5 Ιουν 2025
Λαθρεμπορία∙ δόλια αποφυγή καταβολής στο Δημόσιο δασμών και φόρων κατά την εισαγωγή ή την εξαγωγή∙ απαιτείται τέχνασμα προς τον σκοπό αυτό. «Επανεξαγωγή» εμπορευμάτων∙ «αστοχία (δυσλειτουργία) λογισμικού» στην εφαρμογή itrader του πληροφοριακού συστήματος Τελωνείων ICISNET∙ κρίνει ότι δεν στοιχειοθετείται εν προκειμένω η τελωνειακή παράβαση της λαθρεμπορίας, για τον λόγο ότι η εξαγωγή, με την έγκριση της τελωνειακής αρχής, των εμπορευμάτων για τα οποία είχαν υποβληθεί διασαφήσεις εισαγωγής που εμφανίζονταν στο πληροφοριακό σύστημα ως ακυρωθείσες, λόγω διαπιστωθέντος σφάλματος του συστήματος αυτού, παρά το γεγονός ότι είχε προηγηθεί η απόρριψη, με έγγραφη πράξη της τελωνειακής αρχής, του αιτήματος ακύρωσής τους, δεν συνιστούσε τέχνασμα διά του οποίου παραπλανήθηκε η τελωνειακή αρχή ως προς την ύπαρξη ή μη τελωνειακής οφειλής για τα εμπορεύματα, μόνη δε η αδράνεια του νομίμου εκπροσώπου της εκκαλούσας ΑΕ ως προς την ενημέρωση της εν λόγω αρχής σχετικά με την αντίφαση μεταξύ της έγγραφης απορριπτικής πράξης και της μεταγενέστερης θετικής καταχώρησης στο πληροφοριακό σύστημα, δεν συνιστούσε άμεσο δόλο για τη διάπραξη λαθρεμπορίας, ενόψει και του γεγονότος ότι, πριν επιχειρηθεί η εξαγωγή των εμπορευμάτων, είχε μεσολαβήσει χρονικό διάστημα δύο και πλέον μηνών από την εμφάνιση στο πληροφοριακό σύστημα των διασαφήσεων ως ακυρωθεισών, εντός του οποίου θα είχε τη δυνατότητα η τελωνειακή αρχή να εντοπίσει και να διορθώσει το σφάλμα του συστήματος. Ισχυρισμός τελωνειακής αρχής περί υπεροχής της έγγραφης πράξης έναντι της ηλεκτρονικής καταχώρησης∙ δεν προκύπτει από οποιονδήποτε κανόνα ή αρχή∙ η διαπιστωθείσα «αστοχία λογισμικού» αποτελούσε περίπτωση μάλλον σπάνια και άγνωστη, όπως προκύπτει από το γεγονός ότι η τελωνειακή αρχή χρειάστηκε να απευθυνθεί στην αρμόδια Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, οπότε δεν ήταν επιβεβλημένη η αναγνώριση του σφάλματος, ακόμη και για έναν εκτελωνιστή με μακρά εμπειρία και γνώσεις ούτε μπορούσε να θεμελιωθεί ευθύνη του για τη διαπίστωση και τη διόρθωσή του, δεδομένου ότι ούτε η τελωνειακή αρχή το είχε αντιληφθεί, ενώ η εντολή για τη διόρθωσή του δόθηκε σε πολύ μεταγενέστερο χρόνο, μετά την εξαγωγή των εμπορευμάτων, αφού εντοπίστηκε η αιτία του σφάλματος.