Πρόσφατη νομολογία


11 Ιουν 2025

ΟλΣτΕ 659/2025: Επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα συνιστά η διαβίβαση ειδικού εκλογικού καταλόγου εξωτερικού με τη χρήση αυτοματοποιημένου (ψηφιακού) μέσου

Ο αιτών επιδιώκει την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 38/2024 απόφασης της ΑΠΔΠΧ, κατά το μέρος που επιβλήθηκε πρόστιμο ύψους 10.000 ευρώ για παράβαση της νομοθεσίας περί προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και -ειδικότερα- για επεξεργασία δεδομένων των εκλογέων οι οποίοι ήταν εγγεγραμμένοι στον ειδικό εκλογικό κατάλογο εξωτερικού για τις βουλευτικές εκλογές του Ιουνίου 2023. Εν προκειμένω, στην Αρχή υποβλήθηκαν από την 1.3.2024 έως την 16.4.2024 διακόσιες τριάντα έξι (236) καταγγελίες και αιτήματα Ελλήνων του εξωτερικού κατά πρώην ευρωβουλευτή της Ν.Δ., για μη ζητηθείσα από τους καταγγέλλοντες πολιτική επικοινωνία μέσω μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email). Το δε μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου απεστάλη την ίδια μέρα και σε μεγάλη χρονική εγγύτητα με έτερο ενημερωτικό μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του ΥΠ.ΕΣ. προς τους Έλληνες του εξωτερικού, με αναφορά στη νομοθετική πρόβλεψη της επιστολικής ψήφου για τη συμμετοχή των εκλογέων στις ευρωεκλογές (Ν. 5083/2024). Σε συνέχεια των καταγγελιών, η ΑΠΔΠΧ, προτού εκδώσει την προσβαλλόμενη υπ’ αριθμ. 38/2024 απόφαση, διενήργησε εκτεταμένους ελέγχους, από τους οποίους διακριβώθηκε τόσο η διαρροή του ειδικού εκλογικού καταλόγου εξωτερικού από το ΥΠ.ΕΣ. (Ιούνιος 2023), από τον οποίο προέρχονταν τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που υποβλήθηκαν σε επεξεργασία, δεδομένου ότι ο κατάλογος είχε δημιουργηθεί νομίμως από τις υπηρεσίες του ΥΠ.ΕΣ. για τις ανάγκες της διαδικασίας των βουλευτικών εκλογών του Ιουνίου 2023, όσο και ο τρόπος διαβίβασης του εκλογικού καταλόγου, αναλυτικά. Η εν λόγω επεξεργασία του καταλόγου εκλογέων εξωτερικού έγινε κατά παράβαση των διατάξεων που προβλέπουν τη νόμιμη διαδικασία παράδοσης εκλογικών καταλόγων στα πολιτικά κόμματα κατά την προεκλογική περίοδο και, για τον λόγο αυτόν, έλαβε χώρα κατά παράβαση της βασικής αρχής της νομιμότητας, με τον αιτούντα να καθίσταται «υπεύθυνος επεξεργασίας», διότι η ιδιότητά του εντός της Ν.Δ. (Γραμματέας Αυτοδιοίκησης και Διαχείρισης Κρίσεων) δεν έχει σχέση με τους καταλόγους εκλογέων εξωτερικού που υπάγονται σε άλλη Γραμματεία του κόμματος (Αποδήμων), ενώ δεν αποδείχθηκε ότι η διαβίβαση του εν λόγω καταλόγου από τον αιτούντα έγινε με προηγούμενη εντολή κομματικού στελέχους. Η δε διαβίβαση του ειδικού εκλογικού καταλόγου εξωτερικού από τον αιτούντα με τη χρήση αυτοματοποιημένου (ψηφιακού) μέσου (εφαρμογής «WhatsApp»), συνιστά επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα του ως άνω εκλογικού καταλόγου, εμπίπτουσα και στην ειδικότερη περίπτωση της «κοινολόγησης [προσωπικών δεδομένων] με διαβίβαση», κρίση που απορρίπτει τον προβαλλόμενο από τον αιτούντα λόγο ακύρωσης, κατά τον οποίο το επίμαχο αρχείο δεν έτυχε επεξεργασίας από τον αιτούντα, διότι δεν το αποθήκευσε ούτε το «άνοιξε». Επισημαίνεται ότι οι παραβάσεις του κανονισμού επισύρουν διοικητικές κυρώσεις, ακόμη και στην περίπτωση που τελούνται από αμέλεια, προς την οποία εξομοιώνεται και η άγνοια που επικαλείται ο αιτών σε σχέση με τα πραγματικά περιστατικά της παραβάσεως. Η προσβαλλόμενη απόφαση αιτιολογείται νομίμως και επαρκώς όσον αφορά τον χαρακτηρισμό του αιτούντος ως «υπευθύνου επεξεργασίας», υπογραμμίζοντας εν προκειμένω την ακυρωτικώς ανέλεγκτη ουσιαστική κρίση της ΑΠΔΠΧ σε σχέση με την απόδειξη και την εκτίμηση των πραγματικών περιστατικών, βάσει των οποίων η Αρχή προέβη στον χαρακτηρισμό του αιτούντος ως «υπευθύνου επεξεργασίας». Το δε ύψος του επιβληθέντος προστίμου (10.000 ευρώ) τείνει προς το κατώτατο επίπεδο του προβλεπομένου, χωρίς να υπερβαίνει το κατά την αρχή της αναλογικότητας αναγκαίο μέτρο. Το Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση και τις παρεμβάσεις.


Σύνδεσμος

ΟλΣτΕ 659/2025 - Πλήρες κείμενο »