11 Μαρ 2024
Με την κρινόμενη αίτηση, οι αιτούντες και ιδιοκτήτες ακινήτων κειμένων πλησίον της περιοχής του αεροδρομίου Πάρου, ζητούν την ακύρωση της απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, με θέμα «Τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του νέου αερολιμένα Πάρου για την επέκταση του διαδρόμου», όπως επίσης και της απόφασης του Γενικού Διευθυντή Περιβαλλοντικής Πολιτικής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα «Τροποποίηση της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων του νέου αερολιμένα Πάρου, λόγω επέκτασης δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, οριστικοποίησης σχεδιασμού κτιριακών εγκαταστάσεων και αλλαγών στην επεξεργασία και διάθεση λυμάτων». Η ανακοίνωση της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου σχετικά με την έναρξη διαβούλευσης για την τροποποίηση των περιβαλλοντικών όρων του νέου αερολιμένα Πάρου με σκοπό την επέκταση του διαδρόμου, αναρτήθηκε στον πίνακα ανακοινώσεων στο κατάστημα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στην Ερμούπολη Σύρου, στην ιστοσελίδα που τηρεί στο διαδίκτυο και δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα των Κυκλάδων «Κοινή γνώμη» στις 22.10.2018. Η διαβούλευση διεξήχθη κατά τον προσήκοντα τρόπο, ενώ αφετηρία της προθεσμίας για την άσκηση αίτησης ακύρωσης κατά των προσβαλλόμενων πράξεων αποτέλεσε η ανάρτηση αυτών στο διαδικτυακό τόπο «aepo.ypeka.gr», ώστε το ενδιαφερόμενο κοινό να λάβει γνώση των προσβαλλόμενων πράξεων. Σημειώνεται ότι δεν αρκεί η επίκληση της ιδιότητας κάποιων εκ των αιτούντων ως αλλοδαπών ή κατοίκων εξωτερικού για να κλονιστεί το τεθέν από το νόμο τεκμήριο γνώσης, λαμβανομένου υπόψη ότι, αφενός, ο νόμος δεν προβαίνει σε σχετική διαφοροποίηση και, αφετέρου, διότι, στην προκειμένη περίπτωση, η επίμαχη περιβαλλοντική αδειοδότηση αφορά βασική συγκοινωνιακή υποδομή της νήσου, στην οποία οι αιτούντες διατηρούν εξοχικές κατοικίες, γεγονός που δικαιολογεί εύλογο ενδιαφέρον. Ειδικότερα, ως προς έργο, κρίνεται ότι οι σημαντικότερες επιπτώσεις στη μορφολογία και το έδαφος, αναμένεται να επέλθουν από τις εργασίες απομάκρυνσης του προσωρινού κτιρίου του αεροσταθμού και την ανέγερση του νέου κτιρίου, οι οποίες αναπόφευκτα θα συνεπάγονται την παρουσία εργοταξίων και μηχανημάτων, επίπτωση που εκτιμάται ως προσωρινή, υπό τον όρο ότι θα γίνει πλήρης απομάκρυνση όλων των μηχανημάτων και άχρηστων υλικών μετά το πέρας του έργου και πλήρης αποκατάσταση όλων των εργοταξιακών χώρων. Σημειώνεται ότι τα υπό κρίση έργα δεν μεταβάλλουν ουσιαστικά τη λειτουργία του αεροδρομίου (πυκνότητα πτήσεων, ίχνη πτήσεων κ.λπ.), οπότε και δεν αναμένεται διαφοροποίηση των επιπτώσεων στο ακουστικό περιβάλλον από τη λειτουργία του αεροδρομίου, σε σχέση με αυτές που είχαν περιγραφεί στη ΜΠΕ 2000. Εξάλλου, κατά τη δεύτερη προσβαλλόμενη πράξη, η ευπάθεια του αερολιμένα και των υποδομών του σε φυσικές καταστροφές ή μεγάλα ατυχήματα είναι χαμηλή. Βάσει του χωροταξικού σχεδιασμού, καθότι το Αιγαίο αποτελεί εθνικό πόλο έλξης τουριστικής δραστηριότητας υψηλής έντασης και απόδοσης, ο αερολιμένας της Πάρου, αν και δεν αποτελεί διεθνές αεροδρόμιο, συνιστά νομοθετημένο σημείο εισόδου-εξόδου στη Χώρα, περιλαμβάνεται στο αλληλοσυμπληρούμενο πυκνό δίκτυο αεροδρομίων και λιμανιών του Αιγαίου, προορίζεται δε να επιτελέσει κεντρικό ρόλο στις αεροπορικές υπηρεσίες στο Αιγαίο, με υποδομή η οποία χρήζει διαρκούς αναβάθμισης ως τμήμα εθνικής στρατηγικής, με τη συνδρομή ευρωπαϊκών κονδυλίων. Περαιτέρω, σύμφωνα με τη Μελέτη τροποποίησης του έτους 2019, οι τροποποιήσεις που επέρχονται με τη δεύτερη προσβαλλόμενη πράξη συνιστούν ήσσονος περιβαλλοντικής σημασίας παρεμβάσεις σε σχέση με το ήδη αδειοδοτημένο από το 2002 έργο, ενώ δεν αναμένεται να προκληθούν σημαντικές διαφοροποιήσεις ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου. Επιπρόσθετα, στο νησί της Πάρου εντοπίζονται δύο πλησιόχωρες προστατευόμενες περιοχές Δικτύου Natura 2000, για τις οποίες δεν προκύπτουν νέες περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την επέκταση του νέου Κ.Α.ΠΑ., και, ως εκ τούτου, δεν κρίνεται αναγκαία η εκπόνηση ειδικής οικολογικής αξιολόγησης. Επιπλέον, στην 82355/29.3.2002 ΑΕΠΟ αναφέρεται ότι το έργο περιλαμβάνει και τη βελτίωση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών της οδού Παροικίας - Αγκαιριάς - Αλυκής μήκους 950 μ. για την οδική προσπέλαση προς το Νέο Αερολιμένα. Λαμβάνοντας υπόψη ότι η οδική σύνδεση του νέου αεροδρομίου Πάρου έχει ήδη αδειοδοτηθεί περιβαλλοντικά με την ΑΕΠΟ του 2002, ότι το σχετικό συνοδό έργο έχει ήδη υλοποιηθεί και λειτουργεί και ότι δεν επέρχονται σημαντικές και ουσιώδεις μεταβολές στη φυσιογνωμία και τα χαρακτηριστικά του αερολιμένα, σε σύγκριση με αυτά που είχαν καθοριστεί από τις προηγούμενες περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις, δεν απαιτείται, εν προκειμένω, η εκπόνηση συγκοινωνιακής μελέτης ή η εξέταση από την περιβαλλοντική αρχή ειδικώς του ζητήματος της επιβάρυνσης της οδικής κυκλοφορίας στο νησί. Καταληκτικά, η μελλοντική λειτουργία του αεροδρομίου, συμπεριλαμβανομένων των προτεινόμενων έργων και με την προϋπόθεση ολοκλήρωσης των βασικών εγκεκριμένων υποδομών (π.χ. μελλοντικά νέο κτίριο), αναμένεται να βελτιώσει σημαντικά τον τομέα των αερομεταφορών, τόσο ως προς την ασφάλεια όσο και ως προς τον βαθμό εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού. Το Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση και δέχτηκε τις παρεμβάσεις του Δήμου Πάρου και της «Ένωσης Ξενοδόχων Πάρου - Αντιπάρου».