών – πρώην μελών της ΑΕΠΙ, η οποία είχε ανατεθεί στην ειδική υπηρεσία του ΟΠΙ ΕΥΕΔ ως ειδικότερη εκδήλωση της κρατικής εποπτείας που ασκεί ο ΟΠΙ στους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, αποτελεί εκτελεστή διοικητική πράξη και η διαφορά που ανακύπτει με την προσβολή της είναι ακυρωτική, υπαγόμενη στην αρμοδιότητα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Με την προσβαλλόμενη απόφαση γίνεται σαφής διάκριση μεταξύ αφενός της δραστηριότητας έκτακτης διαχείρισης της ΕΥΕΔ και των περιουσιακών στοιχείων που αποκτήθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής και αφετέρου των περιουσιακών στοιχείων της ΑΕΠΙ, αφού στην παρ. 3 της προσβαλλόμενης ρητώς ορίζεται ότι δεν μεταφέρονται οι πάσης φύσεως ενοχικές και εμπράγματες απαιτήσεις της ΑΕΠΙ που είχαν τιμολογηθεί από αυτήν. Κατά τα λοιπά δε, ήτοι όσον αφορά στις απαιτήσεις που είχαν γεννηθεί ως αξιώσεις κατά τον χρόνο λειτουργίας της ΑΕΠΙ, χωρίς όμως να έχουν τιμολογηθεί από αυτήν, και οι οποίες μεταφέρθηκαν στην ΕΥΕΔ προς το σκοπό της ολοκλήρωσης των σχετικών πράξεων διαχείρισης και διανομής του προϊόντος στους δικαιούχους, νόμιμως μεταφέρονται με την προσβαλλόμενη περαιτέρω στην ΕΔΕΜ, αφού εντάσσονται στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης από αυτήν της έκτακτης διαχείρισης που δεν πρόλαβε να φέρει σε πέρας η ΕΥΕΔ. Περαιτέρω, σύμφωνα με την εξουσιοδοτική διάταξη της παρ. 8 του άρθρου 51Α του ν. 4481/2017 η προσβαλλόμενη ΚΥΑ δεν όφειλε να προβεί η ίδια σε ειδική αποτίμηση των μεταβιβαζόμενων στοιχείων, αλλά να ορίσει τον τρόπο διενέργειας της αποτίμησης αυτής, καθώς και τον τρόπο και χρόνο καταβολής του σχετικού τιμήματος. Η δε προσβαλλόμενη πράγματι όρισε σαφώς και νομίμως τον τρόπο αποτίμησης των μεταβιβαζόμενων στοιχείων μετά από σχετική έκθεση ορκωτού λογιστή, χωρίς να απαιτείται εκ της ανωτέρω διατάξεως να καθορίσει επακριβώς και τον τρόπο επιλογής του ορκωτού λογιστή, τα μεταβιβαζόμενα στοιχεία ή τη βάση υπολογισμού του τιμήματος, όπως αβασίμως προβάλλει ο αιτών. Εξάλλου, νόμω αβασίμως προβάλλεται ότι με την προσβαλλόμενη παρανόμως δεν ορίζεται αντάλλαγμα και ο τρόπος υπολογισμού αυτού για την εν γένει μεταφερόμενη δραστηριότητα, αφού η δραστηριότητα αυτή καθώς και τα σχετικά περιουσιακά στοιχεία δεν αυξάνουν την περιουσία της ΕΔΕΜ, αλλά της μεταφέρονται αποκλειστικά και μόνο στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης της έκτακτης διαχείρισης της ΕΥΕΔ και εκκαθάρισης των σχετικών εκκρεμοτήτων, για όσα δε περιουσιακά στοιχεία μεταβιβάζονται πράγματι κατά κυριότητα στην ΕΔΕΜ προβλέπεται η καταβολή ανταλλάγματος. Συνεπώς, η συγκεκριμένη μεταβίβαση δεν συνιστά κρατική ενίσχυση ούτε αντίκειται στην αρχή της ισότητας. Περαιτέρω, τα αξιόγραφα, οι άυλοι τίτλοι και εν γένει οι απαιτήσεις που ανάγονται στο χρόνο διαχείρισης της ΑΕΠΙ χωρίς να έχουν τιμολογηθεί από αυτήν, νομίμως μεταφέρονται στην ΕΔΕΜ, αφού εντάσσονται στο πλαίσιο της ολοκλήρωσης από αυτήν της έκτακτης διαχείρισης που δεν έφερε σε πέρας η ΕΥΕΔ. Συνεπώς, για τις απαιτήσεις αυτές, για τις οποίες η ΑΕΠΙ δεν πραγματοποίησε διαχειριστικές πράξεις, νομίμως με την προσβαλλόμενη δεν προβλέπεται η απόδοση σε αυτήν μέρους των κρατήσεων του προαναφερόμενου άρθρου 18 του ν. 4481/2017. Εξάλλου, στην προσβαλλόμενη προβλέπεται η μεταφορά στην ΕΔΕΜ ποσοστού 50% των κρατήσεων του άρθρου 18 του ν. 4481/2017, που έχουν γίνει από την ΕΥΕΔ επί των δικαιωμάτων που μεταφέρονται κατά το σημείο α. περ. i) και iii) της παραγράφου 1 στην ΕΔΕΜ και αφορούν σε ποσά από δικαιώματα και επενδύσεις δικαιωμάτων που ναι μεν έχουν εισπραχθεί και εκκαθαριστεί από κρατήσεις της ΕΥΕΔ, αλλά δεν έχουν εισέτι διανεμηθεί στους δικαιούχους. Και τούτο, διότι η ΕΔΕΜ αναλαμβάνει, βάσει της προσβαλλόμενης απόφασης, την υποχρέωση να ολοκληρώσει σε σχέση με τα δικαιώματα αυτά την έκτακτη διαχείριση που είχε αρχίσει η ΕΥΕΔ, πραγματοποιώντας τις απομένουσες διαχειριστικές πράξεις. Με την έννοια αυτή οι μεταβιβαζόμενες κρατήσεις δεν συνιστούν απαγορευμένη ενίσχυση, αλλά το αντίτιμο για τη διαχειριστική δαπάνη εκείνου που θα ολοκληρώσει τη διαχείριση των δικαιωμάτων, ήτοι εν προκειμένω της ΕΔΕΜ, και, ως εκ τούτου, νομίμως η προσβαλλόμενη πραγματοποιεί επιμερισμό των κρατήσεων μεταξύ των δύο φορέων ΕΥΕΔ και ΕΔΕΜ, οι οποίοι θα υλοποιήσουν διαφορετικά στάδια της διαχείρισης των δικαιωμάτων. Επίσης, ως ουσία αβάσιμος είναι απορριπτέος ο ως άνω λόγος ακυρώσεως κατά το μέρος που αφορά στην αποδιδόμενη στην προσβαλλόμενη μεταβίβαση παγίων της ΑΕΠΙ που χρησιμοποίησε η ΕΥΕΔ κατά το χρόνο της λειτουργίας της δυνάμει σχετικής σύμβασης μίσθωσης με την ΑΕΠΙ, δεδομένου ότι από την προσβαλλόμενη δεν προκύπτει μεταβίβαση τέτοιων παγίων στοιχείων, τα οποία, εξάλλου, όπως προκύπτει από το από 30.6.2020 πρωτόκολλο παράδοσης – παραλαβής, επεστράφησαν στην ΑΕΠΙ μετά την λήξη της έκτακτης διαχείρισης της ΕΥΕΔ και της σχετικής μίσθωσης. Περαιτέρω, από το στοιχείο η της παραγράφου 1 της προσβαλλόμενης προκύπτει ότι στην ΕΔΕΜ παραχωρείται απεριόριστη και καθολική πρόσβαση στα δεδομένα τεκμηρίωσης των έργων των δικαιούχων της ΕΥΕΔ που εκπροσωπήθηκαν από τον ΟΠΙ, είσπραξης των δικαιωμάτων και διανομής των εσόδων στους δικαιούχους. Ωστόσο, όπως ρητώς αναφέρεται στην προσβαλλόμενη, η πρόσβαση στα στοιχεία και δεδομένα αυτά παραχωρείται μόνο ως προς το περιεχόμενο, η δε νόμιμη χρήση τους από την ΕΔΕΜ γίνεται αποκλειστικά για τους σκοπούς της μεταφερομένης δραστηριότητας. Συνεπώς, με τη ρύθμιση αυτή δεν μεταβάλλεται η κυριότητα των αρχείων, στα οποία τα δεδομένα αυτά εμπεριέχονται, ή η υποχρέωση απόδοσής τους, μετά τη λήξη της έκτακτης διαχείρισης, στο νόμιμο χρήστη, αλλά ούτε και εμποδίζεται η πρόσβαση στα δεδομένα αυτά, και κατά το διάστημα που απαιτείται για την ολοκλήρωση της έκτακτης διαχείρισης από την ΕΔΕΜ, σε οποιονδήποτε νόμιμο δικαιούχο. Με τα δεδομένα αυτά, ο προβαλλόμενος λόγος περί παράνομης παραχώρησης στην ΕΔΕΜ ψηφιακού υλικού και δεδομένων είναι απορριπτέος ως αβάσιμος. Περαιτέρω, όμως, κατά το μέρος που με το στοιχείο ια της παραγράφου 1 της προσβαλλόμενης μεταβιβάζονται κατά κυριότητα στην ΕΔΕΜ, κατόπιν αποτίμησης, οι εφαρμογές πληροφοριακών συστημάτων (λογισμικών) που αγοράστηκαν και αναπτύχθηκαν από την ΕΥΕΔ, η προσβαλλόμενη είναι μη νόμιμη και ακυρωτέα, διότι η μεταβίβαση κατά κυριότητα των περιουσιακών αυτών στοιχείων υπερβαίνει το σκοπό της ολοκλήρωσης της έκτακτης διαχείρισης που δύναται να ανατεθεί, με την ΚΥΑ της παρ. 8 του άρθρου 51Α του ν. 4481/2017, στην ΕΔΕΜ. Συνεπώς, ο ως άνω λόγος ακυρώσεως, κατά το αντίστοιχο μέρος του, είναι βάσιμος. (Μειοψ.).


Σύνδεσμος

ΣτΕ 1023/2022 Τμ.Δ - Πλήρες κείμενο »