24 Ιαν 2025
Με την κρινόμενη αίτηση η αιτούσα εταιρεία ζήτησε την ακύρωση και την αναστολή εκτέλεσης των: α. υπ’ αριθμ. 178/23.1.2024 απόφασης της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων, β. υπ’ αριθμ. …/21.11.2023 εγγράφου παροχής διευκρινίσεων του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου της καθής εταιρείας «…» και κάθε άλλης σχετικής πράξης ή παράλειψης της Διοικήσεως. Όπως συνάγεται από τις διατάξεις του άρθρου 60 του ν. 4412/2016, ερμηνευόμενες σύμφωνα με τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και της απαγόρευσης των διακρίσεων, μεταβολές, ακόμη και σημαντικές, στο περιεχόμενο των εγγράφων της σύμβασης, δηλαδή των τευχών του διαγωνισμού και των συμβατικών τευχών, στα οποία περιλαμβάνονται όλοι οι γενικοί και ειδικοί όροι διενέργειας της διαδικασίας ανάθεσης και εκτέλεσης της σύμβασης, επιτρεπτώς καταρχήν επιχειρούνται και μετά την προκήρυξη του διαγωνισμού, υπό την επιφύλαξη ότι: (α) δεν πρέπει είναι τόσο ουσιώδεις, ώστε να προσελκύουν προσφέροντες οι οποίοι, χωρίς αυτές, δεν θα ήταν σε θέση να υποβάλουν προσφορά, περίπτωση που συντρέχει, ιδίως, όταν το είδος ή η έκταση των μεταβολών ανατρέπει τη συνολική ταυτότητα της σύμβασης, όπως έχει διαμορφωθεί με την προκήρυξη της διαδικασίας ανάθεσης, (β) πρέπει, αφενός, να αποτελούν αντικείμενο επαρκούς δημοσιότητας, ώστε να λαμβάνουν γνώση υπό τις ίδιες προϋποθέσεις και στον ίδιο χρόνο όλοι οι ενδιαφερόμενοι, και αφετέρου να επιχειρούνται πριν από την υποβολή των προσφορών και (γ) επί σημαντικών μεταβολών (όπως είναι, μεταξύ άλλων, αυτές που αφορούν τα τεχνικά χαρακτηριστικά του προς εκτέλεση έργου), γεννάται υποχρέωση της αναθέτουσας αρχής να χορηγήσει εύλογη παράταση της προθεσμίας υποβολής προσφορών, ώστε να παρέχεται στους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς η δυνατότητα να προσαρμόσουν, αντιστοίχως, την προσφορά τους· η εύλογη διάρκεια της παράτασης κρίνεται κατά περίπτωση, σε συνάρτηση με το περιεχόμενο των μεταβολών. Η κρίση της αναθέτουσας αρχής ως προς το «εύλογο» της τυχόν απαιτούμενης παράτασης ελέγχεται, σε κάθε περίπτωση, κατά νόμο ως προς την τήρηση των ορίων της διακριτικής της ευχέρειας, τα οποία καθορίζονται από τις ανωτέρω διατάξεις και αρχές. Εν προκειμένω, η αιτούσα εταιρία στράφηκε με προδικαστική προσφυγή κατά της παράλειψης της αναθέτουσας αρχής να χορηγήσει, ενόψει των σημαντικών μεταβολών που υπέστησαν τα έγγραφα της σύμβασης, ανάλογη παράταση της προθεσμίας υποβολής προσφορών, ώστε να εξασφαλίσει στους ενδιαφερόμενους οικονομικούς φορείς επαρκή χρόνο προετοιμασίας των προσφορών τους. Ακολούθως, με το εμπροθέσμως υποβληθέν από 18.12.2023 υπόμνημά της προέβαλε αιτιάσεις κατά της 244/27.11.2023 απόφασης, με την οποία παρατάθηκε, μετά την άσκηση της προδικαστικής προσφυγής, η σχετική προθεσμία, αμφισβητώντας την επάρκεια της παράτασης για την έγκαιρη διαμόρφωση και υποβολή ανταγωνιστικής προσφοράς. Η τελευταία αυτή απόφαση, ως πράξη απολύτως συναφής με την προσβληθείσα παράλειψη, η νομιμότητα της οποίας αμφισβητήθηκε από την αιτούσα με την προβολή σχετικών αιτιάσεων, μπορούσε και έπρεπε να θεωρηθεί συμπροσβαλλόμενη με την προδικαστική προσφυγή, ενόψει και της όλης οικονομίας των διατάξεων του Βιβλίου IV του ν. 4412/2016 περί έννομης προστασίας κατά τη διαδικασία που προηγείται της σύναψης δημοσίων συμβάσεων, οι οποίες αποβλέπουν στην ταχεία επίλυση των σχετικών διαφορών. Κατά συνέπεια, η περί του αντιθέτου κρίση της ΕΑΔΗΣΥ δεν είναι νόμιμη. Η Αρχή όφειλε να εξετάσει τους προβληθέντες ενώπιόν της ισχυρισμούς, σύμφωνα με τους οποίους, τα τεύχη δημοπράτησης και τα λοιπά έγγραφα της σύμβασης υπέστησαν σημαντικές μεταβολές από τις παρασχεθείσες με την ένδικη πράξη διευκρινίσεις, και να κρίνει, ακολούθως, ενόψει των όσων προέβαλε η αιτούσα με το συμπληρωματικό υπόμνημα, αν η αναθέτουσα αρχή κινήθηκε κατά τον καθορισμό της διάρκειας της ένδικης παράτασης εντός των ορίων της διακριτικής της ευχέρειας. Το Δικαστήριο δέχτηκε εν μέρει την αίτηση.