20 Ιαν 2023
Η Αρχή έχει αρμοδιότητα εποπτείας της εφαρμογής των διατάξεων του ΓΚΠΔ, του Ν.4624/2019 καθώς και άλλων ρυθμίσεων που αφορούν την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία των προσωπικών του δεδομένων. Εν προκειμένω, η Αρχή ερευνά την καταγγελία του υποψηφίου για θέση καθηγητή πρώτης βαθμίδας στη Σχολή Χ του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών καταγγέλλοντος, ο οποίος υποστηρίζει εντός αυτής ότι κατά τη διαδικασία εκλογής για την πλήρωση της θέσης και προκειμένου να αξιολογήσει την υποψηφιότητά του, η εισηγητική επιτροπή προέβη σε αναζήτηση, συλλογή και συσχέτιση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα του από τρίτες πηγές, για τις οποίες δεν υπήρξε προηγούμενη συγκατάθεση ή ενημέρωσή του. Στο πλαίσιο έρευνας της συγκεκριμένης καταγγελίας, η Αρχή απέστειλε στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών έγγραφο προς παροχή απόψεων σχετικά με τα αναφερόμενα στην ως άνω καταγγελία, με το τελευταίο να υποστηρίζει στο απαντητικό υπόμνημά του ότι οι καταγγελλόμενες μορφές επεξεργασίας οι οποίες αφορούν αποκλειστικά σε δημόσια προσβάσιμες πηγές, ήταν απαραίτητες προκειμένου η εισηγητική επιτροπή να συμμορφωθεί με την έννομη υποχρέωσή της. Η εν λόγω υποχρέωση έγκειται στο να αναλύσει και να αξιολογήσει το έργο και την προσωπικότητα κάθε υποψηφίου, εκφέροντας κρίση για την προσφορά του στην πρόοδο της επιστήμης (α), στο να διατυπώσει την άποψή της εάν οι υποψήφιοι ανταποκρίνονται στα απαιτούμενα από το νόμο προσόντα και ειδικότερα για τη συνάφεια του γνωστικού αντικειμένου της προς πλήρωση θέσης με το γνωστικό αντικείμενο της διδακτορικής διατριβής, καθώς και η συνάφεια αυτής, του επιστημονικού, διδακτικού, κλινικού ή καλλιτεχνικού έργου των υποψηφίων με το γνωστικό αντικείμενο της προς πλήρωση θέσης (β), καθώς και να προβεί, εάν κρίνονται περισσότεροι του ενός υποψήφιοι, στη συγκριτική και αξιολογική κατάταξή τους (γ). Παράλληλα, το καταγγελλόμενο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών υποστήριξε ότι η Εισηγητική Επιτροπή, έχει έννομη υποχρέωση να εκφέρει πλήρως αιτιολογημένη και τεκμηριωμένη κρίση σχετικά με τους υποψηφίους, συνεκτιμώντας και άλλα στοιχεία για το έργο ή την προσωπικότητα του υποψηφίου που τυχόν γνωρίζει από άλλες πηγές ή την προσωπική τους αντίληψη, παραπέμποντας ενδεικτικά στην 2199/2020 Απόφαση (Γ’ Τμήμα) του Συμβουλίου της Επικρατείας. Επισημάνθηκε ότι η Εισηγητική Επιτροπή συμβουλεύθηκε μόνο δημόσιες πηγές, στις οποίες έχει πρόσβαση κάθε πολίτης και οι οποίες παρέχουν «τεκμήριο ακρίβειας», με τον καταγγέλλοντα να έχει ενημερωθεί για την αναζήτηση στοιχείων από τις ως άνω πηγές εντός ευλόγου χρόνου. Επιπλέον υποστήριξε ότι καθότι το δικαίωμα περιορισμού της επεξεργασίας βάσει του άρθρου 18 ΓΚΠΔ ασκήθηκε συνδυαστικά με το δικαίωμα εναντίωσης του άρθρου 21 ΓΚΠΔ, δεν χωρεί περίπτωση εφαρμογής του. Η Αρχή τονίζει τις αρχές που πρέπει να διέπουν μια επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η οποία θα πρέπει να είναι σύννομη και δίκαιη. Πρέπει να είναι σαφές για τα φυσικά πρόσωπα ότι δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τα αφορούν συλλέγονται, χρησιμοποιούνται, λαμβάνονται υπόψη ή υποβάλλονται κατ' άλλο τρόπο σε επεξεργασία, καθώς σαφής πρέπει να είναι και ο βαθμός υποβολής των δεδομένων αυτών σε επεξεργασία. Η αρχή αυτή απαιτεί κάθε πληροφορία και ανακοίνωση σχετικά με την επεξεργασία των εν λόγω δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα να είναι εύκολα προσβάσιμη και κατανοητή και να χρησιμοποιεί σαφή και απλή γλώσσα. Κατά τον ΓΚΠΔ, ο υπεύθυνος επεξεργασίας λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για να παρέχει στο υποκείμενο των δεδομένων κάθε πληροφορία που αναφέρεται στα άρθρα 13 και 14 και κάθε ανακοίνωση στο πλαίσιο των άρθρων 15 έως 22 και του άρθρου 34, γραπτώς ή με άλλα μέσα όπως, εφόσον ενδείκνυται, ηλεκτρονικώς. Από το ιστορικό της υπόθεσης προκύπτει ότι το καταγγελλόμενο προέβη σε αναζήτηση, συλλογή και συσχέτιση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα του καταγγέλλοντος, οι οποίες συνιστούν μορφές μη αυτοματοποιημένης επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, κατά την έννοια του άρθρου 4 στοιχ. 2 ΓΚΠΔ, ενώ τα δεδομένα αυτά περιλαμβάνονται στην έκθεση αξιολόγησης των υποψηφιοτήτων, επομένως σε σύστημα αρχειοθέτησης κατά την έννοια του άρθρου 4 στοιχ. 6 ΓΚΠΔ. Ωστόσο, η αναζήτηση, συλλογή και συσχέτιση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα υποψηφίων μελών ΔΕΠ από τρίτες πηγές με σκοπό την αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων τους, θέτει ζήτημα πλήρωσης όρων νομιμότητας, διαφάνειας και ύπαρξης νομικής βάσεως, καθώς και ζήτημα παροχής ενημέρωσης προς τους υποψηφίους, τα οποία παρουσιάζουν γενικότερο ενδιαφέρον, αφορώντα σε σημαντικό και μη δυνάμενο να προσδιοριστεί αριθμό τόσο υποκειμένων όσο και υπευθύνων επεξεργασίας, ήτοι υποψηφίων μελών Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού αφενός και Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων αφετέρου. Το Τμήμα της Αρχής παραπέμπει την υπόθεση στην Ολομέλεια λόγω της σπουδαιότητάς της.