Αρχική σελίδα Αναζήτηση Sakkoulas-Online.gr
Αναζήτηση  |  Online Συνδρομές  |  Επικαιρότητα  |  Με μια ματιά  |  Σχετικά  |  Βοήθεια  |  Συχνές ερωτήσεις  |  Επικοινωνία  |  Sakkoulas.gr

Πρόσφατη νομολογία


 

19 Μαΐ 2022

ΕλΣυνΟλ 545/2022: Προδικαστικό ερώτημα ενώπιον του ΔΕΕ επί ζητημάτων δημοσιονομικής διόρθωσης

Με την αναιρεσιβαλλόµενη απόφαση … του Ι Τµήµατος απορρίφθηκε έφεση της ήδη αναιρεσείουσας κατά της … απόφασης δηµοσιονοµικής διόρθωσης του Υφυπουργού Οικονοµίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Με την τελευταία αυτή απόφαση επιβλήθηκε δηµοσιονοµική διόρθωση σε βάρος της εταιρείας ... και ήδη ..., ποσού 82.500 ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί κατά ποσοστό 75% σε πόρους του Ευρωπαϊκού Ταµείου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και κατά 25% σε εθνικούς πόρους, µέσω του Προγράµµατος ∆ηµοσίων Επενδύσεων (Π∆Ε), στο πλαίσιο υλοποίησης του Υποέργου 19: … της Πράξης µε τίτλο «Ενίσχυση ΜΜΕ της Περιφέρειας … στον τοµέα του Τουρισµού Β΄ Προκήρυξη», που έχει ενταχθεί στο Μέτρο 4.2. του Επιχειρησιακού Προγράµµατος της Περιφέρειας … 2000-2006. Η Ολοµέλεια κρίνει ότι εγείρονται στο πλαίσιο του πρώτου λόγου αναίρεσης και επιβάλλεται να διευκρινισθούν τα ακόλουθα ζητήµατα ενωσιακού δικαίου: Αν, κατά την έννοια των διατάξεων i) των άρθρων 30 παρ. 1, 3  και 4 του Κανονισµού 1260/1999 και του Κανόνα άρ. 1 περ. 1.9. του Κανονισµού 1685/2000, ii) του άρθρου 4 παρ. 3 του Κανονισµού 70/2001 και iii) των άρθρων 38 και 39 παρ. 1 του Κανονισµού 1260/1999, 4 του Κανονισµού 438/2001, 2 παρ. 2 του Κανονισµού 448/2001, 1 παρ. 2 του Κανονισµού 2988/1995 και 14 του Κανονισµού 659/1999, η πώληση της ενισχυθείσας επιχείρησης, µε τα πάγια στοιχεία της, αποτελεί άνευ ετέρου τόσο ουσιώδη τροποποίηση των όρων πραγµατοποίησης της συγχρηµατοδοτηθείσας επένδυσης στην επιχείρηση αυτή, ώστε να δικαιολογείται καθ’ εαυτή µία εθνική ρύθµιση, όπως αυτή της διάταξης του άρθρου 18 παρ. 5 της ΚΥΑ 192249/EYΣ 4057/19.8.2002 (ΥΑ 9216/ΕΥΣ 916/12.2-18.2.2004), µε την οποία θεσπίζεται απόλυτη για µακρό χρονικό διάστηµα απαγόρευση µεταβίβασης των πάγιων περιουσιακών στοιχείων της επιχείρησης που έχει επιχορηγηθεί, επί ποινή ολικής ή µερικής ανάκλησης της απόφασης υπαγωγής της στην ενίσχυση, και επιστροφής του συνόλου ή µέρους της καταβληθείσας δηµόσιας επιχορήγησης. Περαιτέρω, η Ολομέλεια εκτιμά ότι στο πλαίσιο του δεύτερου λόγου αναίρεσης επιβάλλεται να διευκρινισθούν τα ακόλουθα ζητήµατα ενωσιακού δικαίου: Αν έχουν οι διατάξεις i) του άρθρου 30 παρ. 4 του Κανονισµού 1260/1999, ii) του