Πρόσφατη νομολογία


27 Ιουν 2024

ΔΕΕ της 13.6.2024, C-411/23: Αποζημίωση επιβατών σε περίπτωση μεγάλης καθυστέρησης ή ματαίωσης της πτήσης και έννοια «έκτακτης περίστασης»

Το αιτούν δικαστήριο (Sąd Okręgowy w Warszawie, περιφερειακό δικαστήριο Βαρσοβίας, Πολωνία) υπέβαλε στο ΔΕΕ αίτηση προδικαστικής απόφασης, στο πλαίσιο της δίκης D.S.A. (εκδοχέας των δικαιωμάτων του J. D.) κατά P.S.A. (αερομεταφορέας - εναγόμενος στην κύρια δίκη), σχετικά με την άρνηση του δεύτερου να αποζημιώσει τον J. D., επιβάτη του οποίου η πτήση είχε μεγάλη καθυστέρηση κατά την άφιξη. Συγκεκριμένα, η αίτηση προδικαστικής απόφασης αφορά την ερμηνεία του άρθρου 5 §3 του Κανονισμού 261/2004, για τη θέσπιση κοινών κανόνων αποζημίωσης των επιβατών αεροπορικών μεταφορών και παροχής βοήθειας σε αυτούς σε περίπτωση άρνησης επιβίβασης και ματαίωσης ή μεγάλης καθυστέρησης της πτήσης και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΟΚ) 295/91. Οι επιβάτες πτήσεων με καθυστέρηση μπορούν να εξομοιώνονται με τους επιβάτες πτήσεων που ματαιώθηκαν, ως προς το δικαίωμα αποζημίωσης του εν λόγω Κανονισμού, σε περίπτωση κατά την οποία, λόγω της καθυστέρησης πτήσης, υφίστανται απώλεια χρόνου τουλάχιστον τριών ωρών, δηλαδή όταν φθάνουν στον τελικό προορισμό τους τρεις και πλέον ώρες μετά την ώρα άφιξης που είχε αρχικώς προγραμματίσει ο αερομεταφορέας. Η δε έννοια των «έκτακτων περιστάσεων» αναφέρεται σε γεγονότα τα οποία, από τη φύση τους ή από τα αίτιά τους, δεν συνδέονται αναπόσπαστα με την κανονική άσκηση της δραστηριότητας του οικείου αερομεταφορέα και επί των οποίων αυτός δεν έχει πραγματικό έλεγχο, ενώ οι δύο αυτές προϋποθέσεις πρέπει να συντρέχουν σωρευτικώς και η τήρησή τους πρέπει να εξετάζεται κατά περίπτωση. Περαιτέρω, το Δικαστήριο υιοθετεί μια ελαστική και εξατομικευμένη ερμηνεία της έννοιας των «ευλόγων μέτρων», αφήνοντας στο εθνικό δικαστήριο τη μέριμνα να εκτιμήσει αν, σε μια συγκεκριμένη περίπτωση, ο αερομεταφορέας μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει λάβει τα κατάλληλα για την περίπτωση αυτή μέτρα, δηλαδή μέτρα τα οποία ήταν από τεχνικής και οικονομικής άποψης εφικτά για τον εν λόγω αερομεταφορέα κατά τον χρόνο επέλευσης των έκτακτων περιστάσεων. Το ΔΕΕ απεφάνθη ότι το άρθρο 5 §3 του Κανονισμού 261/2004 έχει την έννοια ότι: α) ο εντοπισμός κρυμμένου σχεδιαστικού ελαττώματος στον κινητήρα αεροσκάφους το οποίο πρόκειται να εκτελέσει πτήση εμπίπτει στην κατά τη διάταξη αυτήν έννοια των «έκτακτων περιστάσεων», ακόμη και αν ο αερομεταφορέας είχε ενημερωθεί από τον κατασκευαστή του κινητήρα για την ύπαρξη ελαττώματος αυτού του είδους αρκετούς μήνες πριν από την εν λόγω πτήση και β) ο αερομεταφορέας δύναται, στο πλαίσιο όλων των ευλόγων μέτρων που οφείλει να λάβει προκειμένου να αποτρέψει την επέλευση και τις συνέπειες μιας κατά την έννοια της διάταξης αυτής «έκτακτης περίστασης», όπως είναι ο εντοπισμός κρυμμένου σχεδιαστικού ελαττώματος στον κινητήρα ενός από τα αεροσκάφη του, να εφαρμόσει προληπτικό μέτρο το οποίο συνίσταται στο να διατηρεί σε ετοιμότητα έναν στόλο εφεδρικών αεροσκαφών, υπό την προϋπόθεση ότι το μέτρο αυτό είναι, από τεχνικής και οικονομικής άποψης, εφικτό λαμβανομένων υπόψη των δυνατοτήτων του αερομεταφορέα κατά το δεδομένο χρονικό σημείο.


Σύνδεσμος

ΔΕΕ της 13.6.2024, C-411/23, Αίτηση προδικαστικής απόφασης, D.S.A. κατά P.S.A. - Πλήρες κείμενο »