Πρόσφατη νομολογία


25 Σεπ 2023

ΟλΣτΕ 750/2023: Σύμφωνη με το Σύνταγμα η σύμπραξη πιστοποιημένων επαγγελματιών με τον ΕΦΚΑ για παροχή υπηρεσιών κοινωνικής ασφάλισης

Με την κρινόμενη αίτηση, η οποία εισάγεται στην ολομέλεια του Δικαστηρίου λόγω σπουδαιότητας, οι αιτούσες Ομοσπονδίες και ο αιτών ασφαλισμένος του τέως ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και ήδη e-ΕΦΚΑ, επιδιώκουν την ακύρωση της απόφασης του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τίτλο «Καθορισμός των προϋποθέσεων, κανόνων, διαδικασίας και λοιπών θεμάτων για την πιστοποίηση επαγγελματιών για την εφαρμογή του άρθρου 255 του Ν. 4798/2021», ισχυριζόμενοι ότι η επιχειρούμενη με την προσβαλλόμενη πράξη και τις διατάξεις των άρθρων 255 και 257 του Ν. 4798/2021 μεταφορά κρατικών αρμοδιοτήτων που αφορούν τον τομέα της κοινωνικής ασφάλισης, και μάλιστα, τον θεσμικό και διοικητικό πυρήνα της, από την Διοίκηση σε φυσικά πρόσωπα-ιδιώτες νοθεύει τον δημόσιο χαρακτήρα της, πλήττει το κύρος του ασφαλιστικού φορέα και απαξιώνει τη δημόσια κοινωνική ασφάλιση εν γένει και, ειδικότερα, την ασφαλιστική διοίκηση, την προστασία και προαγωγή των οποίων οι ανωτέρω Ομοσπονδίες έχουν ως καταστατικό σκοπό. Ωστόσο, το έννομο συμφέρον του τρίτου αιτούντος έχει εκλείψει κατά τον χρόνο συζήτησης της κρινόμενης αίτησης, καθότι του απονεμήθηκε σύνταξη γήρατος και μάλιστα χωρίς σύμπραξη ιδιωτών, δεδομένου μάλιστα του ότι κατά την ανωτέρω ημερομηνία δεν είχε αρχίσει να λειτουργεί ο μηχανισμός της απονομής συνταξιοδοτικών παροχών από πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές. Ο συνταγματικά κατοχυρωμένος θεσμός της κοινωνικής ασφάλισης των εργαζομένων έχει ως βασικό περιεχόμενο την έναντι καταβολής εισφορά, την προστασία του ασφαλισμένου από την επέλευση κινδύνων (γήρατος, ασθένειας, αναπηρίας, κ.λπ.), οι οποίοι αναιρούν την ικανότητά του να εργάζεται (ασφαλιστικοί κίνδυνοι) και, συνακόλουθα, τείνουν να υποβαθμίσουν τις συνθήκες διαβίωσής του. Ενόψει του δημοσίου σκοπού της διασφάλισης στους εργαζομένους ικανοποιητικού επιπέδου διαβίωσης εγγύς εκείνου που είχαν κατά τον εργασιακό τους βίο, δικαιολογείται, κατά το άρθρο 22 § 5 του Συντάγματος, η κατοχύρωση από τον νομοθέτη της κοινωνικής ασφάλισης ως υποχρεωτικής και, εντεύθεν, η παροχή αυτής αποκλειστικώς από το κράτος ή από νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου. Περαιτέρω, επί υποχρεωτικής κοινωνικής ασφάλισης, δεν αποκλείεται, υπό προϋποθέσεις συνδεόμενες με την ύπαρξη ευρείας κρατικής παρέμβασης, η δια νόμου ανάθεσή της σε νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, τα οποία, όμως, κατά το μέρος που παρέχουν υποχρεωτική κοινωνική ασφάλιση, αποτελούν δημόσιους φορείς που ασκούν δημόσια εξουσία και εκδίδουν εκτελεστές διοικητικές πράξεις. Από τις διατάξεις των άρθρων 255 και 257 του Ν. 4798/2021 και της προσβαλλόμενης υπουργικής απόφασης, προκύπτει ότι στην κρινόμενη περίπτωση δεν μεταβάλλεται ο φορέας παροχής κοινωνικής ασφάλισης. Εξάλλου, οι συγκεκριμένοι επαγγελματίες εγγράφονται στο μητρώο πιστοποιημένων επαγγελματιών, το οποίο τηρείται και εποπτεύεται από τον e-ΕΦΚΑ, κατόπιν διαπιστωτικής πράξης του τελευταίου και ύστερα από επιτυχή περάτωση σεμιναρίου επιμόρφωσης που απαιτεί παρακολούθηση εκ μέρους τους μαθημάτων και, ακολούθως, επιτυχή συμμετοχή τους σε εξετάσεις επί θεματικών ενοτήτων που αντιστοιχούν στα σχέδια αποφάσεων και στις αποφάσεις που καλούνται να συντάξουν. Το Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση (Μειοψ.).


Σύνδεσμος

ΟλΣτΕ 750/2023 - Πλήρες κείμενο »