30 Μαΐ 2024
Το αιτούν δικαστήριο (Landgericht Köln, Πρωτοδικείο Κολωνίας, Γερμανία) υπέβαλε στο ΔΕΕ αίτηση προδικαστικής απόφασης, στο πλαίσιο της δίκης Touristic Aviation Services Ltd κατά Flightright GmbH, με αντικείμενο την ερμηνεία του άρθρου 5 §3 Κανονισμού 261/2004 για τη θέσπιση κοινών κανόνων αποζημίωσης των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και παροχής βοήθειας σε αυτούς σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης και ματαίωσης ή μεγάλης καθυστέρησης της πτήσης και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΟΚ) υπ’ αριθ. 295/91. Συγκεκριμένα, η Flightright, η οποία υπεισήλθε στα δικαιώματα των επιβατών αεροπορικών μεταφορών, αξιώνει από την Touristic Aviation Services Ltd αποζημίωση, ως πραγματικό αερομεταφορέα, λόγω μεγάλης καθυστέρησης της πτήσης από το αεροδρόμιο της Κολωνίας-Βόννης (Γερμανία) με προορισμό το αεροδρόμιο της Κω (Ελλάδα), εκτελούμενη από την τελευταία. Περαιτέρω, με το προδικαστικό ερώτημα το αιτούν δικαστήριο ζητεί διευκρίνιση αναφορικά με το αν το άρθρο 5 §3 του Καν. 261/2004 έχει την έννοια ότι το γεγονός ότι το προσωπικό του φορέα εκμετάλλευσης του αερολιμένα που είναι υπεύθυνο για τις εργασίες φόρτωσης των αποσκευών στα αεροσκάφη είναι ανεπαρκές, μπορεί να συνιστά «έκτακτη περίσταση», κατά την έννοια της διάταξης αυτής. Με την πάγια νομολογία του, το ΔΕΕ έχει κρίνει ότι η έννοια των «έκτακτων περιστάσεων» της ένδικης διάταξης αναφέρεται σε γεγονότα τα οποία, ένεκα της φύσης τους, δεν συνδέονται αναπόσπαστα με την κανονική άσκηση της δραστηριότητας του οικείου αερομεταφορέα και επί των οποίων αυτός δεν έχει πραγματικό έλεγχο, οι δύο δε αυτές προϋποθέσεις πρέπει να συντρέχουν σωρευτικώς και να εξετάζονται κατά περίπτωση. Το Δικαστήριο απεφάνθη ότι το άρθρο 5 §3 Καν. 261/2004 για τη θέσπιση κοινών κανόνων αποζημίωσης των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και παροχής βοήθειας σε αυτούς σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης και ματαίωσης ή μεγάλης καθυστέρησης της πτήσης και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 295/91, έχει την έννοια ότι το γεγονός ότι το προσωπικό του φορέα εκμετάλλευσης του αερολιμένα που είναι υπεύθυνο για τις εργασίες φόρτωσης των αποσκευών στα αεροσκάφη είναι ανεπαρκές, μπορεί να συνιστά «έκτακτη περίσταση», κατά την έννοια της προαναφερθείσας διάταξης. Εντούτοις, προκειμένου να απαλλαγεί από την υποχρέωση αποζημίωσης των επιβατών (άρθρο 7 Κανονισμού), ο αερομεταφορέας, του οποίου η πτήση καθυστέρησε σημαντικά εξαιτίας της έκτακτης περίστασης, οφείλει να αποδείξει ότι η περίσταση αυτή δεν θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί, ακόμη και αν είχαν ληφθεί όλα τα εύλογα μέτρα, και ότι ο ίδιος έλαβε τα κατάλληλα για την περίσταση μέτρα που ήταν ικανά να αντιμετωπίσουν τις συνέπειές της.