19 Μαρ 2025
Το 2014, το φυσικό πρόσωπο VP, ιρανικής καταγωγής, απέκτησε το καθεστώς πρόσφυγα στην Ουγγαρία επικαλούμενο την τρανς ταυτότητά του και προσκομίζοντας ιατρικά πιστοποιητικά από ψυχιάτρους και γυναικολόγους. Σύμφωνα με τα εν λόγω πιστοποιητικά, το φυσικό πρόσωπο VP γεννήθηκε μεν θήλυ, πλην όμως η ταυτότητα φύλου του είναι ανδρική. Εντούτοις, μετά την αναγνώριση του καθεστώτος πρόσφυγα στο φυσικό πρόσωπο VP επί τη βάσει αυτή, το πρόσωπο αυτό καταχωρίστηκε ως γυναίκα στο μητρώο ασύλου το οποίο τηρεί η ουγγρική αρχή ασύλου και το οποίο περιέχει τα δεδομένα ταυτοποίησης, συμπεριλαμβανομένου του φύλου, των προσώπων στα οποία έχει αναγνωριστεί το καθεστώς αυτό στην Ουγγαρία. Το 2022 το φυσικό πρόσωπο VP, στηριζόμενο στα ίδια ιατρικά πιστοποιητικά, ζήτησε, μεταξύ άλλων, από την ουγγρική αρχή ασύλου να διορθώσει τη μνεία όσον αφορά το φύλο του στο μητρώο ασύλου, βάσει του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων [ΓΚΠΔ - Καν. (ΕΕ) 2016/679]. Ωστόσο, η ανωτέρω αίτηση απορρίφθηκε με την αιτιολογία ότι το φυσικό πρόσωπο VP δεν είχε αποδείξει ότι είχε υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση επαναπροσδιορισμού φύλου. Κατόπιν, το φυσικό πρόσωπο VP προσέφυγε κατά της ανωτέρω απορριπτικής απόφασης ενώπιον του δικαστηρίου περιφέρειας Βουδαπέστης (Ουγγαρία), το οποίο επισήμανε ότι το ουγγρικό δίκαιο δεν προβλέπει διαδικασία νομικής αναγνώρισης της τρανς ταυτότητας και ζήτησε από το ΔΕΕ να διευκρινίσει, αφενός, εάν ο ΓΚΠΔ επιβάλλει σε εθνική αρχή που είναι επιφορτισμένη με την τήρηση δημόσιου μητρώου να διορθώνει τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα τα οποία σχετίζονται με την ταυτότητα φύλου φυσικού προσώπου σε περίπτωση που τα εν λόγω δεδομένα δεν είναι ακριβή και, αφετέρου, εάν ένα κράτος μέλος μπορεί να εξαρτά, μέσω διοικητικής πρακτικής, την άσκηση του δικαιώματος διόρθωσης τέτοιων δεδομένων από την προϋπόθεση να παράσχει το εν λόγω πρόσωπο αποδείξεις, ιδίως περί της υποβολής του σε χειρουργική επέμβαση επαναπροσδιορισμού φύλου. Το ΔΕΕ αποφάνθηκε ότι το άρθρο 16 του ΓΚΠΔ επιβάλλει σε εθνική αρχή η οποία είναι επιφορτισμένη με την τήρηση δημόσιου μητρώου να διορθώνει τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που σχετίζονται με την ταυτότητα φύλου φυσικού προσώπου σε περίπτωση που τα εν λόγω δεδομένα δεν είναι ακριβή, κατά την έννοια του άρθρου 5 § 1 στοιχ. δʹ του ίδιου κανονισμού. Επίσης, έκρινε ότι η ίδια διάταξη του άρθρου 16 έχει την έννοια ότι για τους σκοπούς της άσκησης του δικαιώματος διόρθωσης των σχετικών με την ταυτότητα φύλου δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα φυσικού προσώπου τα οποία περιέχονται σε δημόσιο μητρώο, το εν λόγω πρόσωπο μπορεί να οφείλει να παράσχει τα κρίσιμα και επαρκή αποδεικτικά στοιχεία τα οποία μπορούν ευλόγως να απαιτηθούν από το πρόσωπο αυτό προκειμένου να αποδείξει την ανακρίβεια των δεδομένων. Εντούτοις, ένα κράτος μέλος επ’ ουδενί δύναται να εξαρτά, μέσω διοικητικής πρακτικής, την άσκηση του δικαιώματος αυτού από την εκ μέρους του φυσικού προσώπου παροχή αποδείξεων περί υποβολής του σε χειρουργική επέμβαση επαναπροσδιορισμού φύλου.