Αρχική σελίδα Αναζήτηση Sakkoulas-Online.gr
Αναζήτηση  |  Online Συνδρομές  |  Επικαιρότητα  |  Με μια ματιά  |  Σχετικά  |  Βοήθεια  |  Συχνές ερωτήσεις  |  Επικοινωνία  |  Sakkoulas.gr

Πρόσφατη νομολογία


 

5 Ιουν 2020

ΜΔΠρΑθ 277/2020 (32ο Τμ.): Τέλη Χαρτοσήμου, Εισφορά υπέρ ΟΓΑ & χρόνος παραγραφής

Ελλείψει διατάξεως τόσο στον Κώδικα των νόμων περί τελών χαρτοσήμου όσο και τον ν. 4169/1961 «Περί Γεωργικών Κοινωνικών Ασφαλίσεων», περί παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου προς επιβολή, αντιστοίχως, τελών χαρτοσήμου και της παρακολουθηματικής ειδικής εισφοράς υπέρ Ο.Γ.Α., καθώς και οποιοσδήποτε άλλης ειδικής διατάξεως, εφαρμόζεται ο γενικός κανόνας της εικοσαετούς παραγραφής του άρθρου 249 του Αστικού Κώδικα (Α.Κ.). Η κατά τα ανωτέρω, όμως, εικοσαετής παραγραφή του Α.Κ. ως χρόνος παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου προς επιβολή των επιδίκων επιβαρύνσεων (τελών χαρτοσήμου και ειδικής εισφοράς υπέρ Ο.Γ.Α.) αντίκειται στην συνταγματικώς κατοχυρωμένη αρχή της αναλογικότητας, καθότι δεν έχει εύλογη διάρκεια, ώστε εν προκειμένω να μην τυγχάνει κατ’ αναλογίαν εφαρμογής. Επίσης, με την 1738/2017 απόφαση της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας, κρίθηκε ότι αντίκεινται στις διατάξεις των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 78 του Συντάγματος, με τις οποίες εξειδικεύεται η απορρέουσα από την αρχή του κράτους δικαίου, αρχή της ασφάλειας δικαίου, διατάξεις νόμων που παρατείνουν την προθεσμία παραγραφής φορολογικών αξιώσεων του Δημοσίου αναγομένων σε ημερολογιακά έτη προγενέστερα του προηγουμένου της δημοσιεύσεως των σχετικών νόμων ετών, διότι θα τροποποιούνταν κατά τον τρόπο αυτό αναδρομικά εις βάρος των φορολογουμένων το νομοθετικό καθεστώς που ίσχυε κατά τον χρόνο στον οποίο ανάγονται οι φορολογικές τους υποχρεώσεις όσον αφορά ουσιαστικό στοιχείο των εν λόγω υποχρεώσεων. Τούτο ισχύει και για την διάταξη του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας περί εικοσαετούς παραγραφής στις χρήσεις πριν τη θέση σε ισχύ του Κώδικα αυτού (1.1.2014), αφού εντάσσει στην παραγραφή αυτή (20ετή) υποθέσεις φοροδιαφυγής χρήσεων προγενεστέρων του προηγουμένου της δημοσίευσης του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας ετών. Η παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει τέλη χαρτοσήμου, για τη διαχειριστική περίοδο 22.2.2007-31.12.2008, υπόκειται σε πενταετή παραγραφή, η οποία άρχισε από το τέλος του έτους 2008, εντός του οποίου ολοκληρώθηκε η πιο πάνω διαχειριστική περίοδος και συμπληρώθηκε, με την παρέλευση της πενταετίας, στις 31.12.2013. Η εν λόγω πενταετής προθεσμία δεν παρατάθηκε με τις αντισυνταγματικές και, επομένως, ανίσχυρες και μη εφαρμοστέες διατάξεις των άρθρων 37 παρ. 5 του ν. 4141/2013, 22 του ν. 4203/2013, 87 του ν. 4316/2014 και 22 του ν. 4337/2015, ούτε μπορεί να τύχει εφαρμογής η ήδη ισχύουσα εικοσαετής προθεσμία παραγραφής του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, αφού η ένδικη φορολογική αξίωση ανάγεται σε χρήση που είναι προγενέστερη του προηγουμένου της δημοσίευσης των εν λόγω νόμων και Κώδικα, αντίστοιχα, ημερολογιακού έτους. Περαιτέρω, δεν είναι εφαρμοστέα ούτε η δεκαετής παραγραφή της παρ. 2 το άρθρου 84 ΚΦΕ, εφόσον από τα στοιχεία του φακέλου δεν προκύπτει η ύπαρξη, εν προκειμένω, συμπληρωματικών στοιχείων, που περιήλθαν εκ των υστέρων, δηλαδή μετά την πάροδο της πενταετίας, στη διάθεση της φορολογικής Αρχής. Εξάλλου, τέτοια στοιχεία δεν συνιστούν οι υπ’ αριθμ πρωτ. …/.../5/2011 και …/…/5/2011 καταγγελίες περί φορολογικών παραβάσεων της προσφεύγουσας, προεχόντως διότι είχαν περιέλθει σε γνώση της φορολογικής αρχής εντός της πενταετίας και επομένως ο έλεγχος μπορούσε να διενεργηθεί επικαίρως από την αρμόδια φορολογική αρχή εντός της πενταετούς βασικής παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου. Ενόψει των ανωτέρω, εφόσον η έκδοση της …/29.3.2016 οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού τελών χαρτοσήμου διαχειριστικής περιόδου 22.2.2007 έως 31.12.2008, του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ … (καθώς και η κοινοποίησή της στις 22.4.2016 στην προσφεύγουσα), έλαβε χώρα μετά τη συμπλήρωση της σχετικής προθεσμίας παραγραφής στις 31.12.2013, η πράξη αυτή δεν είναι νόμιμη,. Ενόψει των παραπάνω, εσφαλμένα απορρίφθηκε από τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων με την προσβαλλόμενη πράξη η …/…/…/.5.2016 ενδικοφανής προσφυγή που είχε ασκήσει η προσφεύγουσα κατά της προαναφερόμενης πράξης του Προϊσταμένου της Δ.Ο.Υ. …, και για το λόγο αυτό, πρέπει η απορριπτική αυτή πράξη να ακυρωθεί, κατ’ αποδοχή ως βασίμου του σχετικού ισχυρισμού της προσφεύγουσας, ενώ παρέλκει ως αλυσιτελής η εξέταση των λοιπών λόγων αυτής.

 

 

Σύνδεσμος

 
ΜΔΠρΑθ 277/2020 (32ο Τμ.) - Πλήρες κείμενο