Πρόσφατη νομολογία


8 Αυγ 2025

ΕλΣυν 859/2025 Τμ. 10ο: Ανάκτηση αποζημίωσης συνταξιοδότησης αγρότη που καταβλήθηκε αχρεωστήτως από πόρους του Ε.Λ.Ε.ΓΕ.Π. μέσω του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.

Έφεση με την οποία ζητείται η ακύρωση απόφασης του ΥΠ.Α.Α.Τ., με την οποία επιβλήθηκε δημοσιονομική διόρθωση ποσού 32.306,76 €, που προέρχεται από οικονομική ενίσχυση (αποζημίωση συνταξιοδότησης) η οποία φέρεται ότι καταβλήθηκε αχρεωστήτως από πόρους του Ε.Λ.Ε.ΓΕ.Π. μέσω του Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. κατά το χρονικό διάστημα 2004-2016, στο πλαίσιο του μέτρου «Πρόωρη Συνταξιοδότηση Αγροτών του Κανονισμού (ΕΚ) 1257/1999». Απαραίτητη προϋπόθεση ένταξης αρχηγού και κατόχου γεωργικής εκμετάλλευσης στο πρόγραμμα πρόωρης συνταξιοδότησης αγροτών αποτελεί η εκ μέρους του οριστική παύση κάθε γεωργικής δραστηριότητας για εμπορικούς σκοπούς, καθώς και η παραχώρηση στον διάδοχο γεωργό του συνόλου της γεωργικής εκμετάλλευσης, η οποία στο πλαίσιο της οικογένειας λογίζεται ενιαία και αδιαίρετη, ανεξάρτητα από το πραγματικό γεγονός ποιος από τους συζύγους ήταν ο αρχηγός της. Ανεπίτρεπτη άσκηση γεωργικής δραστηριότητας για εμπορικούς σκοπούς σε τμήμα της γεωργικής εκμετάλλευσης του εκκαλούντος από τη σύζυγό του. Αρχή αναλογικότητας∙ στην περίπτωση των μέτρων αγροτικής ανάπτυξης που χαρακτηρίζονται από την ανάληψη πολυετούς δέσμευσης, οι όροι χορήγησης της στήριξης πρέπει να πληρούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου δέσμευσης για την οποία χορηγήθηκαν ενισχύσεις και, ως εκ τούτου, εάν κάποιος εκ των όρων χορήγησης των εν λόγω ενισχύσεων δεν τηρηθεί, έστω και μία και μοναδική φορά, οι ενισχύσεις αυτές δεν μπορούν να χορηγηθούν, ενώ ο δικαιούχος των ενισχύσεων υποχρεούται να επιστρέψει το σύνολο των ποσών που του έχουν ήδη χορηγηθεί∙ η μακροχρόνια αυτή υποχρέωση δεν αντίκειται στις απαιτήσεις που απορρέουν από την ανωτέρω αρχή∙ οι διατάξεις της ΚΥΑ 408583/6914/29.11.2000, οι οποίες εξαρτούν την ένταξη των δικαιούχων στο πρόγραμμα πρόωρης συνταξιοδότησης από την προϋπόθεση της οριστικής παύσης εκ μέρους τους κάθε γεωργικής δραστηριότητας για εμπορικούς σκοπούς και της παραχώρησης του συνόλου της γεωργικής τους εκμετάλλευσης σε διάδοχο γεωργό και προβλέπουν τη διαγραφή των δικαιούχων από το ως άνω πρόγραμμα σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι η ένταξή τους σε αυτό χώρησε κατόπιν δήλωσης ψευδών στοιχείων δεν εισάγουν ρύθμιση προδήλως απρόσφορη προς τον εξυπηρετούμενο με αυτήν σκοπό δημοσίου-κοινοτικού συμφέροντος∙ η μη εκπλήρωση των συμβατικών υποχρεώσεων του εκκαλούντος για τα έτη 2009 και 2011-2014, ήτοι για ικανό χρονικό διάστημα σε σχέση με το χρονικό διάστημα για το οποίο ενισχύθηκε (2004-2016), η μη πραγμάτωση του σκοπού του οικείου Κανονισμού με την κρίσιμη παράβαση εκ μέρους του εκκαλούντος, η φύση και η σοβαρότητα της παρατυπίας καθώς και το γεγονός ότι ο εκκαλών μολονότι είχε διαγραφεί για 12 μήνες από το πρόγραμμα κατά το έτος 2009 για ταυτόσημη παράβαση, κατέστη υπότροπος για τα έτη 2011-2014 για την ίδια παράβαση, επιρρωνύει την αναλογικότητα του επιβληθέντος αποκαταστατικού μέτρου.


Σύνδεσμος

ΕλΣυν 859/2025 Τμ. 10ο - Πλήρες κείμενο »