8 Ιουλ 2025
Οι αναιρεσείοντες επιδιώκουν την αναίρεση της υπ’ αριθμ. 21/2021 απόφασης του Τριμελούς Διοικητικού Εφετείου Χανίων, με την οποία απορρίφθηκε έφεση εκείνων κατά απόφασης του Τριμελούς Διοικητικού Πρωτοδικείου Ηρακλείου, δυνάμει της οποίας απερρίφθη αγωγή τους με αίτημα την αναγνώριση της υποχρέωσης του Ελληνικού Δημοσίου να καταβάλει σε αυτούς αποζημίωση για ψυχική οδύνη που υπέστησαν λόγω του θανατηφόρου τραυματισμού της κόρης των δύο πρώτων εξ αυτών και αδελφής των λοιπών, του συζύγου αυτής και των δύο τέκνων τους σε τροχαίο δυστύχημα το έτος 2011 στη Νέα Εθνική Οδό Σητείας - Χανίων λόγω, παράνομων πράξεων και παραλείψεων των οργάνων του Δημοσίου και της Περιφέρειας Κρήτης σχετικά με τη μελέτη, κατασκευή και συντήρηση της ως άνω Νέας Εθνικής Οδού. Επισημαίνεται ότι, όταν με τον λόγο αναίρεσης πλήττεται η ερμηνεία που δόθηκε από το δικαστήριο της ουσίας σε αόριστη νομική έννοια (όπως ο αιτιώδης σύνδεσμος), η οποία αποτελεί στοιχείο του εφαρμοστέου κανόνα δικαίου, εφόσον η αόριστη νομική έννοια προσδιορίζεται με βάση τα πραγματικά δεδομένα κάθε υπόθεσης, ως απόφαση που επιλύει το ίδιο νομικό ζήτημα νοείται μόνο η απόφαση που έχει κρίνει επί υπόθεσης με όμοια ή παρεμφερή νομικά και πραγματικά περιστατικά. Εν προκειμένω, συνέπεια της πρόσκρουσης του οχήματος, ελεγμένου από Κ.Τ.Ε.Ο., ήταν να τραυματιστούν θανάσιμα όλοι οι επιβαίνοντες σε αυτό, ήτοι η οδηγός, ο σύζυγός της και ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου, καθώς και τα δύο τέκνα τους, 15 και 11 ετών, αντιστοίχως. Το δικάσαν δικαστήριο έκρινε ότι απαιτείται η τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας σε επικίνδυνες θέσεις των οδών, προκειμένου να αποδυναμώνονται οι συνέπειες των συγκρούσεων, καταλήγοντας στην κρίση ότι, στην κρινόμενη υπόθεση όπου τα μεταλλικά στηθαία ασφαλείας σταματούσαν στο σημείο της πρόσκρουσης του επίμαχου αυτοκινήτου και δεν συνεχίζονταν έως το τσιμεντένιο τοιχίο των ηχοπετασμάτων, υπήρξε παράλειψη στη μελέτη και κατασκευή της Εθνικής Οδού, η οποία ήταν αντίθετη τόσο στις ισχύουσες διατάξεις όσο και στα δεδομένα της κοινής πείρας. Περαιτέρω, οι αναιρεσείοντες προβάλλουν τον ισχυρισμό ότι εάν το δικάσαν δικαστήριο είχε προβεί σε θετική κρίση σε γενικό και αφηρημένο επίπεδο περί του ότι η παράνομη τοποθέτηση και σύνδεση των στηθαίων ασφαλείας μπορεί να συμβάλει στο θανατηφόρο αποτέλεσμα στην περίπτωση οχήματος που ολισθαίνει 44 μέτρα πριν το εμπόδιο, τότε και η in concreto κρίση του, θα είχε, κατ’ ανάγκην, άλλη λογική δομή. Τούτο ένεκα του ότι στην αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση κρίθηκε ότι μεταξύ των διαπιστωθεισών παράνομων πράξεων και παραλείψεων της διοίκησης σχετικά με την έλλειψη στηθαίων ασφαλείας και του θανατηφόρου αποτελέσματος της πρόσκρουσης του αυτοκινήτου στο τοιχίο ηχοπετασμάτων δεν υφίσταται αιτιώδης σύνδεσμος, με την αιτιολογία ότι «η φορά του αυτοκινήτου και η ταχύτητά του είναι οι παράγοντες που οδήγησαν σ’ αυτό και όχι η έλλειψη στηθαίων ασφαλείας». Επιπρόσθετα, κατά την έννοια της αναιρεσιβαλλόμενης απόφασης, εξ αντιδιαστολής προκύπτουσα, οι επίμαχες παράνομες πράξεις και παραλείψεις της διοίκησης δεν μπορούν να θεωρηθούν αντικειμενικά ως πρόσφορη αιτία της πρόσκρουσης οχήματος στο τοιχίο και των συνεπειών αυτής, όταν το όχημα δεν προσκρούει με τη δεξιά πλευρά του στα μεταλλικά στηθαία ασφαλείας, αλλά παρεκκλίνει πλαγίως της πορείας του και κατόπιν αναστροφής προσκρούει με ταχύτητα κατευθείαν στο τσιμεντένιο τοιχίο. Το Δικαστήριο έκρινε ότι στην αναιρεσιβαλλόμενη απόφαση δεν γίνεται εκτενής αναφορά βάσει ποίων στοιχείων το δικάσαν δικαστήριο συνήγαγε το συμπέρασμα ότι τα στηθαία ασφαλείας δεν δύνανται να περιορίζουν τις συνέπειες ατυχήματος λόγω εκτροπής του οχήματος και πρόσκρουσής του, με αναστροφή, στο εμπόδιο. Συνεπώς, ο προβαλλόμενος λόγος αναίρεσης ότι μη νομίμως το δικάσαν δικαστήριο έκρινε περί της έλλειψης αιτιώδους συνδέσμου σε γενικό και αφηρημένο επίπεδο μεταξύ των διαπιστωθεισών παρανομιών της διοίκησης και του θανατηφόρου τραυματισμού των επιβαινόντων στο επίμαχο αυτοκίνητο κρίθηκε βάσιμος, με αποτέλεσμα το Δικαστήριο να κάνει δεκτή την αίτηση και να αναιρέσει την απόφαση του Τριμελούς Διοικητικού Εφετείου Χανίων, στο οποίο και παρέπεμψε για νέα κρίση.