Αρχική σελίδα Αναζήτηση Sakkoulas-Online.gr
Αναζήτηση  |  Online Συνδρομές  |  Επικαιρότητα  |  Με μια ματιά  |  Σχετικά  |  Βοήθεια  |  Συχνές ερωτήσεις  |  Επικοινωνία  |  Sakkoulas.gr

Πρόσφατη νομολογία


 

22 Μαρ 2019

ΤρΔΠρΑθ 777/2018: Παράλειψη λήψης μέτρων ασφαλείας σε εμπρησμό σε τραπεζικού καταστήματος στοιχειοθετεί αστική ευθύνη Δημοσίου-Ψυχική οδύνη οικείων

Για τις αποδιδόμενες παραβάσεις της παράλειψης ελέγχου των διατάξεων για την υποβολή μελέτης ενεργητικής και παθητικής πυροπροστασίας αλλά και την τήρηση και ορθή εφαρμογή της μελέτης αυτής, σύμφωνα με την ισχύουσα πυροσβεστική διάταξη, δεν στοιχειοθετείται ευθύνη του Ελληνικού Δημοσίου, δεδομένου ότι άσκηση της πολεοδομικής αρμοδιότητας και ειδικότερα της έκδοσης οικοδομικών αδειών ή αδειών δόμησης περιήλθε στο Δήμο Αθηναίων από 01.09.1991. Επίσης, η Τράπεζα της Ελλάδος αποτελεί αυτοτελές νομικό πρόσωπο που δεν υπάγεται στο Ελληνικό Δημόσιο και οι τυχόν πράξεις ή παραλείψεις των οργάνων της δεν θεμελιώνουν ευθύνη προς αποζημίωση, συνεπώς δεν είχε υποχρέωση να διενεργήσει προληπτικούς ελέγχους για την τήρηση των όρων πυροπροστασίας των τραπεζικών καταστημάτων στα οποία χορηγεί άδεια λειτουργίας. Παράλληλα, λαμβάνοντας υπόψη ότι τα τραπεζικά ιδρύματα αποτελούν επιχειρήσεις χαμηλής επικινδυνότητας καθώς κατά τα διδάγματα κοινής πείρας τα εργατικά ατυχήματα είναι περιορισμένα, ενώ εξάλλου εν προκειμένω δεν προκύπτει υποβολή αρμοδίως σχετικής καταγγελίας, ή με οποιουδήποτε άλλο τρόπο γνώση των οργάνων ΣΕΠΕ περί των επικίνδυνων συνθηκών εργασίας ως προς την ασφάλεια των εργαζομένων στο συγκεκριμένο κατάστημα, δεν συντρέχει ευθύνη των οργάνων του αρμόδιου Υπουργείου από παράνομες πράξεις ή παραλείψεις τους που να συνδέεται με το ένδικο ζημιογόνο γεγονός. Επίσης, ακόμη και αν είχε διατεθεί μεγαλύτερη αστυνομική δύναμη στην επίμαχη περιοχή, δεν θα ήταν επαρκώς ικανή, κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων, να αποτρέψει το ζημιογόνο συμβάν, δεδομένου ότι τα αρμόδια όργανα της Αστυνομίας δεν ήταν δυνατόν να εποπτεύουν ανά πάσα στιγμή ολόκληρη την περιοχή από την οποία διέρχονταν το συγκεντρωμένο πλήθος και ιδίως τα σημεία από όπου είχε αποχωρήσει ο κύριος όγκος του, αφετέρου ότι, κατά τα γεγονότα της 05.05.2010 τα όργανα της Αστυνομίας και του Πυροσβεστικού Σώματος έπραξαν ό,τι ήταν αντικειμενικά δυνατό και είχαν λάβει, εντός των ορίων της διακριτικής τους ευχέρειας, όλα τα απαραίτητα μέτρα άκρας επιμέλειας και σύνεσης και επομένως, δεν στοιχειοθετείται στο πλαίσιο του ως άνω επιχειρησιακού σχεδιασμού και υλοποίησής του, παράνομη πράξη ή παράλειψη των ανωτέρω οργάνων που να θεμελιώνει ευθύνη του Δημοσίου προς αποζημίωση. Τέλος, αν και τα αστυνομικά όργανα διενήργησαν αυτοψία και διαπίστωσαν την ανάγκη τοποθέτησης άθραυστων υλικών στην πρόσοψη –δεδομένης της θέσης του καταστήματος απ’ όπου περνούν όλες οι πορείες– αρκετά πριν το ένδικο συμβάν, εντούτοις δεν εκδόθηκε η σχετική απόφαση και ουδέποτε ολοκληρώθηκε η σχετική διαδικασία, γεγονός που συνιστά (ανεξάρτητα από τις δεδομένες ευθύνες της ίδιας της τράπεζας) παράνομη παράλειψη, που οδήγησε αμέσως και ευθέως στο ζημιογόνο αποτέλεσμα. Η ευθύνη, άλλωστε, των οργάνων του Δημοσίου από τις ως άνω αιτίες δεν αίρεται, ούτε διακόπτεται ο υφιστάμενος αιτιώδης σύνδεσμος των προαναφερόμενων παράνομων παραλείψεων με το ζημιογόνο αποτέλεσμα εκ του ότι την πυρκαγιά προκάλεσαν τρίτοι, οι οποίοι έδρασαν υπό εξαιρετικές συνθήκες καθώς και ότι προκλήθηκε εκπομπή τοξικών αερίων σε ελάχιστο χρόνο καθώς το ως άνω αποτέλεσμα κατά τη συνήθη πορεία των πραγμάτων θα είχε αποτραπεί εάν δεν είχαν λάβει χώρα οι ανωτέρω παραλείψεις, και συνεπώς δεν οφείλεται σε γεγονός ανωτέρας βίας. Για τους λόγους αυτούς, το εναγόμενο Δημόσιο έχει ευθύνη για την καταβολή χρηματικής ικανοποίησης στους ενάγοντες προς αποκατάσταση της ψυχικής οδύνης που υπέστησαν από το θάνατο των οικείων τους.

 

 

Σύνδεσμος

 
ΤρΔΠρΑθ 777/2018 - Πλήρες κείμενο