16 Ιουν 2025
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή άσκησε προσφυγή στο ΔΕΕ κατά της Ελληνικής Δημοκρατίας, με αίτημα τη διαπίστωση του κατά πόσον η Ελληνική Δημοκρατία, παραλείποντας, αφενός, να επανεξετάσει και να επικαιροποιήσει τα σχέδια διαχείρισης λεκάνης απορροής ποταμού καθώς και, αφετέρου, να διαβιβάσει αντίγραφα των εν λόγω επικαιροποιημένων σχεδίων στην Επιτροπή, παρέβη τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το άρθρο 13 §7 και το άρθρο 15 §1 της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ, για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων. Επιπρόσθετα, ζητείται να διαπιστωθεί εάν η Ελληνική Δημοκρατία, παραλείποντας, αφενός, να επανεξετάσει και, εφόσον απαιτείται, να επικαιροποιήσει τα σχέδια διαχείρισης των κινδύνων πλημμύρας και, αφετέρου, να θέσει στη διάθεση της Επιτροπής τα εν λόγω επανεξετασθέντα σχέδια κατόπιν, ενδεχομένως, επικαιροποίησής τους, παρέβη τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το άρθρο 14 §3 και από το άρθρο 15 §1 της Οδηγίας 2007/60/ΕΚ για την αξιολόγηση και τη διαχείριση των κινδύνων πλημμύρας. Η διαδικασία του άρθρου 258 ΣΛΕΕ στηρίζεται στην αντικειμενική διαπίστωση της μη τήρησης, εκ μέρους κράτους μέλους, των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη Συνθήκη ή από πράξη του παράγωγου δικαίου. Εν προκειμένω, δεν ασκεί επιρροή το αν η παράβαση που προσάπτεται στο κράτος μέλος οφείλεται στη βούλησή του, στην αμέλειά του ή ακόμη σε τεχνικές δυσχέρειες τις οποίες αντιμετώπισε. Ειδικότερα, τον Φεβρουάριο του έτους 2023, η Επιτροπή απηύθυνε προς την Ελληνική Δημοκρατία προειδοποιητική επιστολή, δεδομένου ότι έως το τέλος του 2021 η ίδια δεν είχε επανεξετάσει και επικαιροποιήσει για δεύτερη φορά τα σχέδια διαχείρισης των δεκατεσσάρων υδατικών διαμερισμάτων της χώρας, ενώ δεν είχε, έως τον Μάρτιο του 2022, διαβιβάσει αντίγραφα των εν λόγω επανεξετασθέντων και επικαιροποιημένων σχεδίων. Η Ελληνική Δημοκρατία αιτήθηκε την παράταση έως τον Μάιο του 2023 της δίμηνης προθεσμίας που της είχε θέσει η Επιτροπή για να απαντήσει στην προειδοποιητική επιστολή, αίτημα που έγινε δεκτό από την επιτροπή. Δυνάμει του άρθρου 13 §7, σε συνδυασμό με το άρθρο 25 της Οδηγίας 2000/60, τα σχέδια διαχείρισης λεκάνης απορροής ποταμού έπρεπε να επανεξεταστούν και να επικαιροποιηθούν για πρώτη φορά το αργότερο δεκαπέντε έτη μετά την ημερομηνία έναρξης ισχύος της οδηγίας και, εν συνεχεία, ανά εξαετία. Σύμφωνα, δε, με τη νομολογία του ΔΕΕ, η διαπίστωση μιας παράβασης εκτιμάται σε συνάρτηση με την κατάσταση του κράτους μέλους κατά τη λήξη της ταχθείσας με την αιτιολογημένη γνώμη προθεσμίας, ενώ οι τυχόν μεταβολές που ακολούθησαν δεν λαμβάνονται υπόψη από το Δικαστήριο. Αναφορικά με τις πλημμύρες του Σεπτεμβρίου του 2020, διαπιστώνεται ότι, μολονότι αυτές προηγήθηκαν της λήξης της προθεσμίας που προέβλεπε η Οδηγία 2007/60 για την επανεξέταση και την επικαιροποίηση των σχεδίων διαχείρισης των κινδύνων πλημμύρας, παρά ταύτα, η παράβαση των υποχρεώσεων που απορρέουν από την Οδηγία εξακολουθεί να υφίσταται κατά την ημερομηνία έκδοσης της απόφασης, ενώ έχουν παρέλθει περισσότερα από τέσσερα έτη από τα συγκεκριμένα περιστατικά. Όπως επισημαίνει το Δικαστήριο, σύμφωνα με την πάγια νομολογία του, ένα κράτος μέλος δεν μπορεί να επικαλεστεί διατάξεις, πρακτικές ή καταστάσεις της εσωτερικής του έννομης τάξης προκειμένου να δικαιολογήσει τη μη τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από το δίκαιο της Ένωσης. Μάλιστα, η υποχρέωση ενός κράτους μέλους να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα προς επίτευξη του επιδιωκόμενου με Οδηγία σκοπού αποτελεί επιτακτική υποχρέωση. Το ΔΕΕ έκρινε ότι η Ελληνική Δημοκρατία, παραλείποντας να επανεξετάσει και να επικαιροποιήσει εμπροθέσμως τα σχέδια διαχείρισης λεκάνης απορροής ποταμού και παραλείποντας να διαβιβάσει στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντίγραφα των εν λόγω επικαιροποιημένων σχεδίων, παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει από το άρθρο 13 §7 και το άρθρο 15 §1 της Οδηγίας 2000/60/ΕΚ, για τη θέσπιση πλαισίου κοινοτικής δράσης στον τομέα της πολιτικής των υδάτων. Επιπλέον κατέληξε στην κρίση ότι η Ελληνική Δημοκρατία, παραλείποντας να επανεξετάσει και, εφόσον απαιτείται, να επικαιροποιήσει τα σχέδια διαχείρισης των κινδύνων πλημμύρας και παραλείποντας να θέσει στη διάθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα εν λόγω επανεξετασθέντα σχέδια κατόπιν, ενδεχομένως, επικαιροποίησής τους, παρέβη τις υποχρεώσεις που υπέχει από το άρθρο 14 §3 και το άρθρο 15 §1 της Οδηγίας 2007/60/ΕΚ για την αξιολόγηση και τη διαχείριση των κινδύνων πλημμύρας και καταδίκασε την Ελληνική Δημοκρατία στα δικαστικά έξοδα.