29 Μαΐ 2020
Οι […] υπηρεσίες […] οι οποίες αφορούν την φορτοεκφόρτωση των απορριμματοκιβωτίων, την εσωτερική διακίνηση και χωροταξική διευθέτηση των έμφορτων και κενών απορριμματοκιβωτίων στον προαύλιο χώρο του συγκροτήματος λειοτεμαχισμού, καθώς και τη μεταφορά των τεμαχισμένων απορριμμάτων στον χώρο απόθεσης εντός του ΧΥΤΑ, στις οποίες περιλαμβάνεται και η μίσθωση μηχανημάτων του αναδόχου, μη νομίμως έχουν ενταχθεί στην ελεγχόμενη τροποποιητική σύμβαση. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό όπως αυτός ενσωματώθηκε στη σύμβαση, κατά τη δοκιμαστική περίοδο δινόταν έμφαση στη διαπίστωση της ορθής λειτουργίας όλων των μηχανημάτων και των ηλεκτρολογικών συστημάτων που εγκατέστησε ο ανάδοχος και όχι στην επίτευξη της μέγιστης δυνατής αποδοτικότητας κατά τη λειτουργία των λειοτεμαχιστών. Ως εκ τούτου δεν απαιτείτο η συνεχής λειτουργία των λειοτεμαχιστών με πλήρες φορτίο και σε οκτάωρη βάση. Αντιθέτως, στην 15/2018 Τεχνική Περιγραφή προβλέπεται ότι κατά την περίοδο αυτή θα γίνουν δοκιμές λειτουργίας των μηχανημάτων τόσο με φορτίο όσο και χωρίς φορτίο, ενώ η μεταφορά και διάθεση των υπολειμμάτων του τεμαχισμού στον ΧΥΤΑ θα γινόταν με τα τεχνικά μέσα που διέθετε και συνεχίζει να διαθέτει ο ΕΔΣΝΑ. Τα προβλήματα δε που η αναθέτουσα αρχή επικαλείται ότι εμφανίστηκαν κατά την έναρξη της δοκιμαστικής λειτουργίας (πρακτικά προβλήματα λόγω συνεχών εναλλαγών απορριμματοκιβωτίων στη θέση πλήρωσης, δυσανάλογα μικρό μεταφερόμενο φορτίο, επιβάρυνση περιβάλλοντος χώρου με δημιουργία σκόνης) καθιστούν μεν δύσκολη όχι όμως αδύνατη την ολοκλήρωση της σύμβασης με βάση τον αρχικό σχεδιασμό. Επιπλέον δε, η δυνατότητα αύξησης του όγκου και της ποσότητας των υπολειμμάτων που μεταφέρονται στον ΧΥΤΑ κατά τη δοκιμαστική περίοδο μέσω της προμήθειας των μηχανημάτων του αναδόχου, ώστε να επιτευχθεί η λειτουργία των λειοτεμαχιστών σε ημερήσια οκτάωρη βάση και να αυξηθεί η αποδοτικότητα των λειοτεμαχιστών, συνιστά ουσιαστική τροποποίηση της φύσης της σύμβασης με την ενσωμάτωση σε αυτήν μίας σημαντικής έκτασης προμήθειας. Επομένως, οι εργασίες αυτές δεν μπορούν να ανατεθούν με τροποποίηση της αρχικής σύμβασης επί τη βάσει τη διάταξης του άρθρου 132 παρ. 1β΄ του ν. 4412/2016, καθώς δεν είναι αναγκαίες για την ολοκλήρωση του αρχικού συμβατικού αντικειμένου και οφείλονται σε μεταβολή των απόψεων της αναθέτουσας αρχής για τον τρόπο εκτέλεσης της δοκιμαστικής λειτουργίας ως προς τον όγκο και την ποσότητα των προς διάθεση υπολειμμάτων. Εξάλλου, η ολοκλήρωση της σύμβασης με βάση τον αρχικό σχεδιασμό δεν θέτει σε κίνδυνο την επίτευξη του σκοπού δημοσίου συμφέροντος (προστασία περιβάλλοντος και δημόσιας υγείας) που αυτή επιτελεί. Τούτο, διότι η δοκιμαστική λειτουργία έχει εκ των πραγμάτων περιορισμένη διάρκεια, ενώ αποτελεί ευθύνη του ΕΔΣΝΑ να μεριμνήσει για την έγκαιρη κίνηση της διαδικασίας ανάθεσης της πλήρους λειτουργίας του συγκροτήματος λειοτεμαχισμού, όπως άλλωστε αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση του […] της Δ.ΥΠ.Α., ώστε να συμμορφωθεί με τις περιβαλλοντικές υποχρεώσεις που πηγάζουν τόσο από το ενωσιακό όσο και το εθνικό δίκαιο. Πέραν δε τούτου, ειδικά ως προς την προμήθεια των αναγκαίων για την πλήρη λειτουργία της εγκατάστασης μηχανημάτων από τον ανάδοχο, από κανένα στοιχείο της ως άνω αιτιολογικής έκθεσης και τα προβαλλόμενα με τις κρινόμενες αιτήσεις δεν προκύπτουν με πειστικότητα οι τεχνικοί ή οικονομικοί λόγοι που καθιστούν αναγκαία την ανάθεση της προμήθειας αυτής στον ανάδοχο της αρχικής σύμβασης, όπως απαιτείται από τη διάταξη του άρθρου 132 παρ. 1β΄ εδ. αα΄ του ν. 4412/2016. Οι επικαλούμενοι δε με τις κρινόμενες αιτήσεις τεχνικοί λόγοι που αφορούν ζητήματα συντονισμού της όλης διαδικασίας μεταφοράς και απόθεσης των υπολειμμάτων σε περίπτωση προμήθειας των μηχανημάτων από τρίτο ανάγονται στην εκ μέρους της αναθέτουσας αρχής ορθολογική διαχείριση των εργασιών που περιλαμβάνονται στη σύμβαση και δεν αποτελούν τεχνικούς λόγους που δικαιολογούν τροποποίηση αυτής. (Μειοψ.). Περαιτέρω, οι […] υπηρεσίες […] οι οποίες αφορούν στην ουσία την ανάθεση στον ανάδοχο της λειτουργίας των εγκαταστάσεων κατά τη δοκιμαστική περίοδο μέσω της εκ μέρους του διάθεσης προσωπικού, νομίμως αποτελούν αντικείμενο της ελεγχόμενης τροποποιητικής σύμβασης. Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την περιγραφή του αντικειμένου της αρχικής σύμβασης στην 15/2018 Τεχνική Έκθεση, ουσιώδες στοιχείο αυτής αποτελεί η δοκιμαστική λειτουργία του συγκροτήματος των λειοτεμαχιστών και η εκπαίδευση του προσωπικού του ΕΔΣΝΑ, ώστε μετά τη λήξη της σύμβασης ο Σύνδεσμος να αναλάβει τη λειτουργία της εγκατάστασης. Στο πλαίσιο αυτό, προβλεπόταν ότι ο ανάδοχος θα εποπτεύει μέσω των τεχνικών του υπαλλήλων τη λειτουργία του συγκροτήματος και θα ελέγχει τα εγκατεστημένα από αυτόν ηλεκτρολογικά και ηλεκτρονικά συστήματα, ώστε να προβαίνει στις αναγκαίες παραμετροποιήσεις και διορθώσεις. Δεν προβλεπόταν, όμως, η εκ μέρους του διάθεση του προσωπικού που είναι αναγκαίο για τον χειρισμό του συνόλου των μηχανημάτων της εγκατάστασης, το οποίο θα διατίθετο από τον ΕΔΣΝΑ. Για τον λόγο αυτό, ο Σύνδεσμος με την 4608/11.4.2019 ανακοίνωση ξεκίνησε διαδικασία πλήρωσης 40 θέσεων με συμβάσεις εργασίας ορισμένου χρόνου, που αφορούσαν μεταξύ άλλων και προσωπικό που θα χρησιμοποιούνταν για τις ανάγκες της αρχικής σύμβασης, διαδικασία η οποία ανεστάλη λόγω των δημοτικών και περιφερειακών εκλογών. Στη συνέχεια, κινήθηκε η διαδικασία έγκρισης των ίδιων προσλήψεων μετά από γνωμοδότηση της Επιτροπής του άρθρου 28 παρ. 4 του ν. 2190/1994 του Συμβουλίου της Επικρατείας, που κατέληξε σε εκ νέου προκήρυξη των θέσεων με την 7163/21.6.2019 ανακοίνωση του ΕΔΣΝΑ, η οποία όμως δεν έχει ολοκληρωθεί. Ως εκ τούτου, κατά την εκτέλεση της αρχικής σύμβασης και ειδικότερα στη φάση έναρξης της δοκιμαστικής λειτουργίας διαπιστώθηκε ότι ο ΕΔΣΝΑ δεν διαθέτει το αναγκαίο προσωπικό για τη λειτουργία των υφιστάμενων μηχανημάτων του συγκροτήματος των λειοτεμαχιστών. Κατόπιν τούτου, για την εκτέλεση της δοκιμαστικής λειτουργίας της εγκατάστασης, η οποία ήταν αναγκαία για την ολοκλήρωση του συμβατικού αντικειμένου και την οριστική παραλαβή του έργου, κατέστη αναγκαίο να χρησιμοποιηθεί το προσωπικό του αναδόχου και να τροποποιηθεί αναλόγως η αρχική σύμβαση, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 132 παρ. 1β΄ του ν. 4412/2016. Κατά συνέπεια, οι συγκεκριμένες υπηρεσίες που είναι διακριτές οικονομικά και τεχνικά από τις λοιπές εργασίες του ελεγχόμενου σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης νομίμως περιλαμβάνονται σε αυτό. (Μειοψ.).