Πρόσφατη νομολογία


26 Οκτ 2023

ΣτΕ 1056/2023 Τμ.Ε: Μη νόμιμη απόφαση περί μη προέγκρισης παραχώρησης θαλάσσιας έκτασης για ίδρυση μονάδας μυδοκαλλιέργειας

Με την κρινόμενη αίτηση ζητήθηκε η ακύρωση α) της .../11.3.2020 απόφασης του Συντονιστή Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας - Στερεάς Ελλάδας περί μη προέγκρισης παραχώρησης με μίσθωση θαλάσσιας έκτασης 50 στρεμμάτων για την ίδρυση και λειτουργία νέας μονάδας μυδοκαλλιέργειας στον αιτούντα, β) της .../6.2.2020 αρνητικής γνωμοδότησης του Διευθυντή Αγροτικής Οικονομίας της Περιφερειακής Ενότητας (Π.Ε.) Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας, γ) της .../5.2.2020 αρνητικής γνωμοδότησης του Γενικού Γραμματέα Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, δ) της .../31.1.2020 απόφασης ανάκλησης θετικής γνωμοδότησης του Προϊσταμένου της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού Θεσσαλίας του Υπουργείου Τουρισμού, και ε) της τεκμαιρόμενης, λόγω παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας, απόρριψης από τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων της .../8.4.2020 προσφυγής του αιτούντος κατά της ως άνω υπό στοιχείο α΄ προσβαλλόμενης πράξης. Ο κοινός νομοθέτης παρέχει στη Διοίκηση διακριτική ευχέρεια να παραχωρεί, με απευθείας εκμίσθωση, τη χρήση θαλάσσιων υδάτινων εκτάσεων για την ίδρυση, επέκταση και μετεγκατάσταση πλωτών μονάδων υδατοκαλλιέργειας για χρονικό διάστημα είκοσι (20) ετών. Η πράξη παραχώρησης της χρήσης των υδάτινων εγκαταστάσεων, η οποία ενσωματώνεται στην άδεια ίδρυσης και λειτουργίας που εκδίδεται από τον Γενικό Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης, προϋποθέτει την απόφαση προέγκρισης παραχώρησης με μίσθωση της θαλάσσιας έκτασης για τη διασφάλιση μίσθωσης της έκτασης αυτής και την προηγούμενη παροχή σύμφωνης ή απλής γνώμης από τις αρμόδιες υπηρεσίες, οι οποίες οφείλουν να εκφέρουν γνώμη εντός του πλαισίου αυτού. Κατά το στάδιο αυτό, υποβάλλονται τα νόμιμα δικαιολογητικά, την πληρότητα των οποίων οφείλει η αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικών Υποθέσεων να ελέγξει, σε περίπτωση δε που αυτά δεν είναι πλήρη, οφείλει να ενημερώσει εγγράφως τον ενδιαφερόμενο, ώστε αυτός να τα συμπληρώσει. Μεταξύ των δικαιολογητικών αυτών, συμπεριλαμβάνεται οικονομοτεχνική έκθεση που περιέχει τη συνοπτική παρουσίαση του έργου  καθώς και τη θέση της μονάδας με περιγραφή της αιτούμενης θέσης και της συμβατότητας με τις κατευθύνσεις του Ειδικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης για τις Υδατοκαλλιέργειες. Επομένως, κατά το στάδιο της προέγκρισης παραχώρησης με μίσθωση της θαλάσσιας έκτασης, το οποίο αποσκοπεί στην οικονομία της