Αρχική σελίδα Αναζήτηση Sakkoulas-Online.gr
Αναζήτηση  |  Online Συνδρομές  |  Επικαιρότητα  |  Με μια ματιά  |  Σχετικά  |  Βοήθεια  |  Συχνές ερωτήσεις  |  Επικοινωνία  |  Sakkoulas.gr

Πρόσφατη νομολογία


 

15 Ιαν 2021

ΔΠρΑθ 7839/2020: Αρμοδιότητες Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων για τη συντήρηση έργων και υποδομών στη ζώνη λιμένα & ευθύνη αυτών προς αποζημίωση

Η αρμοδιότητα συντήρησης έργων και υποδομών που βρίσκονται σε ζώνη λιμένα, υπαγόμενη στην αρμοδιότητα διαχείρισης, χρήσης και εκμετάλλευσης αυτής, ανήκει στα Λιμενικά Ταμεία και πλέον στα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία των Δήμων που αυτά εντάσσονται, τα οποία έχουν ξεχωριστή και αυτοτελή νομική προσωπικότητα. Συνεπώς, το δεύτερο εναγόμενο είχε, κατά τον κρίσιμο χρόνο, την ευθύνη συντήρησης της πεζογέφυρας στην ζώνη λιμένος στο Πόρτο Ράφτη, στην οποία εντάσσεται και το ακρωτήρι της Αγίας Μαρίνας και, ως εκ τούτου, είναι το μόνο παθητικώς νομιμοποιούμενο νομικό πρόσωπο, η, δε, κρινόμενη αγωγή νομίμως στρέφεται κατ’ αυτού. Αντίθετα, η αγωγή, κατά το μέρος που στρέφεται κατά του Δήμου Μαρκοπούλου Μεσογαίας Αττικής είναι απαράδεκτη. Περαιτέρω, κατά την έννοια των άρθρων 105 και 106 ΕισΝΑΚ, ευθύνη του Δημοσίου ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου προς αποζημίωση γεννάται όχι μόνον από την έκδοση μη νόμιμης εκτελεστής διοικητικής πράξης ή από τη μη νόμιμη παράλειψη έκδοσης τέτοιας πράξης, αλλά και από μη νόμιμες υλικές ενέργειες των οργάνων του Δημοσίου ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ή από παραλείψεις οφειλόμενων νόμιμων υλικών ενεργειών αυτών, εφόσον οι υλικές αυτές ενέργειες ή παραλείψεις συνάπτονται με την οργάνωση και λειτουργία των δημόσιων υπηρεσιών ή των υπηρεσιών του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου. Εξάλλου, υπάρχει ευθύνη του Δημοσίου ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου, τηρουμένων και των λοιπών προϋποθέσεων του νόμου, όχι μόνον όταν με πράξη ή παράλειψη οργάνου του παραβιάζεται συγκεκριμένη διάταξη νόμου, αλλά και όταν παραλείπονται τα ιδιαίτερα καθήκοντα και υποχρεώσεις που προσιδιάζουν στη συγκεκριμένη υπηρεσία και προσδιορίζονται από την κείμενη εν γένει νομοθεσία, τα διδάγματα της κοινής πείρας και τις αρχές της καλής πίστης. Απαραίτητη, πάντως, προϋπόθεση για την επιδίκαση αποζημίωσης είναι, μεταξύ άλλων, η ύπαρξη αιτιώδους συνδέσμου μεταξύ της παράνομης πράξης ή παράλειψης ή υλικής ενέργειας ή παράλειψης υλικής ενέργειας του οργάνου και της ζημίας που επήλθε. Αιτιώδης δε σύνδεσμος υπάρχει όταν, κατά τα διδάγματα της κοινής πείρας, η πράξη ή η παράλειψη είναι επαρκώς ικανή (πρόσφορη) και μπορεί αντικειμενικά κατά τη συνήθη και κανονική πορεία των πραγμάτων και χωρίς τη μεσολάβηση άλλου περιστατικού να επιφέρει τη ζημία και την επέφερε στη συγκεκριμένη περίπτωση. Δεν αποκλείεται καταρχήν η ύπαρξη του αιτιώδους συνδέσμου από το γεγονός ότι στο αποτέλεσμα συνετέλεσε και συνυπαιτιότητα του βλαβέντος, εφόσον δεν διακόπτεται ο αιτιώδης σύνδεσμος. Από το άρθρο 932 ΑΚ προκύπτει ότι παρέχεται στο δικαστήριο της ουσίας η ευχέρεια, αφού εκτιμήσει τα πραγματικά περιστατικά που θέτουν υπόψη του οι διάδικοι (βαθμό πταίσματος του υπόχρεου, είδος προσβολής, περιουσιακή και κοινωνική κατάσταση των μερών κ.λπ.) και με βάση τους κανόνες της κοινής πείρας και λογικής, να επιδικάσει χρηματική ικανοποίηση και να καθορίσει το εύλογο ποσό αυτής, αν κρίνει ότι επήλθε στον αδικηθέντα ηθική βλάβη. Στην προκειμένη περίπτωση, ο ισχυρισμός της ενάγουσας ότι υπέστη τραυματισμό της, διαβαίνοντας πεζογέφυρα, δεν αποδεικνύεται προσηκόντως. Και τούτο διότι, αν και αποδεικνύεται ο τραυματισμός στο αριστερό της πόδι, δεν αποδεικνύεται ούτε προκύπτει από τα στοιχεία του φακέλου αφενός η ύπαρξη κακοτεχνίας στην επίμαχη πεζογέφυρα κατά το χρόνο του ατυχήματος της ενάγουσας (12-9-2014), αφετέρου ο συσχετισμός του τραυματισμού της ενάγουσας με τις τυχόν υπάρχουσες κακοτεχνίες στην επίδικη πεζογέφυρα κατά το χρόνο αυτό, όπως με άμεση δήλωση του ατυχήματός της ενώπιον των αρμοδίων αρχών, οι οποίες θα προέβαιναν σε αυτοψία των συνθηκών του ατυχήματος της ενάγουσας αλλά και της κατάστασης της επίμαχης πεζογέφυρας κατά το χρόνο του ατυχήματος. Οι, δε, προσκομιζόμενες εκ μέρους της φωτογραφίες, ένορκες βεβαιώσεις καθώς και οι εκτυπώσεις από σχόλια αναρτημένα σε ιστοσελίδες φέρουν ημερομηνίες λήψεως ή συντάξεως, αντίστοιχα, πολύ μεταγενέστερες (έτη 2018 και 2019) σε σχέση με το χρόνο του τραυματισμού της ενάγουσας (12.9.2014) και, συνεπώς, δεν δύνανται να συσχετιστούν τόσο με την κατάσταση εν γένει της εν λόγω πεζογέφυρας κατά το χρόνο του ατυχήματος όσο και με τον τραυματισμό της ενάγουσας. Ειδικότερα, οι προσκομιζόμενες ένορκες βεβαιώσεις δεν συνοδεύονται από, περαιτέρω, πραγματικά στοιχεία ώστε να αποδεικνύεται η αλήθεια των βεβαιωθέντων, ιδίως κατά τον επίμαχο χρόνο του ατυχήματος (12.9.2014). Ως εκ τούτου, με τα δεδομένα αυτά και σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διατάξεις, δεν προκύπτει ευθύνη των οργάνων του εναγόμενου Ταμείου από τυχόν παράνομη παράλειψη τους, για την πρόκληση του τραυματισμού της ενάγουσας.

 

 

Σύνδεσμος

 
ΔΠρΑθ 7839/2020 - Πλήρες κείμενο