17 Ιουν 2025
Το αιτούν δικαστήριο Sofiyski rayonen sad (περιφερειακό δικαστήριο Σόφιας, Βουλγαρία) κατέθεσε στο ΔΕΕ αίτηση προδικαστικής απόφασης, στο πλαίσιο της δίκης «YL κατά “Elektrorazpredelitelni mrezhi Zapad” EAD», με αντικείμενο την ερμηνεία του άρθρου 18 §1, §§ 7-8 του Καν. 2019/943, σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, του άρθρου 10 § 4, του άρθρου 46 § 2 στοιχ. δʹ και του άρθρου 59 § 1 στοιχείο αʹ της Οδηγίας 2019/944, σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της Οδηγίας 2012/27 και του άρθρου 27 της Οδηγίας 2011/83, σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών, την τροποποίηση της Οδηγίας 93/13 και της Οδηγίας 1999/44 και την κατάργηση της Οδηγίας 85/577. Η υπόθεση δεν αφορά τροποποιήσεις συμβατικών όρων, αλλά την αμφισβήτηση λογαριασμού κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, του οποίου το ποσό υπολογίστηκε βάσει εκτιμώμενης κατανάλωσης, λόγω δυσλειτουργίας του μετρητή, ενώ το αιτούν δικαστήριο ζητεί να διευκρινιστεί εάν επιτρέπεται να χρεωθεί σε οικιακό πελάτη ποσό υπολογιζόμενο βάσει εκτιμώμενης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, ένεκα της δυσλειτουργίας μετρητή που εμπόδισε ορθή καταμέτρηση της ποσότητας ηλεκτρικής ενέργειας που κατανάλωσε ο οικιακός πελάτης. Το πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού 2019/943 (18 § 1, §§ 7-8) περιέχει πρόβλεψη για τα τέλη πρόσβασης στα δίκτυα που επιβάλλουν οι διαχειριστές δικτύου, όπως και τα τιμολόγια διανομής, τα οποία πρέπει να αντανακλούν το κόστος, να είναι διαφανή και να λαμβάνουν υπόψη την ανάγκη ασφάλειας και ευελιξίας των δικτύων. Συνάμα, τα τιμολόγια διανομής περιλαμβάνουν το κόστος που βαρύνει τους διαχειριστές δικτύου διανομής με σκοπό την πλέον συμφέρουσα, οικονομικά, λειτουργία και ανάπτυξη των δικτύων τους, χωρίς να γίνεται εξειδίκευση για τις έννομες συνέπειες της δυσλειτουργίας μετρητή. Το δε δικαίωμα ενημέρωσης που προβλέπεται στο άρθρο 10 § 4 της Οδηγίας 2019/944 αφορά μόνον τους συμβατικούς όρους που εξαρτώνται από τη βούληση των μερών, ιδίως δε την τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας, και όχι τα τιμολόγια μεταφοράς και διανομής που αφορούν την αμοιβή του διαχειριστή του δικτύου μεταφοράς ή διανομής για τη χρήση του δικτύου, τα οποία καθορίζονται από τη ρυθμιστική αρχή. Για να έχει εφαρμογή το άρθρο 27 της Οδηγίας 2011/83, το οποίο ορίζει ότι ο καταναλωτής απαλλάσσεται από την υποχρέωση να καταβάλει οποιαδήποτε αντιπαροχή, σε περίπτωση παροχής μη παραγγελθείσας ηλεκτρικής ενέργειας, θα πρέπει η παροχή της ηλεκτρικής ενέργειας να μην έχει ζητηθεί. Καταληκτικά, το ΔΕΕ έκρινε ότι το άρθρο 18 §1, §§ 7-8 του Καν. 2019/943, σχετικά με την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς και το άρθρο 10 § 4, το άρθρο 46 § 2 στοιχ. δʹ και το άρθρο 59 § 1 στοιχείο αʹ της Οδηγίας 2019/944, σχετικά με τους κοινούς κανόνες για την εσωτερική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και την τροποποίηση της Οδηγίας 2012/27/ΕΕ, έχουν την έννοια ότι δεν διέπουν τις έννομες συνέπειες της δυσλειτουργίας μετρητή ηλεκτρικής ενέργειας και, συνεπώς, δεν έχουν εφαρμογή στην περίπτωση κατά την οποία, λόγω τέτοιας δυσλειτουργίας, δεν κατέστη δυνατή η ορθή καταμέτρηση της ποσότητας ηλεκτρικής ενέργειας που κατανάλωσε οικιακός πελάτης και χρεώθηκε σε αυτόν ποσό υπολογισθέν βάσει εκτιμώμενης κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας. Ακόμη έκρινε ότι το άρθρο 27 της Οδηγίας 2011/83/ΕΕ, σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών, την τροποποίηση της Οδηγίας 93/13/ΕΟΚ και της Οδηγίας 1999/44/ΕΚ και την κατάργηση της Οδηγίας 85/577/ΕΟΚ και της Οδηγίας 97/7/ΕΚ έχει την έννοια ότι δεν έχει εφαρμογή στην περίπτωση κατά την οποία ζητείται από καταναλωτή η πληρωμή της ηλεκτρικής ενέργειας που παρασχέθηκε δυνάμει έγκυρης σύμβασης, καταναλώθηκε, αλλά δεν καταμετρήθηκε ορθώς λόγω της δυσλειτουργίας μετρητή.