27 Σεπ 2022
Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η αναίρεση της 5506/2015 αποφάσεως του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών, με την οποία, κατόπιν μερικής αποδοχής προσφυγής της ήδη αναιρεσίβλητης εταιρίας, αναδόχου της προμήθειας, δυνάμει της από 24.7.2009 συμβάσεως, 60.000 τεμαχίων σάκων ιματισμού για τις ανάγκες του Γενικού Επιτελείου Στρατού, ακυρώθηκαν: α) η Π2/1003/1.10.2014 πράξη της Αναπληρώτριας Γενικής Διευθύντριας Κρατικών Προμηθειών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κατά το μέρος που αποφασίσθηκε με αυτήν η οριστική απόρριψη 48.740 τεμαχίων σάκων ιματισμού που είχε παραδώσει η αναιρεσίβλητη ανάδοχος στο πλαίσιο εκτελέσεως της εν λόγω σύμβασης προμήθειας, και β) η σιωπηρή, καθώς και η ρητή απόρριψη, με την 42243/20.4.2015 απόφαση, από τον Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, της από 30.10.2014 διοικητικής προσφυγής της αναιρεσίβλητης κατά της προαναφερόμενης, απορριπτικής των τεμαχίων πράξης, κατά το ίδιο ως άνω μέρος της. Από τις διατάξεις του Π.Δ. 394/1996 προβλέπονται επιτροπές ελέγχου και παραλαβής των προς προμήθεια ειδών (πρωτοβάθμια και, υπό προϋποθέσεις, δευτεροβάθμια επιτροπή), με αρμοδιότητα να προβαίνουν στην, κατόπιν ποσοτικού και ποιοτικού ελέγχου, παραλαβή ή απόρριψη των ειδών, συντάσσοντας κάθε φορά σχετικό πρωτόκολλο. Σε περίπτωση δε απορριπτικού πρωτοκόλλου της επιτροπής, λόγω παρεκκλίσεων του υλικού από τους όρους της σύμβασης, μπορεί τελικώς να εγκριθεί η παραλαβή αυτού από τον αρμόδιο Υπουργό. Εξάλλου, ειδικώς η δευτεροβάθμια επιτροπή παραλαβής επιλαμβάνεται κατόπιν αιτήσεως του προμηθευτή ή αυτεπαγγέλτως, κατά παραπομπή από την Υπηρεσία, προβαίνοντας σε επανεξέταση υλικών, τα οποία απορρίφθηκαν, ή κρίθηκαν παραληπτέα με αποκλίσεις, από την πρωτοβάθμια επιτροπή παραλαβής. Στην περίπτωση δε απορριπτικού πρωτοκόλλου και της δευτεροβάθμιας επιτροπής, είναι δυνατή η τελική έγκριση της παραλαβής του υλικού από τον αρμόδιο Υπουργό, με ή χωρίς έκπτωση επί της συμβατικής τιμής του. Περαιτέρω, από τις ίδιες ως άνω διατάξεις προβλέπεται η παρεμβολή, μεταξύ της πρωτοβάθμιας ή της δευτεροβάθμιας επιτροπής παραλαβής αφενός και του οικείου Υπουργού αφετέρου, ενός υπηρεσιακού τεχνικού οργάνου, αρμόδιου, κατά την έννοια των διατάξεων αυτών, να διατυπώνει γνώμη σχετικά με την καταλληλότητα ή μη του υπό προμήθεια υλικού προς χρήση, μετά από εκτίμηση των τεχνικών χαρακτηριστικών και των ιδιοτήτων του, ανεξαρτήτως εάν η επιτροπή παραλαβής, πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια, έχει εκδώσει πρωτόκολλο παραλαβής του υλικού ή απορρίψεως αυτού. Συνεπώς, ο αρμόδιος Υπουργός έχει τη διακριτική ευχέρεια, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν γνωμοδότηση του οικείου τεχνικού οργάνου περί μη καταλληλότητας του υπό προμήθεια υλικού προς αποτελεσματική εξυπηρέτηση του επιδιωκόμενου με την προμήθειά του σκοπού, να αρνηθεί την παραλαβή του υλικού, αιτιολογώντας νομίμως την κρίση του αυτή, έστω και αν έχει προηγηθεί σχετικό θετικό πρωτόκολλο της πρωτοβάθμιας ή της δευτεροβάθμιας επιτροπής παραλαβής. Εν προκειμένω, η κρίση του δικάσαντος Διοικητικού Εφετείου, κατά την οποία ο Υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας δεν έχει ειδικώς αρμοδιότητα να απορρίψει υλικό που παρελήφθη από τη δευτεροβάθμια επιτροπή παραλαβής με τη σύνταξη σχετικού οριστικού πρωτοκόλλου, δεν είναι ορθή. Συνεπώς, η κρινόμενη αίτηση έγινε δεκτή από το ΣτΕ, η δε υπόθεση παραπέμφθηκε κατά το αναιρούμενο μέρος, στο δικάσαν δικαστήριο για νέα νόμιμη κρίση.