διαδικασίας της μίσθωσης της θαλάσσιας έκτασης πριν από την έκδοση της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας της μονάδας υδατοκαλλιέργειας, θεμιτώς εξετάζεται το ζήτημα του κατ’ αρχήν επιτρεπτού της εγκατάστασης της οικείας μονάδας, ούτως ώστε, αν εντοπισθούν λόγοι που απαγορεύουν τη χωροθέτησή της στην αιτούμενη θέση και, κατ’ ακολουθίαν, και τη λειτουργία της εντός αυτής, να αποφευχθεί η διαδικασία εκπόνησης και ελέγχου μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων. Η διαδικασία αυτή είναι αυτοτελής προς τη διαδικασία της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου και δεν την υποκαθιστά ούτε προδικάζει την έκβασή της. Η Περιφερειακή Υπηρεσία Τουρισμού Θεσσαλίας γνωμοδότησε αρνητικά, κατά το στάδιο της προέγκρισης μίσθωσης της θαλάσσιας έκτασης, διότι αφ’ ενός ήταν αδύνατη, κατά την άποψή της, η εξασφάλιση χωροθέτησης συνοδών χερσαίων εγκαταστάσεων εγγύς της πλωτής μονάδας, όπως ρητώς προβλέπεται από το Ε.Π.Χ.Σ.Α.Α.Υ., αφ’ ετέρου διότι κατά το Ε.Π.Χ.Σ.Α.Α.Υ. πρέπει να αποφεύγεται η χωροθέτηση νέων μονάδων υδατοκαλλιέργειας σε περιοχές που χαρακτηρίζονται ως ανεπτυγμένες τουριστικά ή παρουσιάζουν μεγάλο τουριστικό ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού. Ωστόσο, σύμφωνα με τον Οργανισμό του Υπουργείου Τουρισμού, μεταξύ των αρμοδιοτήτων της Περιφερειακής Υπηρεσίας Τουρισμού δεν περιλαμβάνεται η αρμοδιότητα γνωμοδότησης επί αιτημάτων παραχώρησης θαλασσίου χώρου από την άποψη της συμβατότητας της, τυχόν, χωροθέτησης συνοδών εγκαταστάσεων με το οικείο ΣΧΟΟΑΠ, ενώ η αρμοδιότητα για την εν γένει παραχώρηση θαλασσίου χώρου ασκείται από το Τμήμα Χωροταξίας και Περιβάλλοντος της Διεύθυνσης Χωρικού Σχεδιασμού και Υποδομών του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Τουρισμού όφειλε να περιοριστεί αποκλειστικά σε θέματα αρμοδιότητάς της και μη νομίμως ήλεγξε το εάν επιτρεπτώς, σύμφωνα με τις προβλέψεις του ΣΧΟΟΑΠ της Δ.Ε. Ευρυμενών, μπορούσαν να χωροθετηθούν χερσαίες συνοδές εγκαταστάσεις της επίδικης πλωτής μονάδας. Επιπλέον, η αιτιολογία της εν λόγω αρνητικής γνωμοδότησης καθ’ ό μέρος αφορά στην κρίση ότι η εν λόγω περιοχή είναι τουριστικώς αναπτυγμένη, κρίθηκε πλημμελής, διότι δεν προκύπτει ότι από τα στοιχεία που αναφέρονται για να στηρίξουν τη σχετική κρίση απορρέουν κανονιστικές δεσμεύσεις οποιουδήποτε τύπου ώστε να αποκλείεται κατά το στάδιο της προέγκρισης της παραχώρησης με μίσθωση η χωροθέτηση της επίδικης μονάδας. Περαιτέρω, το Τμήμα Αλιείας της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας όφειλε να ελέγξει εάν στην αιτούμενη προς παραχώρηση θαλάσσια έκταση συνέτρεχαν παράμετροι που κατ’ αρχήν απαγόρευαν την εγκατάσταση της επίδικης μονάδας και ενέπιπταν στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του. Εν προκειμένω, όμως, το Τμήμα Αλιείας της Π.