Πρόσφατη νομολογία


4 Οκτ 2023

ΟλΣτΕ 1532/2023: Ακύρωση πράξεων σύστασης, χωροθέτησης, κατασκευής, κατακύρωσης αποτελέσματος διαγωνισμού & περιβ. αδειοδότησης δομής μεταναστών στη Μαλακάσα

Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση των εξής, κατά χρονολογική σειρά, πράξεων: α) της απόφασης 2945/23.3.2020 του Υφυπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, κατά το μέρος αυτής με το οποίο συνεστήθη, μεταξύ άλλων δομών προσωρινής υποδοχής πολιτών τρίτων χωρών ή ανιθαγενών που έχουν αιτηθεί διεθνούς προστασίας, η «Δομή Μαλακάσας» στο Στρατόπεδο Γερακίνη του Δήμου Ωρωπού (Π.Ε. Ανατολικής Αττικής), β) της απόφασης 9/10.4.2020 του Υπουργού Μετανάστευσης και Ασύλου, με την οποία εγκρίθηκε το από 10.4.2020 πρακτικό της Επιτροπής του Διαγωνισμού για την κατακύρωση του αποτελέσματος του διαγωνισμού με αντικείμενο τη «Διαμόρφωση και βασική συντήρηση δομών του άρθρου 8 του ν. 4375/2016 στη Μαλακάσα» και ανατέθηκε η εκτέλεση του εν λόγω έργου σε ανάδοχο εταιρεία, και γ) της απόφασης 4714/22.5.2020 του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των Υπουργών Εσωτερικών και Μετανάστευσης και Ασύλου, με την οποία χορηγήθηκε άδεια χωροθέτησης και κατασκευής δομής προσωρινής υποδοχής του άρθρου 8 του ν. 4375/2016, δυναμικότητας 1.500 ατόμων, σε γεωτεμάχιο εμβαδού 60.008,01 τ.μ., στη θέση «Στρατόπεδο Γερακίνη» Μαλακάσας Ωρωπού. Οι δομές του άρθρου 8 του ν. 4375/2016 αποτελούν εγκαταστάσεις προσωρινού χαρακτήρα, ικανοποιούν βραχυπρόθεσμες ανάγκες και περιλαμβάνουν προκατασκευασμένα, ευχερώς αποξηλούμενα, κτίσματα, τοποθετούμενα επί μικρού σχετικώς υποβάθρου, και λοιπές υποστηρικτικές εγκαταστάσεις, που δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για άλλο σκοπό και απομακρύνονται όταν εκλείψει η συγκεκριμένη επείγουσα ανάγκη, προς εξυπηρέτηση της οποίας και μόνο εγκαθίστανται. Ειδικότερα, η ίδρυση και λειτουργία τους συναρτάται, κατά κανόνα, με συγκυριακούς παράγοντες που δεν μπορούν να προβλεφθούν (ροές προσφύγων και μεταναστών στα σημεία εισόδου από τα θαλάσσια ή χερσαία σύνορα της χώρας) και υπαγορεύεται από επιτακτικούς λόγους δημοσίου συμφέροντος. Οι λόγοι αυτοί συνδέονται με την επείγουσα ανάγκη υποδοχής, ταυτοποίησης και προσωρινής στέγασης και φιλοξενίας αλλοδαπών, που εισέρχονται στη χώρα χωρίς τις νόμιμες διατυπώσεις, για τον αναγκαίο προς τούτο χρόνο, με την εκπλήρωση των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας στον τομέα της μεταναστευτικής πολιτικής και της πολιτικής διεθνούς προστασίας και της υποχρέωσης της Πολιτείας για την προστασία της ανθρώπινης ζωής, υγείας και αξιοπρέπειας όλων των ευρισκομένων στην ελληνική επικράτεια, καθώς και με την ανάγκη διασφάλισης της δημόσιας τάξης και ασφάλειας. Επιπλέον, μετά την εκδήλωση της πανδημίας του κορονοϊού (covid-19), στους ανωτέρω λόγους προσετέθη ο κίνδυνος «υπερμετάδοσης» της νόσου, λόγω «υπερπληθυσμού» των ΚΥΤ, και η ανάγκη προσήκουσας αντιμετώπισής του. Υπό τα δεδομένα αυτά, οι δομές του ν. 4375/2016 εξυπηρετούν ανάγκη με ιδιαίτερη εθνική και κοινωνική σημασία και, ως εκ τούτου, για την ίδρυση, χωροθέτηση και κατασκευή τους είναι συνταγματικώς ανεκτή η επέμβαση σε αναδασωτέες εκτάσεις, ακόμη και πριν αυτές ανακτήσουν τη δασική μορφή τους, υπό την προϋπόθεση, όμως, ότι η εκτέλεση του έργου στη συγκεκριμένη αναδασωτέα έκταση είναι απολύτως αναγκαία, εφόσον, δηλαδή, η Διοίκηση έχει ερευνήσει και έχει αποκλείσει αιτιολογημένως τη δυνατότητα εγκατάστασης της δομής σε άλλες, μη αναδασωτέες, εκτάσεις, που κρίνονται από την αρμόδια αρχή κατάλληλες για την εξυπηρέτηση του εν λόγω σκοπού εντόνου δημοσίου συμφέροντος, από πλευράς τοποθεσίας, εμβαδού, μορφολογίας του εδάφους, προσπέλασης, γειτνίασης με προστατευόμενες περιοχές ή βάσει και άλλων κριτηρίων, που άπτονται του σχεδιασμού του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου με σκοπό την ισόρροπη, κατά το δυνατόν, κατανομή των δομών ανά τη χώρα. Άλλωστε, και ο κοινός νομοθέτης εξαγγέλλει τον εξαιρετικό χαρακτήρα των επεμβάσεων σε αναδασωτέες εκτάσεις και προβλέπει την υποχρέωση ειδικής αιτιολογίας, «με κριτήρια αναφερόμενα τόσο στην ιδιαίτερη σημασία του έργου, ανεξάρτητα προς την επιδίωξη αποδοτικότερης για το φορέα του έργου οικονομικής εκμετάλλευσης, όσο και στην απόλυτη αναγκαιότητα εκτέλεσής του στην αναδασωτέα έκταση πριν από την πραγματοποίηση της αναδάσωσης, με γνώμονα αφενός την ανάγκη προστασίας του δασικού οικοσυστήματος και αφετέρου την εξυπηρέτηση του δημόσιου σκοπού στον οποίο αποβλέπει το έργο». Υπό τις ανωτέρω προϋποθέσεις, η ως άνω διάταξη του άρθρου 146 του ν. 4759/2020, κατά το μέρος που προβλέπει επέμβαση σε αναδασωτέες εκτάσεις για την εγκατάσταση δομών του ν. 4375/2016, δεν αντίκειται στο άρθρο 117 παρ. 3 του Συντάγματος και οι περί του αντιθέτου λόγοι πρέπει να απορριφθούν ως αβάσιμοι. (Μειοψ.).


Σύνδεσμος

ΟλΣτΕ 1532/2023 - Πλήρες κείμενο »