Αρχική σελίδα Αναζήτηση Sakkoulas-Online.gr
Αναζήτηση  |  Online Συνδρομές  |  Επικαιρότητα  |  Με μια ματιά  |  Σχετικά  |  Βοήθεια  |  Συχνές ερωτήσεις  |  Επικοινωνία  |  Sakkoulas.gr

Πρόσφατη νομολογία


 

24 Απρ 2024

ΤρΔΕφΑθ 2272/2023: Σύμφωνη με την αρχή της ισότητας και του υγιούς ανταγωνισμού η προσκόμιση Εγγυητικής Επιστολής Βεβαίωσης Παραγωγού κατά τον Ν. 4685/2020

Η αιτούσα ανώνυμη εταιρεία επιδιώκει την ακύρωση της τεκμαιρόμενης σιωπηρής απόρριψης από τη Ρ.Α.Ε. της αίτησης αναθεώρησης που άσκησε η ίδια κατά της υπ’ αριθ. 689/2022 απόφασης του Προέδρου της Ρ.Α.Ε., με την οποία αποφασίστηκε η απόρριψη των εκκρεμών μέχρι την 15.4.2022 αιτήσεων χορήγησης «Άδειας Παραγωγής/Βεβαίωσης Παραγωγού/Βεβαίωσης Ειδικών Έργων», μεταξύ των οποίων και της σχετικής αίτησης που είχε υποβάλλει η ίδια. Δυνάμει της τελευταίας, η αιτούσα ζητούσε τη χορήγηση άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από Αιολικό Σταθμό, η οποία και απερρίφθη ένεκα μη προσκόμισης μέχρι την 15.4.2022 της Εγγυητικής Επιστολής Βεβαίωσης Παραγωγού, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην § 7 α του άρθρου 11 Α του Ν. 4685/2020. Συγκεκριμένα, η αιτούσα εταιρεία προβάλλει ότι η διάταξη του άρθρου 137 του Ν. 4819/2021, με την οποία προστέθηκε παράγραφος 11 Α στο Ν. 4685/2020, που θεσπίζει αναδρομικά την υποχρέωση προσκόμισης εγγυητικής επιστολής Βεβαίωσης Παραγωγού και για τις εκκρεμείς αιτήσεις χορήγησης «Άδειας Παραγωγής, Βεβαίωσης Παραγωγού ή Βεβαίωσης Ειδικών Έργων», λόγω έλλειψης μεταβατικής ρύθμισης, με την οποία θα απαλλάσσονται από την υποχρέωση αυτή όσες αιτήσεις είναι εκκρεμείς, όπως η δική της, αντίκειται στις αρχές της αναλογικότητας και της προστατευόμενης εμπιστοσύνης, γεγονός που καθιστά την επίδικη διάταξη ανίσχυρη και μη εφαρμοστέα. Περαιτέρω, με τον Ν.4685/2020 προβλέφθηκε η απλούστευση της διαδικασίας εξέτασης των αιτήσεων της Α΄ φάσης αδειοδότησης και η αυτοματοποίηση της εξέτασής τους με τρόπο διαφανή, αμερόληπτο και αντικειμενικό, κατά τις επιταγές της Οδηγίας 2018/2001 (για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας). Για τον λόγο αυτόν θεσπίστηκε η έκδοση Βεβαίωσης Παραγωγού Ηλεκτρικής Ενέργειας από ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ, στη θέση της Άδειας Παραγωγής, που θεσμοθετείται και ρυθμίζεται με το Κεφάλαιο Β΄ του προαναφερόμενου νόμου. Με τη βεβαίωση αυτή εκκινεί η διαδικασία αδειοδότησης των έργων, δεν προβλέπεται δε για τη χορήγηση της Βεβαίωσης, όπως στο προγενέστερο νομοθετικό καθεστώς, η ενδελεχής και εξαντλητική αξιολόγηση της βιωσιμότητας των έργων και της δυνατότητας υλοποίησής τους. Σημειώνεται ότι ο νομοθέτης, αφενός μεν δεν κωλύεται να εισάγει νέες ρυθμίσεις σχετικά με τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για τη χορήγηση άδειας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα με τις επιταγές του δημοσίου συμφέροντος και με τις εκάστοτε κρατούσες συνθήκες, αφού η εγγυητική επιστολή προβλέφθηκε για την εξασφάλιση της υποβολής πλήρους αιτήματος χορήγησης οριστικής προσφοράς σύνδεσης στον αρμόδιο Διαχειριστή, αφετέρου δε η επίδικη διάταξη παρείχε μεταβατική προθεσμία, για την προσκόμιση της εγγυητικής επιστολής, σε όσους, κατά τη δημοσίευση του νόμου αυτού, είχαν εκκρεμείς αιτήσεις χορήγησης άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, εννέα (9) μηνών, ήτοι μέχρι 15.4.2022 και επομένως, παρασχέθηκε εύλογος χρόνος προσαρμογής ο οποίος δεν αμφισβητείται ειδικότερα από την αιτούσα. Σημειώνεται ότι δεν προκύπτει, στην κρινόμενη υπόθεση, ότι υφίστανται θετικές ενέργειες της Διοίκησης που να μπορούσαν να δημιουργήσουν στην αιτούσα την πεποίθηση μη τροποποίησης των προϊσχυουσών ρυθμίσεων. Καταληκτικά, το Δικαστήριο έκρινε ότι η επίδικη διάταξη δεν αντιβαίνει ούτε στην αρχή της ισότητας και του υγιούς ανταγωνισμού, διότι η Διοίκηση δεν έλαβε υπόψη της ως κριτήριο για την απαλλαγή από την υποχρέωση προσκόμισης της ένδικης εγγυητικής επιστολής τον χρόνο υποβολής της αίτησης χορήγησης άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, δεδομένου μάλιστα ότι δεν απάλλαξε από την υποχρέωση αυτή τους κατέχοντες τη σχετική άδεια, αλλά μόνο όσους από αυτούς είχαν υποβάλλει μέχρι τις 15.4.2022 πλήρες αίτημα χορήγησης οριστικής προσφοράς σύνδεσης. Κρίνοντας ότι οι επίμαχες διατάξεις δεν παρείχαν τη διακριτική ευχέρεια στη Διοίκηση να απαλλάξει την αιτούσα από την υποχρέωση προσκόμισης της προβλεπόμενης εγγυητικής επιστολής, και, ακολούθως, η προσβαλλόμενη απόφαση εκδόθηκε κατά δέσμια αρμοδιότητα της Διοίκησης, το Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση.

 

 

Σύνδεσμος

 
ΤρΔΕφΑθ 2272/2023 - Πλήρες κείμενο