16 Ιουλ 2024
Ενώπιον του ΔΕΕ κατετέθησαν τρεις αιτήσεις προδικαστικής απόφασης από το Visoki trgovački sud, Εφετείο Εμπορικών Διαφορών Κροατίας, στο πλαίσιο των δικών Financijska agencija κατά HANN-INVEST d.o.o. (C 554/21), MINERAL-SEKULINE d.o.o. (C 622/21) και UDRUGA KHL MEDVEŠČAK ZAGREB (C 727/21), οι οποίες αφορούν την ερμηνεία του άρθρου 19 § 1 εδ. β΄ ΣΕΕ και του άρθρου 47 ΧΘΔ. Οι υπό κρίση αιτήσεις υπεβλήθησαν στο πλαίσιο τριών ένδικων διαφορών, εκ των οποίων οι δύο πρώτες, μεταξύ, αφενός, της Financijska agencija (Υπηρεσίας Οικονομικών, Κροατία) και, αφετέρου, της HANN-INVEST d.o.o. και της MINERAL-SEKULINE d.o.o., αναφέρονται στην επιστροφή των εξόδων της υπηρεσίας αυτής για τις δραστηριότητες που άσκησε στο πλαίσιο διαδικασίας αφερεγγυότητας, και η τρίτη αφορά αίτηση της UDRUGA KHL MEDVEŠČAK ZAGREB για την κίνηση διαδικασίας δικαστικής εξυγίανσης. Περαιτέρω, το αιτούν δικαστήριο ζητεί να διευκρινιστεί εάν το άρθρο 19 § εδ. β΄ ΣΕΕ έχει την έννοια ότι απαγορεύει το εθνικό δίκαιο να προβλέπει εσωτερικό μηχανισμό εθνικού δικαστηρίου, σύμφωνα με τον οποίο, αφενός, μια δικαστική απόφαση μπορεί να αποσταλεί στους διαδίκους προκειμένου να περατωθεί η οικεία υπόθεση μόνον αν ο αρμόδιος για την καταχώριση της απόφασης δικαστής, ο οποίος δεν αποτελεί μέλος του δικαστικού σχηματισμού που την εξέδωσε, εγκρίνει το περιεχόμενο της εν λόγω απόφασης και, αφετέρου, σύσκεψη τομέα του εν λόγω εθνικού δικαστηρίου έχει την αρμοδιότητα να διατυπώνει «νομικές θέσεις» δεσμευτικές για το σύνολο των τμημάτων ή δικαστών του εν λόγω δικαστηρίου. Επισημαίνεται ότι επιβάλλεται οι δικαστές να προφυλάσσονται από εξωτερικές παρεμβάσεις ή πιέσεις δυνάμενες να θέσουν σε κίνδυνο την ανεξαρτησία τους, ενώ οι κανόνες οι οποίοι διέπουν το καθεστώς των δικαστών και την άσκηση του λειτουργήματός τους πρέπει να επιφέρουν τον αποκλεισμό, όχι μόνον οποιασδήποτε άμεσης άσκησης επιρροής, υπό τη μορφή εντολών, αλλά και των έμμεσων μορφών άσκησης επιρροής, οι οποίες μπορούν να κατευθύνουν τις αποφάσεις των οικείων δικαστών, θίγοντας την εμπιστοσύνη, την οποία πρέπει να εμπνέει η δικαιοσύνη στους πολίτες στο πλαίσιο μιας δημοκρατικής κοινωνίας και ενός κράτους δικαίου. Το ΔΕΕ απεφάνθη ότι το άρθρο 19 § εδ. β΄ ΣΕΕ έχει την έννοια ότι απαγορεύει να προβλέπει το εθνικό δίκαιο εσωτερικό μηχανισμό εθνικού δικαστηρίου σύμφωνα με τον οποίο η δικαστική απόφαση που εκδίδει ο δικαστικός σχηματισμός, στον οποίο έχει ανατεθεί μια υπόθεση, μπορεί να αποσταλεί στους διαδίκους προκειμένου να περατωθεί η υπόθεση μόνον αν το περιεχόμενο της απόφασης έχει εγκριθεί από αρμόδιο για την καταχώρισή της δικαστή, ο οποίος δεν αποτελεί μέλος του εν λόγω δικαστικού σχηματισμού. Επίσης έχει την έννοια ότι απαγορεύει να προβλέπει το εθνικό δίκαιο εσωτερικό μηχανισμό εθνικού δικαστηρίου σύμφωνα με τον οποίο σύσκεψη τομέα του δικαστηρίου αυτού έχει την εξουσία να υποχρεώσει, διά της έκδοσης «νομικής θέσης», τον δικαστικό σχηματισμό, στον οποίο έχει ανατεθεί η υπόθεση, να μεταβάλει το περιεχόμενο της προηγουμένως εκδοθείσας από αυτόν δικαστικής απόφασης, ενώ στην εν λόγω σύσκεψη τομέα μετέχουν και άλλοι δικαστές πλην των δικαστών του εν λόγω δικαστικού σχηματισμού, καθώς και, ενδεχομένως, πρόσωπα εκτός του οικείου δικαστηρίου ενώπιον των οποίων οι διάδικοι δεν έχουν τη δυνατότητα να προβάλουν τα επιχειρήματά τους.