8 Απρ 2024
Αίτηση ακύρωσης∙ ανάθεση παραχώρησης κατασκευής, λειτουργίας και συντήρησης Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων από Εκσκαφές, Κατασκευές και Κατεδαφίσεις (ΑΕΚΚ) σε χώρο εντός της Ολοκληρωμένης Εγκατάστασης Διαχείρισης Απορριμμάτων (ΟΕΔΑ) Δυτικής Αττικής∙ η προς ανάθεση σύμβαση αποτελεί, κατά τον προέχοντα χαρακτήρα της, σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών, η οποία, εν όψει και της ιδιότητας του Ε.Δ.Σ.Ν.Α. (ΝΠΔΔ) ως αναθέτουσας αρχής και της εκτιμώμενης αξίας της, εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής της οδηγίας 2014/23/ΕΕ. Άσκηση προδικαστικής προσφυγής∙ έννομο συμφέρον∙ εφόσον η παρεμβαίνουσα με την προδικαστική προσφυγή της αμφισβήτησε τη νομιμότητα και τη σαφήνεια όρου της διακήρυξης, δεν είχε υποχρέωση, για τη θεμελίωση του εννόμου συμφέροντός της να επικαλεσθεί και να αποδείξει ότι πληρούσε την τασσόμενη με τον όρο αυτό απαίτηση, όπως η έννοιά του διευκρινίσθηκε από την αναθέτουσα αρχή μετά την άσκηση της προδικαστικής προσφυγής. Διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης έργου πριν από την προκήρυξη του διαγωνισμού∙ συνδέεται με τον ακριβή προσδιορισμό τόσο του συμβατικού αντικειμένου όσο και των όρων και προϋποθέσεων συμμετοχής στον διαγωνισμό και ανάδειξης του αναδόχου∙ ως «έναρξη πραγματοποιήσεως» έργου, από την οποία πρέπει να προηγείται η έγκριση περιβαλλοντικών όρων, θεωρείται όχι μόνο η υλική ενέργεια εκτελέσεώς του, αλλά και η έκδοση οποιασδήποτε διοικητικής πράξεως, η οποία αποτελεί προϋπόθεση για την έναρξη της κατασκευής συγκεκριμένου έργου από δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα, τέτοια δε πράξη είναι και εκείνη με την οποία προκηρύσσεται διαγωνισμός για την εκτέλεσή του, όταν πάντως στην ίδια τη διακήρυξη ή στα τεύχη που τη συνοδεύουν καθορίζονται, κατά τα ουσιώδη στοιχεία τους, τα τεχνικά χαρακτηριστικά, οι προδιαγραφές και η μέθοδος εκτέλεσης του έργου, κατ’ εκτίμηση των οποίων αξιολογούνται οι επιπτώσεις αυτού στο περιβάλλον∙ άρθρο 29 παρ. 2, εδ. γ΄ ν. 4413/2016∙ σύμφωνη με το άρθρο 24 παρ. 1 Συντ. ερμηνεία∙ σε περίπτωση κινήσεως διαδικασίας για την ανάθεση συμβάσεως παραχώρησης, η οποία αφορά αποκλειστικά ή εν μέρει την κατασκευή νέου έργου ή την ουσιώδη μεταβολή υφισταμένου, η προηγούμενη ολοκλήρωση της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδοτήσεως με την έκδοση της αποφάσεως για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου, εξακολουθεί να αποτελεί απαραίτητο όρο για τη νόμιμη έκδοση κάθε διοικητικής πράξεως που συνιστά έναρξη πραγματοποιήσεως του έργου, συμπεριλαμβανομένης της προκηρύξεως του οικείου διαγωνισμού∙ ειδικά στην περίπτωση της μεταβολής υφισταμένου έργου για το οποίο έχει ήδη εκδοθεί Α.Ε.Π.Ο., προϋπόθεση για την έκδοση της διοικητικής πράξεως που συνιστά έναρξη πραγματοποίησης των νέων εργασιών αποτελεί η τήρηση της διαδικασίας που τάσσεται στο άρθρο 6 ν. 4014/2011 για την τροποποίηση της Α.Ε.Π.Ο., στο πλαίσιο της οποίας εκτιμάται από την αρμόδια περιβαλλοντική αρχή αν από την σχεδιαζόμενη τροποποίηση επέρχεται ουσιώδης μεταβολή στις περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη λειτουργία του έργου και, ως εκ τούτου, απαιτείται η υποβολή νέας μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων∙ η ανωτέρω διάταξη επιτρέπει τη συντέλεση της απαιτούμενης περιβαλλοντικής αδειοδοτήσεως μέχρι την υπογραφή της συμβάσεως παραχώρησης αφενός μεν στις περιπτώσεις κατά τις οποίες το συμβατικό αντικείμενο δεν περιλαμβάνει την κατασκευή νέου έργου ή την ουσιώδη μεταβολή υφισταμένου, αφετέρου δε όταν, εν όψει του είδους της επιλεγείσης διαγωνιστικής διαδικασίας, κατά την έκδοση της διακήρυξης του διαγωνισμού δεν έχουν προσδιορισθεί ακόμη τα ειδικά χαρακτηριστικά, οι προδιαγραφές και η μέθοδος εκτέλεσης του έργου, κατ’ εκτίμηση των οποίων αξιολογούνται οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις του, αλλά τα στοιχεία αυτά πρόκειται να προσδιορισθούν σε επόμενα στάδια της διαδικασίας του διαγωνισμού, όπως είναι δυνατόν να συμβαίνει σε διαγωνιστικές διαδικασίες που προκηρύσσονται με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου.