Πρόσφατη νομολογία


4 Απρ 2024

ΓνΝΣΚ 24/2023: Μη καταβολή του επιδόματος μητρότητας, που προβλέπεται στο άρθρο 6 §1 του Ν. 4097/2012, στις ασφαλισμένες του πρώην Ε.Τ.Α.Α.

Τίθεται το ερώτημα εάν είναι δυνατή η καταβολή του επιδόματος μητρότητας, που προβλέπεται στο άρθρο 6 § 1 του Ν. 4097/2012, στις ασφαλισμένες του πρώην Ενιαίου Ταμείου Ανεξάρτητα Απασχολούμενων (Ε.Τ.Α.Α.), οι οποίες έχουν διακόψει την άσκηση επαγγέλματος, πριν ή μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 23 του Ν. 4529/2018 και είτε έχουν ενεργή ασφαλιστική ικανότητα κατά τον τοκετό, βάσει των τελευταίων αυτών διατάξεων, είτε συνεχίζουν την προαιρετική ασφάλιση, βάσει του άρθρου 20 του Ν. 4488/2017. Το συγκεκριμένο ερώτημα υποβλήθηκε προς το Γραφείο Νομικού Συμβούλου του Ε.Φ.Κ.Α., και επ’ αυτού εκδόθηκε η υπ’ αριθ. 108/2020 γνωμοδότηση του ΣΤ΄ Τμήματος του ΝΣΚ, με την οποία το Τμήμα γνωμοδότησε, ομόφωνα, ότι δεν είναι δυνατή η καταβολή του επιδόματος μητρότητας, που προβλέπεται στο άρθρο 6 § 1 του Ν. 4097/2012, στις ασφαλισμένες του πρ. Ε.Τ.Α.Α.. Ωστόσο, η γνωμοδότηση αυτή δεν έγινε αποδεκτή από τον αρμόδιο Υποδιοικητή του e-Ε.Φ.Κ.Α. και με έγγραφό του ζήτησε την παραπομπή του ερωτήματος στην Ολομέλεια του ΝΣΚ, ένεκα μείζονος σημασίας και σπουδαιότητας των ζητημάτων που αυτή διαπραγματεύεται. Περαιτέρω, με το άρθρο 8 της Οδηγίας 2010/41/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θεσπίστηκε υποχρέωση των κρατών μελών να λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα για να εξασφαλίσουν ότι στις αυτοαπασχολούμενες εργαζόμενες γυναίκες μπορεί να χορηγείται επαρκές επίδομα μητρότητας, που να τους παρέχει τη δυνατότητα να διακόψουν προσωρινά την επαγγελματική τους δραστηριότητα, λόγω εγκυμοσύνης ή μητρότητας για τουλάχιστον δεκατέσσερις (14) εβδομάδες, ενόψει της οικονομικής και φυσικής ευπάθειας που προκαλούν η εγκυμοσύνη, αλλά και η λοχεία. Αντίστοιχα, η ελληνική νομοθεσία εναρμονίστηκε με το περιεχόμενο της προαναφερθείσας Οδηγίας με τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 6 του Ν. 4097/2012.  Ωστόσο, οι γυναίκες του ερωτήματος, ασφαλισμένες του πρώην Ε.Τ.Α.Α., οι οποίες έχουν διακόψει την άσκηση επαγγέλματος, πριν ή μετά την ισχύ των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 23 του Ν. 4529/2018, και οι οποίες είτε έχουν ενεργή ασφαλιστική ικανότητα κατά τον τοκετό, βάσει των εν λόγω διατάξεων, είτε συνεχίζουν την προαιρετική ασφάλιση βάσει του άρθρου 20 του Ν.4488/2017, αποτελούν τελείως διαφορετική κατηγορία γυναικών, σε σχέση τόσο με τις αυτοαπασχολούμενες εργαζόμενες γυναίκες, άμεσα ασφαλισμένες του Ε.Τ.Α.Α., όσο και με τις αυτοαπασχολούμενες ασφαλισμένες του πρώην Ο.Α.Ε.Ε., οι οποίες, επίσης, έχουν διακόψει την άσκηση επαγγέλματος, πριν ή μετά την ισχύ των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 23 του Ν. 4529/2018, και είτε έχουν ενεργή ασφαλιστική ικανότητα κατά τον τοκετό, βάσει των εν λόγω διατάξεων, είτε συνεχίζουν την προαιρετική ασφάλιση βάσει του άρθρου 20 του Ν.4488/2017, καθώς και σε σχέση με τις άνεργες μισθωτές ασφαλισμένες. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους (Β΄ Τακτική Ολομέλεια) γνωμοδότησε, ομόφωνα, ότι δεν είναι δυνατή η καταβολή του επιδόματος μητρότητας, που προβλέπεται στο άρθρο 6 § 1 του Ν.4097/2012, στις ασφαλισμένες του πρώην Ε.Τ.Α.Α..


Σύνδεσμος

ΓνΝΣΚ 24/2023 - Πλήρες κείμενο »