Πρόσφατη νομολογία


6 Φεβ 2024

ΕλΣυν Ολ. 1334/2023: Δικαιοδοσία ΕλΣυν επί δημοσιονομικής διόρθωσης σε βάρος επωφεληθέντος από διάθεση ενωσιακών πόρων ιδιωτικού φορέα

Δημοσιονομική διόρθωση εις βάρος επωφεληθέντος από διάθεση ενωσιακών πόρων ιδιωτικού φορέα∙ δικαιοδοσία ΕλΣυν∙ ευθεία αντίθεση με ΟλΣτΕ 910/2021∙ στη δικαιοδοσία του ΕλΣυν ανήκει και η εκδίκαση των διαφορών που προκύπτουν από τον καταλογισμό προσώπων (φυσικών ή νομικών) στα οποία καταβλήθηκαν αχρεωστήτως ή παρανόμως χρηματικά ποσά από το Δημόσιο (ή από ΟΤΑ ή ΝΠΔΔ κ.λπ.), έστω και αν τα πρόσωπα αυτά δεν είναι «δημόσιοι υπόλογοι», όπως το αντιλαμβάνεται την έννοια αυτή το ΣτΕ, καθόσον ο σε βάρος τους καταλογισμός συνιστά πράξη «τακτοποίησης» δημόσιου λογαριασμού και, εντεύθεν, μέσο αποκατάστασης της επελθούσας βλάβης στον οικείο προϋπολογισμό και δη υπό διττή έννοια, ήτοι αφενός ως ακύρωση της προηγηθείσας υλικής πράξης διενέργειας του εξόδου και αφετέρου ως δημιουργία νόμιμου (εκτελεστού) τίτλου για την επιστροφή του σχετικού ποσού στο Δημόσιο (ή σε ΟΤΑ, ΝΠΔΔ κλπ). Δημιουργία πολυχώρου προσομοίωσης παραδοσιακών αγροτικών δραστηριοτήτων∙ επιλέξιμες δαπάνες∙ γραμματική ερμηνεία∙ όταν εγκρίθηκε από τους αρμόδιους φορείς το σχέδιο της επίδικης επένδυσης, οποιοσδήποτε διοικούμενος ευρισκόμενος στη θέση της αναιρεσείουσας ευλόγως μπορούσε να τρέφει, στηριγμένος σε καθοριστικής σημασίας πράξεις φορέων δημόσιας λειτουργίας, τη δικαιολογημένη πεποίθηση ότι η επένδυσή του ήταν επιλέξιμη∙ το γεγονός ότι η αναιρεσείουσα δήλωσε σε φορολογική αρχή ότι η επένδυσή της αφορούσε μουσείο, δεν ασκεί επιρροή, διότι ακόμη και αν μια τέτοια δήλωση έγινε προς αποφυγή φορολογικής επιβάρυνσης, δεν επάγεται το μη χαρακτηρισμό της επένδυσης ως τουριστικής, καθόσον τούτο συντελείται αντικειμενικώς με βάση κριτήρια εκ της εφαρμοστέας ειδικής για την επένδυση νομοθεσίας∙ η εκκληθείσα, λοιπόν, απόφαση δημοσιονομικής διόρθωσης εκδόθηκε κατά παράβαση της αρχής προστασίας της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης.


Σύνδεσμος

ΕλΣυν (Ολ.) 1334/2023 - Πλήρες κείμενο »