Ε. Λάρισας δεν αρκέστηκε στον χαρακτηρισμό της περιοχής από το Ε.Π.Σ.Χ.Α.Α.Υ. ως ΠΑΥ Β κατάλληλης για οστρακοκαλλιέργεια, ούτε ήλεγξε εάν συντρέχουν οι προβλεπόμενες ρητά, στο άρθρο 7 παρ. 3 του Ειδικού Πλαισίου, απαγορεύσεις εγκατάστασης μονάδων υδατοκαλλιέργειας, κατά το λόγο των αρμοδιοτήτων του. Αντιθέτως, εξέφερε αρνητική γνώμη στο στάδιο της προέγκρισης παραχώρησης κρίνοντας ότι ελλείπουν από την υποβληθείσα οικονομοτεχνική μελέτη στοιχεία, τα οποία αυτή δεν οφείλει, κατά νόμο, να περιλαμβάνει, η δε έλλειψη αυτών δεν οδηγεί στην κατ’ αρχήν απαγόρευση της εγκατάστασης της επίδικης μονάδας στην αιτηθείσα θαλάσσια έκταση και, κατ’ ακολουθίαν, στον αποκλεισμό παραχώρησης αυτής της θαλάσσιας έκτασης. Επομένως, με πλημμελή αιτιολογία κρίθηκε ελλιπής η υποβληθείσα οικονομοτεχνική μελέτη με την .../6.2.2020 αρνητική γνωμοδότηση του Τμήματος Αλιείας της Διεύθυνσης Αγροτικής Οικονομίας της Περιφέρειας Θεσσαλίας. Περαιτέρω, το αρμόδιο Τμήμα του Υπουργείου Ναυτιλίας γνωμοδότησε αρνητικά για την εγκατάσταση της επίδικης μονάδας στην αιτηθείσα θέση για τον λόγο ότι «δεν γίνεται σαφής αναφορά» στην οικονομοτεχνική μελέτη για την ύπαρξη συνοδών χερσαίων εγκαταστάσεων. Το αρμόδιο για την έκδοση της γνωμοδότησης Τμήμα του Υπουργείου Ναυτιλίας όφειλε, κατά το στάδιο αυτό, να ελέγξει τη θέση των συνοδών χερσαίων εγκαταστάσεων της μονάδας, προκειμένου να ασκήσει την αρμοδιότητά του ως προς τις περιοχές των διαύλων. Εν προκειμένω, όμως, η σχετική πλημμέλεια της οικονομοτεχνικής μελέτης που υπέβαλε ο αιτών ήταν ιάσιμη και η Διοίκηση όφειλε να τον καλέσει να συμπληρώσει την έλλειψη με υπόδειξη της προτεινόμενης από αυτόν θέσης των συνοδών χερσαίων εγκαταστάσεων, στις οποίες περιλαμβάνονται οι εγκαταστάσεις ελλιμενισμού των πλωτών μέσων της μονάδας και, ενόψει αυτής της συμπλήρωσης, να ασκήσει πλέον τη γνωμοδοτική της αρμοδιότητα σε σχέση με τις περιοχές διαύλου ναυσιπλοΐας. Κατά συνέπεια, η .../2020 αρνητική σύμφωνη γνώμη του Υπουργείου Ναυτιλίας δεν δύναται να παράσχει νόμιμο έρεισμα στην υπό στοιχείο α΄ προσβαλλόμενη πράξη. Συνεπώς, η προσβαλλόμενη πράξη κρίθηκε ακυρωτέα, η δε υπόθεση αναπέμφθηκε προς τη Διεύθυνση Αγροτικών Υποθέσεων της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας-Στερεάς Ελλάδας, ώστε αυτή, αφού τηρήσει την νόμιμη διαδικασία, να προβεί σε εκτίμηση των υποβαλλομένων από τον αιτούντα στοιχείων και να εκφέρει νέα, αιτιολογημένη κρίση επί του αιτήματος του αιτούντος, το οποίο κατέστη εκ νέου εκκρεμές ενώπιόν της.


Σύνδεσμος

ΣτΕ 1056/2023 Τμ.Ε - Πλήρες κείμενο »