5 Αυγ 2025
Μεταβίβαση αρμοδιότητας μεταξύ ΔΕΥΑ για την υλοποίηση έργου, δυνάμει προγραμματικής σύμβασης. Ο προσδιορισμός του παθητικά νομιμοποιούμενου - αποδέκτη πράξης δημοσιονομικής διόρθωσης και ανάκτησης, καθορίζεται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις του εθνικού δικαίου και τις συμβατικές υποχρεώσεις των οικονομικών φορέων που εμπλέκονται στην υλοποίηση πράξης, λαμβάνοντας ιδιαίτερα υπόψη την αρχή της ασφάλειας δικαίου. Σε περίπτωση μεταβίβασης της αρμοδιότητας υλοποίησης μίας πράξης από τον αρμόδιο για την έναρξη και εφαρμογή της, πλην στερούμενο διαχειριστική επάρκεια, φορέα σε άλλον φορέα, που ικανοποιεί τα κριτήρια διαχειριστικής επάρκειας, οι ως άνω φορείς (μεταβιβάσας και προς ον η μεταβίβαση) ευθύνονται εις ολόκληρον έναντι των τρίτων∙ η πρόβλεψη αυτή δεν εντάσσεται στο πλέγμα των διατάξεων που αφορούν στη ρύθμιση ζητημάτων σχετικών με τη δίωξη των παρατυπιών και την επιβολή δημοσιονομικών διορθώσεων, ώστε να είναι υποστηρίξιμη η ερμηνευτική εκδοχή ότι ο Κύριος του έργου (μεταβιβάσας την αρμοδιότητα) ευθύνεται έναντι της Ένωσης (ως τρίτου) για την αποκατάσταση της ζημίας που προκλήθηκε στον προϋπολογισμό της από παράνομες πράξεις ή παραλείψεις του φορέα υλοποίησης (προς ον η μεταβίβαση)∙ στην έννοια των «τρίτων» εμπίπτουν οι συναλλασσόμενοι με τον φορέα υλοποίησης του έργου ανάδοχοι εργολήπτες, προμηθευτές και πάροχοι υπηρεσιών, με τους οποίους, άλλωστε, συμβάλλεται και ο κύριος του έργου, συνυπογράφοντας μαζί με τον φορέα υλοποίησης τη σχετική σύμβαση. Κρίση ότι ευθύνη του κυρίου του έργου, δεν μπορεί να θεμελιωθεί ούτε σε παράλειψη άσκησης εποπτείας μέσω κοινής επιτροπής παρακολούθησης, αφού η πρόβλεψη και συγκρότηση του εν λόγω οργάνου αποσκοπεί στην γενική εποπτεία προόδου του φυσικού και οικονομικού αντικειμένου και όχι στον λεπτομερειακό έλεγχο της χρηματοοικονομικής διαχείρισής του. Τοιαύτη δε ευθύνη δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι θεμελιώνεται ούτε σε σχέση άμεσης αντιπροσώπευσης.