άρθρου 4 παρ. 3 του Κανονισµού 70/2001 και 4.12. των κατευθυντήριων γραµµών σχετικά µε τις κρατικές ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα για την αρχή της διάρκειας των ενισχυόµενων µικροµεσαίων επιχειρήσεων, iii) των άρθρων 38 και 39 του Κανονισµού 1260/1999, 2 παρ. 2 του Κανονισµού 448/2001, 1 παρ. 2, 2 και 4 του Κανονισµού 2988/1995 και 14 του Κανονισµού 659/1999, την έννοια ότι δεν επιφέρει σηµαντική τροποποίηση στην πράξη συγχρηµατοδότησης ούτε αδικαιολόγητο πλεονέκτηµα σε κάποιον εκ των συµβαλλοµένων, και ως εκ τούτου δεν αποτελεί παρατυπία ούτε στοιχειοθετεί λόγο ανάκτησης της ενίσχυσης, η πώληση των πάγιων στοιχείων και της ίδιας της ενισχυόµενης επιχείρησης, που συντελείται στο πλαίσιο εσωτερικής εταιρικής συµφωνίας των µετόχων της για τη διασφάλιση της βιωσιµότητάς της, εφόσον δεν µεταβάλλονται οι όροι υλοποίησης της επένδυσης και η µεταβίβαση χωρεί υπό νοµικό καθεστώς, στο πλαίσιο του οποίου µεταβιβάζων και αποκτών ευθύνονται εις ολόκληρον για τα χρέη και τις υφιστάµενες κατά τον χρόνο της µεταβίβασης ενοχές. Τέλος, ως προς τον τρίτο λόγο αναίρεσης, η Ολομέλεια εκτιµά ότι οι ειδικές περιστάσεις που χαρακτηρίζουν την επίδικη υπόθεση, καθώς και οι συναφείς µε αυτές ρυθµίσεις του παράγωγου ενωσιακού και του εθνικού δικαίου πρέπει να εξετασθούν υπό το πρίσµα των άρθρων 17, 52 και 53 του Χάρτη των Θεµελιωδών ∆ικαιωµάτων της Ένωσης, σε συνδυασµό µε εκείνες του άρθρου 1 του (πρώτου) Προσθέτου Πρωτοκόλλου της ΕΣ∆Α, καθώς και υπό το φως της αρχής της ασφάλειας δικαίου (βλ. σκ. 8 και 29 του παραρτήµατος). Εν όψει τούτων, κρίνει ότι εγείρονται στο πλαίσιο του τρίτου λόγου αναίρεσης και επιβάλλεται να διευκρινισθούν τα ακόλουθα ζητήµατα ερµηνείας του ενωσιακού δικαίου: Αν οι διατάξεις των άρθρων 17, 52 και 53 του Χάρτη Θεµελιωδών ∆ικαιωµάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η αρχή της ασφάλειας δικαίου ερµηνευόµενες σε συνδυασµό µε το άρθρο 1 του (πρώτου) Προσθέτου Πρωτοκόλλου της ΕΣ∆Α, επιβάλλουν όπως τα µέτρα της δηµοσιονοµικής διόρθωσης και της ανάκτησης της ενίσχυσης, κατά τα άρθρα 38 περ. η και 39 παρ. 1 του Κανονισµού 1260/1999, 2 παρ. 2 του Κανονισµού 448/2001, 4 του Κανονισµού 2988/1995 και 14 του Κανονισµού 659/1999, τελούν σε δίκαιη ισορροπία µε το δικαίωµα προστασίας της «περιουσίας» του λήπτη της ενίσχυσης, άγοντας σε µερική ή και πλήρη απαλλαγή αυτού, ακόµη και αν διαπιστωθεί ότι επήλθε σηµαντική τροποποίηση στην ενισχυθείσα δράση ή αδικαιολόγητο πλεονέκτηµα κατά τη µεταβίβαση αυτής.

 

 

Σύνδεσμος

 
ΕλΣυν Ολ 545/2022 - Πλήρες κείμενο