14 Μαΐ 2024
Οι ενάγοντες, εν ενεργεία δικαστικοί λειτουργοί, ζητούν την καταβολή από το Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο εκπροσωπείται στη δίκη από τον Υπουργό Οικονομικών, ποσών, αφενός ως αποζημίωση με βάση τις διατάξεις περί αστικής ευθύνης, αντιστοιχούντων στα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και στο επίδομα αδείας του άρθρου 31 του Ν. 3205/2003, για το χρονικό διάστημα από 1.8.2021 έως 31.8.2023, που παρανόμως, κατά τους ισχυρισμούς τους, καταργήθηκαν με τη διάταξη της περ. 1 της υποπαραγράφου 1 της παρ. Γ του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/2012, και, αφετέρου, ζητεί έκαστος από τους ενάγοντες, το ποσό των 2.000 ευρώ, ως χρηματική ικανοποίηση για ηθική βλάβη. Σε εκτέλεση του άρθρου 88 § 2 του Συντάγματος, εκδόθηκε ο Ν. 3038/2002 ο οποίος ρυθμίζει τα θέματα της συγκρότησης και της δικαιοδοσίας του Ειδικού Δικαστηρίου, της διαδικασίας ενώπιον αυτού και της ισχύος και των συνεπειών των αποφάσεών του. Συγκεκριμένα, το Ειδικό Δικαστήριο έχει δικαιοδοσία επί των διαφορών που αναφύονται από ένδικα βοηθήματα, τα οποία ασκούνται μετά την έναρξη της ισχύος του Ν. 3038/2002 και αφορούν ζητήματα που έχουν ως αντικείμενο τις αποδοχές και τις συντάξεις των δικαστικών λειτουργών, ενόψει του ειδικού καθεστώτος που διέπει τη μισθολογική, συνταξιοδοτική και φορολογική τους κατάσταση, εφόσον η επίλυση των οικείων νομικών ζητημάτων αφορά ειδικά τους δικαστικούς λειτουργούς και μπορεί να επηρεάσει τη μισθολογική, συνταξιοδοτική ή φορολογική κατάσταση ευρύτερου κύκλου των προσώπων αυτών, εννοώντας τον προσδιορίσιμο εκ των προτέρων (μικρό) αριθμό των προσώπων που μπορεί να επηρεασθούν, αποκλείοντας την πιθανότητα στον αριθμό αυτό να προστεθούν και άλλα πρόσωπα λόγω επαναλαμβανόμενης εφαρμογής των ίδιων διατάξεων. Ο Ν. 4093/2012 προέβλεψε την κατάργηση από 1.1.2013 των επιδομάτων εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη, ή ρήτρα ή όρο συλλογικής σύμβασης εργασίας, διαιτητική απόφαση ή με ατομική σύμβαση εργασίας ή συμφωνία, για λειτουργούς, υπαλλήλους και μισθωτούς του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., Ν.Π.Ι.Δ., και Ο.Τ.Α., καθώς και για τα μόνιμα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και αντίστοιχους της Ελληνικής Αστυνομίας, του Πυροσβεστικού και Λιμενικού Σώματος. Εντούτοις, οι ενάγοντες ισχυρίζονται ότι η κατάργηση των επιδομάτων εορτών και αδείας αντίκειται στην υπερνομοθετική αρχή της αναλογικότητας, καθότι δεν αποδείχθηκε η προσφορότητα και η αναγκαιότητά της, ενόψει της έλλειψης ειδικών τεκμηριωμένων προς τούτο μελετών, της μη επαναξιολόγησης του μέτρου και της μη προσωρινότητας αυτού. Το Δικαστήριο έκρινε ότι το Ειδικό Δικαστήριο έχει τη δικαιοδοσία να αποφανθεί -προς τούτο και παρέπεμψε την κρινόμενη αγωγή- περί της συνταγματικότητας ή μη της διάταξης της περ. 1 της υποπαραγράφου 1 της § Γ του άρθρου πρώτου του Ν. 4093/2012, κατά το μέρος που με την ίδια καταργήθηκαν τα επιδόματα εορτών Χριστουγέννων, Πάσχα και αδείας για τους λειτουργούς και υπαλλήλους του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, μεταξύ των οποίων και για τους δικαστικούς λειτουργούς. Τέλος, για το ενιαίο της κρίσης, το Δικαστήριο ανέβαλε την έκδοση οριστικής απόφασης επί της αγωγής, έως τη δημοσίευση της απόφασης του Ειδικού Δικαστηρίου του άρθρου 88 § 2 του Συντάγματος.